Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Киберсигурна работа

2 коментара
Божидар Божанов

Напоследък отваряш вестника – киберсигурност, отваряш хладилника – киберсигурност, пускаш телевизора – киберсигурност, пускаш пръскачката – киберсигурност. Хакнаха НАП, вицепремиер със сертификат за компютърна грамотност заяви, че е достатъчно квалифицирана да ръководи съвет по въпроса, а явно сега ще искаме такъв ресор в Европейската комисия.

Макар че вече съм писал веднъж за киберсигурността, ми се ще да разгледам темата малко повече, особено от гледна точка на публичните институции и накрая ще опитам да отговоря на въпроса: "Може ли България да е киберсигурна?".

Имаме стратегия за киберустойчива България, която не мисля, че се спазва. За нея, може би, съветът по киберсигурност не беше чувал. Имаме закон за киберсигурност, в който има абстрактни организационни мерки (той е транспонирана европейска директива, така че не е по наша инициатива). Имаме наредба към този закон, която е доста прилична, но между съществуването на добра наредба и нейното прилагане има разлика. Имаме и шаблон на техническо задание, който всички нови системи трябва да ползват. Там сме се постарали да опишем възможно най-много неща, които изпълнител и възложител изрично да проверят – уязвимости като тази в НАП, например, също са там.

Както стана ясно от теча в НАП, а и от редица пробиви напоследък, нивото на киберсигурност е ниско. (Някои пробиви не стават публично достояние, но можем да питаме звеното за реакция при киберинциденти, колко сигнала за уязвимости е приел). За да имаме пълна картина колко зле са нещата, трябва да се направи пълен одит на сигурността на всички системи. Но той най-вероятно ще ни каже това, което вече знаем – че нивото е ниско.

В допълнение на въпроса по-горе, ще отговоря и на още три: "защо системите са уязвими", "кой може да злоупотреби с това" и "какво може да се направи"

Системите са уязвими по две причини. Първата е, че по принцип е трудно да се поддържат сигурни системи. Дори да е била сигурна в един момент, нещата се променят, откриват се неизвестни досега уязвимости на компоненти, от които зависи самата система. Затова проактивно обновяване, следене за уязвимости и комбинация от много други мерки са начинът да има по-сигурни системи, но дори това невинаги е достатъчно.

Втората причина е, че системите в държавата са с много ниско качество (в общия случай). Пишат ги фирми с не особено кадърни хора (защото и малкото кадърни по темата са отишли на по-високи заплати другаде, където не се разчита на обществени поръчки), приемат ги хора, които нямат идея какво приемат и няма кой да следи този процес да бъде по-адекватен. Дори да има наредби, шаблони и хипотетични санкции, просто няма хора. Наскоро имаше система, разработвана по шаблона за задание. Дори, като никога, беше спазен законът и кодът беше отворен. И какво имаше там – SQL инжекция. Поправена след съответния сигнал (нагледен пример за ползите кодът да е отворен), но най-базовата грешка при работа с база данни, за която изрично има предупреждение в заданието, беше допусната. В 13 от последните 15 години тези наредби и шаблони ги е нямало, а системите, които се ползват, са на толкова години.

Кой може да злоупотреби с това? Всеки. Причините са няколко. Комерсиални, например. Полезно е за една компания да има данните от Национална база данни "Население". Геополитически – някои държави не одобряват определени решения, които нашата държава е взела или предстои да вземе, и съответно включват киберарсенала си. "Някои хора просто искат да гледат как светът гори" – хакване заради самото хакване и заради деструктивния ефект. Първите могат да разчитат не на експлоатиране на уязвимости, а на корумпирани вътрешни хора, чрез които да източат данните. Това също е част от киберсигурността, която включва както външни, така и вътрешни "атаки".

Може да се направи много – да се прилага по-стриктно нормативната уредба, да се използват различни механизми за привличане на по-компетентни хора (вкл. с по-високо заплащане), да се обучават по-активно хората в публичния сектор, да се затегнат вътрешните механизми за контрол на достъпа на служители. Имаше предложения за по-големи наказания в Наказателния кодекс, но според мен това няма да работи. Хакерите или не познават кодекса и той не ги спира, или си мислят, че си прикриват следите достатъчно добре, че да са неоткриваеми. Или и двете.

