Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Крайградски железници на София и Пловдив включени в плана за възстановяване

5 коментара
Крайградски железници на София и Пловдив включени в плана за възстановяване
Изненадите с обновената версия на Плана за възстановяване и устойчивост продължават. Оказа се, че сред новите заложени проекти в него са крайградски железници на София и Пловдив.
 
"В Плана се предвижда изграждане на градска железница, както и доставка на междуградски влакове. Според разчетите столичната градска железница ще свързва София с жп линията до Пловдив. За Пловдив също е предвидено финансиране на градска железница“. Това става ясно от съобщение на правителствената пресслужба в понеделник, в което се посочва, че премиерът Кирил Петков е обсъдил разширението на третата линия на метрото с кмета на "Слатина“ Георги Илиев.
 
Градската железница
 
Проектите са изненада, тъй като те не бяха представени на публичното обсъждане на корекциите на плана в сектор "транспорт", представени в петък от министъра на финансите Асен Василев и експерти от транспортното ведомство.
 
Източници на Mediapool разказаха, че идеята е столичната крайградска железница да започва в близост до спирка на софийското метро, да обикаля софийските села и градове и да прави връзка с междуградската жп линия до Пловдив. За проекта ще се използва съществуваща инфраструктура, като ще се доизграждат малки съоръжения по нея. Проект за нея е предоставен от Министерство на транспорта в Министерство на финансите и затова тя е включена в плана, добавиха източниците. Предстои скоро време официално да бъде представен проектът в подробности. За двете железници ще се използват част от 41 нови електрически влака, чието закупуване е заложено в обновената версия по плана. 
 
Оказа се, че в регионалните медии в Пловдив проектът за градска железница се дискутира от месеци.
 
"Очаква се в рамките на тази година да може да се проектира железницата и от 2023 г. да започне нейното изграждане, живот и здраве. Точните разчети са при транспортния министър Николай Събев, но това е заложено като приоритетен проект. За Пловдив това е нещо много важно, което трябва да се случи“, посочва Асен Василев пред "Марица“ на 4 февруари.
 
Концепцията за крайградската железница е да свързва всички райони на Пловдив, както и 11 села около него.
 
"В конкретния случай наистина става дума за градска железница, а не за трамвай, за мотриси, които да се движат по улиците на града. Малки влакчета, които използват съществуващите жп трасета, но биха осигурили връзка с летище Пловдив, с индустриалните зони, с близките населени места, които така или иначе се обслужват по линиите Асеновград, София, Бургас, Панагюрище, Карлово и Стара Загора. По тези лъчи могат да се направят допълнителни съоръжения и да се използва съществуващото жп трасе в града", коментира пред медията проекта главният архитект на Пловдив Димитър Ахрянов.
 
В анализа на проектантите е заложено, че трябва да се изградят няколко нови коловоза, които да се ползват, за да не се дублират с останалия жп трафик. Нови коловози ще се изградят между Централна гара и Филипово, Филипово - Скутаре, Тракия - Скутаре, както и директна жп връзка между гара Тракия и гара Филипово.
 
Предвижда се градската железница да се движи със средна скорост 25 км/ч, като към нея има и специални автобусни линии, които да обслужват спирките. Освен това системата трябва да включва и места за прекачване, за паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).
 
Реализацията на проекта може да се случи с помощта на съвместно дружество между общината и НКЖИ, които да изработят работен проект.
 
Премиерът потвърди: Ще има пари от бюджета за метрото 
 
В понеделник премиерът Кирил Петков потвърди думите на финансовия министър Асен Василев от петък, че независимо, че втория лот на софийското метро от "Шипка" до "Цариградско шосе" се вади от правителството за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост, той ще се изгражда със средства от бюджета. В петък стана ясно, че средства за софийското метро се стопяват до 217.5 млн. лв. 
 
Премиерът каза, че правителството ще предприеме необходимите действия и ще подкрепи развитието на проекта, който е от изключително значение за гражданите и гостите на София. 
За изграждането на отсечката Шипка - Гео Милев – Слатина - Арена Армеец/Тех парк - Цариградско шосе, в която ще има 6 станции, ще се осигурят 405 млн. лева от Столична община, а остатъкът ще е от държавния бюджет, разсрочено за 4 години, увери в хода на срещата министър-председателят Кирил Петков. 
 
Причината тази отсечка да отпадне за финансиране от плана за възстановяване и устойчивост е, че има риск при минимално забавяне на строителството ѝ по сегашния график да не бъде готова до средата на 2026 г. А до този срок трябва да бъдат завършени и разплатени всички средства по плана, добавят от МС. 
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #5

    Може би метрото на София ще излиза от тунела, ще тръгва сред полето "трака-трака" като детска песен, за да ни свърже с Пловдив и да върне детските мечти на Кирчо и Грозданчо?! Кой пътува до Пловдив?! Има ли маркетингово проучване, което да гарантира, че постоянна жп връзка между двата града е нещо пропоръчително и хубаво?!

  2. Ainalani Moanakiwa
    #4

    Околовръстната железница на София, демонтирана от тиквуновци, щеше да е от голяма полза за този проект.

  3. rusonefil
    #3
    Отговор на коментар #2

    След като ви изкарваме парите и на вас ще се финансира. Съвсем логично е. Но не е нужно много акъл, майна, да се сетиш, че тая инфраструктура в София обслужва цялата страна, а не само софиянци. Така както министерствата и службите обслужват не само софиянци, а цялата страна. Колко са софиянци е друг въпрос. А и само селските роднини на новоизлюпените софиянци да вземем пак и малоумник ще види, че метрото се ползва от половин България.

  4. Марчо Артонов
    #2
    Отговор на коментар #1

    Шопе, голямото безумие е че се продължава политиката на ГЕРБ за приоритетно финансиране на шопска инфраструктура за сметка на всякаква дрига, в другата част на България. В този План аз виждам финансиране на междукваратален инфраструктурен проект в Шопско и не виждам друг такъв в другата част на България. Освен гова, новите шопи в повече, ще изхарчат и пари от държавния бюджет за да са щастливи шопите в шопско, а и най да им е тихо под прозорците, както на Баш Шопа. А ти продължаваш да нахалстваш по шопски. С извинение на всички колеги в София с които работя много добре!

  5. rusonefil
    #1

    Да строиш крайградска железница, преди да авършиш метрото е безумие. За Пловдив нямам идея дали е нужно или има по-важни транспортни проекти. Всичко говори, че поредното безумие на Подмяната е свързано с преориентиране на корупционните потоци от джоба на ГЕРБ в собствения.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.