Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без концесионни приходи от "Летище София" до 2031 г.

ГЕРБ брани анекса със "СофКънект" от нападките на ДБ и БСП

6 коментара
Без концесионни приходи от "Летище София" до 2031 г.

Правителството се готви да подпише анекс с концесионера на летище "София" преди изборите, с който ще бъде отложено плащането на концесионните такси заради корона кризата.

Това става възможно след като Европейската комисия е дала картбланш за сключването на споразумението. Според Брюксел в случая не става дума за държавна помощ, а за подкрепа на бизнеса в условията на пандемия, обяви министърът на транспорта Росен Желязков, който в момента води листите на ГЕРБ в София и в Благоевград.  

Договорът за 35-годишната концесия на летище "София" беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на коронавируса. Няколко месеца по-късно – на 27 октомври, концесионерът "СофКънект" поиска да отложи плащането на дължимите концесионни такси за първите десет години и те да бъдат погасени през последните десет години на концесията. Което означава, че дружеството ще започне да плаща такси на държавата за използването на собствеността ѝ от 2031 г. Аргументът за това отлагане е Covid кризата.

Според подписания договор всяка година "СофКънект" трябваше да плаща концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми - 24 542 010.30 евро или сумата, определена чрез прилагане на 32% спрямо общия размер на общите приходи от концесията за съответната година от нея.

Друга промяна, предложена от концесионера, е увеличаване на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро.

В същото време "СофКънект" потвърждава ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов терминал от 3 до 10-ата година от срока на концесията.

С подписването на анекса към договора ГЕРБ ще изпълни поетия предизборен ангажимент преди 4 години, каза Росен Желязков пред Mediapool. Той уточни, че е внесъл предложението за това в Министерския съвет, като в момента тече съгласувателна процедура между министерствата.

"Това е една от най-смислените сделки за последните 20 години, които ще направим", допълни той.

БСП: България ще пие една студена вода

Не така обаче мислят политическите му опоненти, които включиха концесията на летище "София" в предизборната си кампания. В централата на БСП Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в правителството на Жан Виденов, заяви, че с подписването на анекса "България ще пие една студена вода". Причината е, че в българския бюджет няма да влиза нищо, а чуждият инвеститор получава директна държавна подкрепа.

"Най-бедната страна в ЕС ще финансира чужди инвеститори. Защо правителството не опрощава така щедро данъци на български фирми", попита Гечев.

Според него с подписването на анекса има риск за българския износ и туризъм, защото концесионерът се кани да вдигне летищните такси, заради намалените приходи. Covid пандемията удари сериозно авиобранша, като свиването е с около 80 на сто.

Целта на правителството на Бойко Борисов е "сега и веднага" да усвои авансовото плащане от 600 млн. лв. за концесията, а после другите кабинети да се оправят с концесионера, каза Гечев.

ДБ: Поредният кладенец, в който изтичат нашите пари

Срещу концесията се обяви и лидерът на "Демократична България" Христо Иванов.

"Българксата държава се отказва от половин милиард лева от името на народа. Тези пари отдиоха в поредния кладенец, в който изтичат нашите пари", коментира той от летището.

Ивайло Мирчев, водач на листата на коалицията в Бургас и трети в столичния 24 МИР, пък обяви, че българската държава е пренебрегнала френски кандидат, който предлага 2 милиарда лева и дава концесията за 1.7 млрд. лева, като за по-малко от месец процесът е задвижен и последва увеличение на таксите на пътниците между 60 и 90%. Мирчев допълни, че държавата на практика подарява половин милиард лева на една конкретна компания, като се отказва от събирането на концесионните такси за 10 години под предлог Covid кризата. 

"Това е класическа схема, зад която никой не знае кой стои. Появява се призрак и за него започват да работят всички институции и регулатори",  допълни Христо Иванов. Той коментира още, че "призракът" се ползва от страхотна щедрост, но за сметка на народа. "Демократична България" няма да позволи парите за българската икономика да отидат при неизвестни играчи на пазара, заяви Иванов. 

ГЕРБ: Координирана атака на БСП и ДБ

"Днес видяхме една координирана акция от страна на БСП и "Демократична България" относно концесията на летище "София". Тази коалиция я видяхме още на последните кметски избори в София. Двете партии днес с еднакви опорни точки атакуваха концесията.Тези опорни точки обаче са некомптентност, несъстоятелност и незнание", отговори им мистърът на транспорта и кандидат за депутат на ГЕРБ Росен Желязков в централата на ГЕРБ.

Той посочи, че с договора за концесия, летище "София" ще бъде финансирано с над 2 млрд. лева в следващите 35 години.

"Ако този договор не бъде сключен, летището, което вече е на загуба, ще трябва да бъде дофинансирано. Аз питам БСП и ДБ откъде ще го дофинансират - от бюджета или от увеличение на летищните такси? Основната причина да бъде одобрен този концесионер е обещанието, че няма да има увеличение на летищните такси. Тази сделка се финансира и се наблюдава от държавни и европейски банки, които няма как да участват в някакви непрозрачни сделки. Европейската комисия също се е произнесла по темата и е обявила, че няма държавно финансиране", заяви Желязков.

Относно френската компания, посочена от Мирчев, която остана втора в надпреварата Желязков каза, че в момента тя получава подпомагане от френската държава, за да не фалира.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Няма голяма концесионна сделка последните 30 години, която да не е скандална.

  2. 1107a
    #5

    Ени дИбели хора получиха софийското летище! Ей така, срещу НИЩО. Щото са дупетати от опозицията... А политическият им "опонент" брани сделката. България е страната на неограничените възможности!

  3. pozo
    #4
    Отговор на коментар #1

    Ами защото хората са взели парите и ще трябва да ги връщат иначе. Кръв повръщам, пари не връщам! Българска народна сентенция, вградена в междуредовото пространство на програмата на ГЕРБ. А зад цялата работа стои не някой изумен германски бос от Мюнхен, а Олег Дерипаска, и той ще си събере парите, ако не друго.

  4. pozo
    #3

    Истината е, че на летището "работят" над 2300 души при доста съблазнителни условия и привилегии, категорично несъответстващи на пазара на труда и пазарните условия в авиацията. Реално персонала не трябва да бъде повече от една четвърт от сегашния. Освен това процесите са останали в началото на 80-те = супер неефективни, затормозени и реално няма финансова мисъл зад каквото и да е. Показателно е, че през последните години се управлява от "бивщ" офицер от НСО?!?!, конюнктурно назначен с протекцията

  5. Евроатлантизъмм
    #2

    Това е единствената държавна фирма на сериозен приход. Това летище и аз го искам! След 10 години ще съм събрал пари дори само от вкарване на терористи и дрога. А едно време говореха за риск за държавната сигурност - сега е риск за този, който ще е на огромна печалба.

  6. Един препатил
    #1

    Приятелчета - герберчета, много сте елементарнички. Ковид криза - криза. Да се помогне - разбира се. Ама защо отлагане за 10 години? Ковида толкова ли ще трае? Защо да не се отложи за една година? Като мине тази година - ще видим, ще решим, ако трябва ще отложим с още една, после и с още една ако се наложи. Просто е. Защо от раз ще отлагате с цели десет години? Ама и на този въпрос отговорът е много прост, нали?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.