Класическо вместо "леко" метро ще свързва "Княжево" с "Левски"

Класическо вместо "леко" метро ще свързва "Княжево" с "Левски"

Класическо вместо "леко" метро (скоростен трамвай) ще свързва софийските квартали "Княжево" и "Левски", съобщи в четвъртък главният архитект на столицата Петър Диков. По думите му това означава, че общината се отказва от планираното трамвайно трасе в "Овча купел", а и ще се увеличи броят на обслужваните граждани. За целта т.нар. трети метродиаметър ще бъде с изменен маршрут от предвидения в момента – от “Княжево“, през "Овча купел", "Красно село", "Хиподрума", "Пирогов", НДК, Софийския университет, бул. "Евлоги Георгиев", "Подуене" и бул. "Ботевградско шосе". По думите на Диков обсъждат се няколко варианта за промяна, които да бъдат предложени за обследване на чешката фирма "Метропроект Прага" АД, която прави предпроектните проучвания.

По информация на БТА при първоначалните обследвания на проекта не е доказана необходимостта от т.нар. леко метро по бул. "Цар Борис Трети" поради малък пътникопоток и това е една от причините общината да се откаже от отсечката "Княжево" – Руски паметник.

"Лека железница", която да свързва югозападната със североизточната част на града бе заложена в Общия устройствен план на София в края на 2009 г. Идеята бе от "Княжево" до Руски паметник мотрисите да се движат над земята по линията на трамвай номер 5, а оттам до "Ботевградско шосе" да влизат в подземни тунели и отново ще излизат от "Ботевградско шосе" до "Левски Г" над земята.

Надземната част на метрото предизвика недоволството на местното население. На 8 януари 2010 г. във Фейсбук бе сформирана група в защита на класическото трасе на Трети метродиаметър, а на 7 февруари 2010 г. стартира и официалната кампания "СПАСИ МЕТРОТО" , целяща да създаде обществена яснота и гласност, относно проблемите около отсечката. През юни 2010 на "Фейсбук"-страницата е публикуван отговор от "Метрополитен" АД на отворено писмо до столичния кмет Йорданка Фандъкова, от което става ясно, че "леката железница" е само преходен етап до пълното завършване на изграждането на класическото метро.

За подземния участък на третия лъч на метрото се обсъждаха три варианта – тунел от бул. "Пенчо Славейков", бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Васил Левски". Подвариант е тунел от бул. "Пенчо Славейков" до бул. "Ботевградско шосе". Втори вариант е тунел от бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Гурко" и бул. "Васил Левски" до паметник "Васил Левски". Третият е тунел от бул. "Македония", площад "Александър Батенберг" до паметника "Васил Левски".

Според главния архитект строителството на метрото ще е с индикативна стойност около 800 млн.евро, докато на "бързия трамвай" – между 350 и 1 млрд. евро. Освен това ще се обслужват транспортно и кварталите "Хаджи Димитър", "Сухата река" и "Левски". До 2011 година проектът за третия лъч на метрото трябва да е изготвен, за да се кандидатства през следващия програмен период на Оперативна програма "Транспорт".

Още по темата
Още от България