Сложен въпрос, на който в индустрията се опитва да даде смислен отговор е: "Какво пък толкова може да стане?". По принцип всичко може да стане, но дали може да има дигитален катаклизъм и дали е нужно да инвестираме в киберсигурност е отворена тема. Засега консенсусът е, че е нужно повече. Повече познание, повече хора, повече инструменти, повече инвестиции.

Киберсигурността е състезание с "лошите" и включва множество мерки. Не може да се реши просто като си купиш едно устройство или един софтуер (макар че това може да помогне). Най-важният ресурс и тук са хората, които да знаят какви са мерките. Те трябва да имат уменията да ги приложат в усложнен контекст (процедури по ЗОП и политическа неадекватност), да знаят как да използват и конфигурират наличните инструменти. И това да не са просто двама-трима души тук-там, а назначаването на компетентни кадри да е системно решение.

Дотук би трябвало да е ясно, че нещата не изглеждат розово. Няма хора, няма адекватни доставчици, "лошите" могат да разполагат с големи ресурси, а защитата е фундаментално трудна задача.

Лесно решениие няма. Със сигурност съвет по киберсгурност, еврокомисар по киберсигурност, закон за киберсигурност и други подобни не са решението. Някои от тях са небезполезни стъпки, други – отбиване на номера, трети – политически опортюнизъм.

Решението е същото, като в една голяма корпорация – висшият мениджмънт да осъзнае критичността на проблема и да насочи ресурси натам. Не, не да купим още техника, която няма кой да конфигурира, а да подредим така пъзела, че да ма хора с мотивация, да има финансов ресурс за това (а не за петорно надценен нов уебсайт, например).

Висшият политически мениджмънт не осъзнава нищо от това. За вицепремиер, отговорен за това, е поставен не човек с управленски опит и с опит в дигитална трансформация (не непременно технически), а някой, който просто се е оказал там по стечение на обстоятелствата. В същото време всички механизми, предвидени в законите, за привличане и задържане на повече хора, отпадат един по един. Това е лош сигнал за всички (освен за хакерите). И ако искаме да имаме еврокомисар по киберсигурност, първо може би трябва да имаме някаква вътрешна адекватност по темата. И след като я имаме, успешният ръководител на това усилие да стане еврокомисар.

Дори киберсигурността е повече човешки, отколкото технически проблем. По-скоро управленски и политически, отколкото експертен. Експертната част е трудна и много интересна, но сме много далеч от тази част в публичния сектор. Тепърва трябва да направим първата копка на реалната киберсигурност.

Може ли България да е киберсигурна и дългосрочно киберустойчива? Може, разбира се – задачата е решима. Но не изглежда реалистично в близко бъдеще, защото дори да започнем веднага, при мащаба на публичния сектор и натрупаните системни проблеми, резултати може да има едва след 3-4 години. А дотогава – двайсетгодишни хакери, руски агенти или просто хора, които "имат човек" някъде, могат да правят (почти) каквото си искат.

*Божидар Божанов е компютърен специалист, основател и ръководител на LogSentinel. Работил е като съветник към Министерския съвет по въпросите на електронното правителство. Божидар Божанов е активнист на "Да, България". Mediapool препечатва публикация от неговия блог.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. обикновен
    #2

    Авторът пределно простичко и ясно е описал нещата. Но ми се струва, че за т.нар. "висш политически мениджмънт" този текст може и да звучи, сякаш е на патагонски - без значение коя партия или партизанска чета е на власт.

  2. Дядо ми Петър
    #1

    Навсякъде в международните стандарти за сигурност на информацията се посочва, ЧЕ ОТГОВОРНОСТ ЗА СИСТЕМАТА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА СИГУРНОСТТА ВЪВ ВСЯКА ОРГАНИЗАЦИЯ НОСИ ВИСШЕТО Й РЪКОВОДСТВО. Само тук висшите ръководства на държавните ни институции са недосегаеми независимо от най-драстичните им провали. Защото са спуснати с парашут от КАПО ДИ ТУТИ КАПИ и нямат проблем ако го СЛУШКАТ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.