Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесионерът на летище София обмисля съд заради нападките срещу него

6 коментара
Концесионерът на летище София обмисля съд заради нападките срещу него

Концесионер на "Летище София" - консорциумът "Соф Кънект" (SOF Connect), в официална позиция до медиите потвърди ангажимента си към столичната аерогара, като посочва, че е поискал 10-годишно отлагане на плащането на концесионна такса заради пандемията. Консорциумът проучва и юридическите възможности, за да противодейства на разпространявани неверни твърдения за него, се казва още в съобщението.

Позицията на концесионера е в отговор на разразилия се в четвъртък спор между ГЕРБ и БСП и "Демократична България" (ДБ) няколко седмици преди парламентарните избори. Според БСП и ДБ отлагането на плащането на концесионното възнаграждение е недопустима държавна помощ за инвеститора.

Не така обаче мисли Европейската комисия, която е разрешила подписването на анекса към сключения през юли 2020 г. договор, стана ясно от отговора на министъра на транспорта и кандидат на ГЕРБ за депутат Росен Желязков. Той потвърди, че искането за подписването на анекса е внесено в Министерския съвет  за вземане на решение.

Желязков нарече критиките на БСП и ДБ "координирана акция" срещу концесията на летището.

Последва нова реакция от страна на ДБ, в която съпредседателят на коалицията Христо Иванов заяви, че "приказките на транспортния министър за коалиция между "Демократична България" и БСП са абсолютни бълнувания".

"Това, което Росен Желязков не спомена е кой е собственикът на фирмата, която взима концесията на летище "София". Мога да предположа, че ако крайният собственик лъсне, ще се окаже, че това е поредното доказателство за коалицията между ГЕРБ и ДПС. Така че, г-н Желязков, фокусирайте се върху тази коалиция и недейте да търсите фантасмагории", каза Христо Иванов.

"Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор (има се предвид политическия спор - бел.ред.), който разглежда България като инвестиционна дестинация. Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация", се посочва в съобщението на "СофКънект".

Кой е концесионерът

От "СофКънект" заявяват, че в консорциума са "международно признати икономически и индустриални оператори в Европа".

В обединението "СофКънект" 99% от акциите се държат от международния фонд "Меридиам". Останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг". Техен партньор е операторът на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".

"Меридиам" е утвърден и признат инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Той управлява инфраструктурни активи на стойност над 70 милиарда евро и е инвестирал в 90 обществени инфраструктурни проекта по света. Сред тях например е летище LaGuardia в Ню Йорк, е посочено в съобщението на концесионера. В него се казва още, че фондът инвестира дългосрочно – с повече от 25-годишен срок.

Инвеститори в "Меридиам" са застрахователни компании, пенсионни фондове и банки за развитие, като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, посочват от консорциума в съобщението.

Преди подписването на концесионния договор от "Меридиам" обясниха, че са привлекли дружеството "Щрабаг", в което акции има и руският олигарх Олег Дерипаска, тъй като им е необходим опита на австрийската компания в изграждането на инфраструктурни обекти, а и в миналото са работили с "Щрабаг" заедно. 

Обещанията

"Въпреки кризата, предизвикана от Covid-19, "СофКънект" потвърди ангажимента си към концесията и ще привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция веднага, като освен това - подкрепи финансово летището по време на най-тежката криза в неговата история", твърди концесионерът в съобщението.

В него се припомнят обещанията за плащане веднага на 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет на България и изграждането на трети терминал до 10-тата година на концесията.

Посочва се още, че концесионерът не иска опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията.

"Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик", е посочено в съобщението.

Концесионерът припомня, че трафикът на летище "София" сега е едва една четвърт от това, което е бил по време на тръжната процедура, както и че авиационната индустрия в световен мащаб преживява най-тежката си криза досега.

Всичко това беше известно и към юли 2020 г., когато беше подписан договора, но тогава "СофКънект" не поиска отлагане на плащането на концесионните такси, а го направи няколко месеца по-късно - през октомври.

"Независимо от това сме готови да приемем предизвикателството да преведем летище "София" през кризата с амбицията то да заеме водеща позиция в региона след преодоляване на пандемията", се казва още в съобщението на "СофКънект".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pozo
    #6
    Отговор на коментар #5

    п.с. НАД ПОЛОВИН МИЛИАРД ЛЕВА!!!!!!!! Ако населението ни е 6.5 милиона души,то първоначалната такса е по над ХИЛЯДА ЛЕВА НА ЧОВЕК! КЪДЕ СА ПАРИТЕ БЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ??????????????????

  2. pozo
    #5
    Отговор на коментар #2

    Основната ПАРА вече е преведена. За ББ и кмопания всичко е точно. От тук нататък, да му берат гайлето тези, дето ще са на власт през следващите 35г. Това беше целта и е постигната. Всичко останало са излишни подробности.

  3. Stixxx
    #4

    ДеБъ само се репчат предизборно и се опитват да създават новини

  4. 1107a
    #3

    Абе КОЙ разчита на съда в България! Тия дИбелите много лесно се издават...

  5. Калико Джо
    #2

    Тази френска компания не е чак толкова велика колкото се изкарва тука - например в текста пише че управляват активи за 70 млрд. евро, но на сайта на компанията са обявени 8 млрд. долара. Имат 300 служители. В ЛаГуардия те само са построили чакалнята за посрещачите на един от терминалите. Единственото летище, което са поддържали досега е в Аман, Йордания. И сега вече искат отлагане на концесионните си такси с 10 години след като са сключили договор при съществуващата епидемия през 2020 г. Какво тук изглежда нормално?!

  6. fantom
    #1

    Ами сега? Къде изчезнаха тролчетата. Къде е Румен Гечев, къде са БСП и ДБ? Къде е пророкът Хр. Иванов. Ще има ли поне едно извинение. Или ще чакаме съдебно решение (но не от съдията който пусна президентския Маринояв да ходи при Путин). Пред избори не всичко е позволено.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.