Петима кандидат-концесионери за летище София

Сред тях е и операторът на аеропортовете в Бургас и Варна

Петима кандидат-концесионери за летище София

Четири консорциума с водещи европейски летищни оператори и българска компания са подали заявления за участие в процедурата за концесионирането на летище София и офертите си, съобщиха от транспортното министерство в четвъртък, когато изтече поредният удължен срок на процедурата.

До 9 май ще се прецени кои от тях отговорят на критериите за допустимост и ще се отворят офертите им за стопанисване на летището и изграждането на нов терминал.

Заявления и оферта е внесъл консорциум "Витоша“ с водещ член "Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид" и партньор британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп". Този кандидат единствен официално обяви интереса си.

Предложението към българското правителство съдържа сериозни планове за развитие и реконструкция на съществуващите терминали на летището, както и дизайни за напълно нов Терминал 3, заявиха от англо-китайския консорциум в съобщение до медиите. "Това е вълнуващ момент за нас, защото наистина вярваме, че летище София има огромен потенциал да осигури по-голяма свързаност на София", каза Андрю Харисън, изпълнителен директор по летищни услуги на "Манчестър Еърпорт Груп".

Британската група управлява летищата Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс и предоставя услуги на шест летища в САЩ. В момента тя инвестира над 1.5 милиарда английски лири (3.2 милиарда лева) в летищата си във Великобритания, а BCEG строи най-големия авиационен проект в света – пекинското международно летище Daxing, което ще бъде най-голямото летище в света, а съвсем скоро проведе първите си пробни полети.

Другият кандидат е консорциум "Соф Кънект“ с водещ член "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен", който управлява второто най-натоварено летище в Германия след Франкфурт. .Фондът "Меридиам" е базиран в Париж и инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.

"Копенхаген Еърпорс", която управлява летището в датската столица и шведското в Малмьо, не успяха преди години да вземат концесията на летищата Варна и Бургас, сега играе за столичния аеропорт, но като част от консорциума "ССБ София Еърпорт ДжейВи". Негов водещ член е "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ".

Консорциум между "Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член операторът на три парижки летища "Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ., е четвъртият заявил участие в процедурата. ТАВ е турският кандидат, за когото от БСП твърдяха, че процедурата е направена за него, но реално се афишира през френския си партньор. Компанията бе оператор на истанбулското летище "Ататюрк", чиито клиенти обаче мигрираха към новия аеропрот на турския мегаполис. ТАВ управлява летища и в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия.

Петият е българската "Фрапорт България“ ЕАД, която е еднолична собственост на "Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитед". За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено дружеството "Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд", което в момента държи 60 процента от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Останалият дял е на “Еърпорт Сървисиз България", която е на "Химимпорт", притежаваща авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на летище София.

"Фрапорт" управлява летището в Хановер, в Лима, Сантк Петербург, Анталия, Любляна, както и две летища в Бразилия, едно в Китай и заедно с гръцката "Копелузос" 14 аеропорта н Гърция.

Българското правителство търси концесионер на летището в София за 35 години с възможност за удължаване на периода с близо една трета.

От кандидатите се очаква първоначално плащане от 281.210 млн. евро, което съответства на обявената искана авансова вноска от 550 млн. лв., които да отидат за дълговете на БДЖ и нови влакове.

Прогнозираните приходи за бъдещия оператор за срока на концесията са близо 3.466 млрд. евро, а при удължаването ѝ с 12 години – до 3.898 млрд. евро. Концесионерът трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро).

Още по темата
Още от Бизнес

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?