С мотива, че завишена стойност на поръчката не е нарушение на закона

КЗК отмени спирането на ремонта на Зимния дворец в София

КЗК отмени спирането на ремонта на Зимния дворец в София

Ремонтът на Зимния  дворец в София, около който се разгоря скандал заради прекалено високата му цена, ще бъде извършен от избраното Обединение "София Спорт", след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени решението на държавното дружество "Академика 2011" за прекратяване на обществената поръчка. Антимопонолният орган е решил, че не е състоятелен мотивът за спиране на поръчката, тъй като обявяването на завишена стойност не е нарушение на Закона за обществените поръчки. Липсата на достатъчно средства за ремонта, също не е аргумент, смята комисията

Тя не приема официалния мотив на дружеството за спиране на поръчката, който е, че преди възлагането ѝ не са направени необходимите предварителни проучвания, които да покажат колко е трябвало да струва реконструкцията на залата и така крайната цена на търга се явява немотивирана и непрозрачна.

Скандалът с ремонта на Зимния дворец се разрази в началото на септември, когато стана ясно, че служебният министър на спорта Евгения Раданова е наредила на ръководството на "Академика 2011" да спре поръчката, обявена от предшественичката ѝ Мариана Георгиева (ДПС) с индикативна стойност 50 млн. лв. при отпуснати от Министерския съвет едва 35 млн. лв. Завареното ръководство на спортното дружество, начело с 28-годишния Марин Маринов (приятел и състудент със сина на Мариана Георгиева), обаче не само не спря търга, но и обяви победител – "София Спорт", чиято цена е най-близка за поисканата цена и най-високата от предложените – близо 41 млн. лв.

Именно фирмата "София Спорт" обжалва решението на Раданова, а проверка на КЗК е установила, че липсват законови предпоставки за прекратяването на поръчката, тъй като не са открити съществени нарушения, които да не могат да бъдат отстранени без спирането ѝ.

Никъде в Закона за обществените поръчки (ЗОП) не е поставено изискване определянето на прогнозната стойност на дадена поръчка да е съпроводено с извършването на предварителни проучвания и анализи. Единственото условие към възложителя при определянето на стойността на обществената поръчка е същата да не се използва с цел заобикаляне прилагането на закона, обясняват решението си от КЗК.

Според комисията, аргументът на възложителя, че е допуснато нарушение с посочването на прогнозна стойност на поръчката, която е "значително завишена в сравнение с подобни обекти, възложени по реда на ЗОП” също е неоснователно, смята антимонополния орган. Аргументът му е, че определянето на индикативната цена на поръчката е право на възложителя ѝ и е свързана единствено със спазването на определените в закона прагове, изискванията за икономическите и финансови възможности на участниците (същите не са обжалвани и са влезли в сила) и размера на гаранцията за участие.

"КЗК намира за необоснован мотива, че високата прогнозна стойност на поръчката ще доведе до завишени стойности на ценовите предложения на участниците, доколкото стойността на всяка една оферта се определя индивидуално от съответния участник съобразно неговата икономическа политика и професионална преценка. Всяко ценово предложение е обект на оценяване съгласно утвърдената в документацията методика, поради което всеки участник се стреми да оферира възможно най-ниска цена за изпълнение на поръчката с цел присъждане на най-голям брой точки по ценовия показател", обясняват от комисията.

Доводът на "Академика 2011", че не разполага с необходимия финансов ресурс за изпълнение на поръчката и изтъкнатите аргументи в тази връзка не обосновават наличие на условия за прекратяване на процедурата, допълва комисията.

Тя не приема и обосновката за спиране на процедурата за ремонта на Зимния дворец, че  "всички оферти, които отговарят на предварително обявените условия, надвишават финансовия ресурс, който възложителят може да осигури”.

Единствените релевантни документи по отношение на средствата за изпълнение на поръчката са обявлението и документацията за участие, където изрично е отбелязано, че „максималният разполагаем финансов ресурс на възложителя за дейностите, предмет на настоящата поръчка, е 40 833 333 лева без ДДС”, посочват от КЗК.

Доколкото и тримата допуснати до класиране участници са предложили цени, които не надвишават посочената в обявлението прогнозна стойност, то прекратяването на процедурата се явява неоснователно и необосновано. В този смисъл дори за възложителя действително да са налице затруднения по отношение на осигуряването на средства за реализация на проекта, то същият е бил длъжен да предвиди това още при откриването на процедурата и съответно при определянето на максималната стойност на поръчката, смята комисията.

Тя допълва, че подадена жалба от единия от участниците в конкурса - "Понсстройинженеринг” ЕАД, София, срещу класирането и избора на изпълнител на ремонта е била оттеглена от КЗК в хода на производството.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?