В опит за по-справедливо разпределяне на европарите

Малките фермери с 15 лв./дка повече субсидия от едрите земеделци

След нeдоволство на зърнопроизводителите браншовите организации се съгласиха с влизащите в сила още сега промени

Малките фермери с 15 лв./дка повече субсидия от едрите земеделци

Фермерите, които обработват до 300 декара, ще получават безвъзмездна помощ средно по 45.10 лв. за обработван декар, докато средното плащане за големите стопанства ще остане около 30 лв. за декар, колкото вземат средно в момента всички. Това се казва в анализ на земеделското министерство за прилагане на Схемата за преразпределително плащане на помощите за земеделските стопани. Тя ще влезе в сила още през тази година, но повишените субсидии ще бъдат изплатени реално през 2015 г.

 

Анализът с обосновка за разпределянето на европарите сред фермерите по единните плащания на площ беше публикуван след критика на недоволни браншови организации, в които са едрите зърнопроизводители. В сряда на обществено обсъждане с 45 представители на браншовите организации е било постигнато съгласие за въвеждането на размер на субсидията според обработваните ниви за постигане на по-справедливо разпределение на средствата между отделните сектори, съобщиха от земеделското министерство. Обсъждането на прилагането на схемата обаче ще продължи и занапред, тъй като решението и параметрите за прилагане на схемата се взима година за година.

 

България е избрала варианта за първите 30 хектара да се плаща повече, като бюджетът по Схемата за преразпределително плащане е 104 898 241 лева (53 634 441 евро) за 2014 г. Така средното плащане на декар в малките стопанства би било 45.10 лева/дка и в същото време средното плащане за най-големите стопанства не би паднало под 30 лева/дка, е посочено в анализа.

 

С прилагането на схемата за преразпределително плащане може да се промени сегашната ситуация, в която малък брой големи земеделци получават по-голямата част от директните плащания, а в същото време за голям брой фермери остават незначителни субсидии, се посочва в анализа. Целта е с прилагането на новата схема да бъдат стимулирани средните и малките земеделски стопанства, допълват експертите.

 

Сега 80% от евросубсидията отива при 6% от фермерите

 

В момента директните плащания не са обвързани с производството и във всяка държава членка се плаща единна ставка за декар обработваеми ниви. Резултатът от това е неравномерно и несправедливо разпределение на субсидиите между фермерите. Това е основата причина да се предлага преразпределителното плащане или допълнителното стимулиране на първите хектари, се посочва в анализа.

 

Аргументите са, че за финансовата 2012 г. около 80% от директната евросубсидия за страната ни е отишла при 6% от заявителите за директни плащания. По-голямата част от земеделците (81%) са получили едва 7.25% от средствата за директни плащания с размер на подпомагането за едно стопанство до 2000 евро.

 

Този проблем се наблюдава във всички държави членки на Евроксъюза, където 80% от получателите на директни плащания са получили около 17% от подпомагането.

 

Това беше основната причина през този програмен период Брюксел да предприеме реформа на Общата селскостопанска политика с въвеждането на новата схема за директни плащания. Тя се нарича схема за преразпределително плащане, като определя по-високо единно плащане на хектар за първите хектари на всяко стопанство, което има право на подпомагане по схемата за единно плащане на площ (СЕПП).

 

До 1 март трябва да уведомим Брюксел

 

Преразпределителното плащане може да бъде приложено още от 2014 г., което страната ни смята да направи, става ясно от анализа. За това съгласно изискванията България трябва да уведоми до 1 март 2014 г. Брюксел, че ще прилага схемата и да посочи размера на бюджета, който ще отдели за този вид подпомагане.

 

Съгласно европравилата размерът на първите хектари се определя от всяка страна членка, но не може да е над 30 ха (300 дка) или средния размер на стопанството в съответната държава. За България средният размер на стопанствата е около 6 ха (60 дка).

 

В анализа се предлага да се въведе единна ставка за всички първи хектари, въпреки че е допустима и двустепенна система.

 

По-високото подпомагане за първите хектари ще бъде получено от всички фермери, които обработват земеделска земя. Помощта няма да е само за малките стопанства с размер на площите до 30 ха, а надбавката ще бъде отпускана и на по-големите ферми за техните първи 30 ха, е посочено в анализа.

 

От 2015 г. европейското законодателство изисква подпомагането по СЕПП на един бенефициент в размер над 150 000 евро да се намалява с поне 5%. Посочената цифра е минималната възможна, а съществува опция и за пълно спиране на директните плащания над 150 000 евро. През 2014 г. като преходна не се прилага изискването за намаление на плащанията от 5%, но въпреки това може да се приложи схемата за преразпределително плащане.

 

Остра реакция на едрите фермери

 

Веднага след като Министерството на земеделието публикува промените в наредбата свързана с директните плащания, Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) и Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) обявиха, че промените се правят на тъмно и без необходимия анализ.

 

НАЗ поиска да види анализ за ефекта от преразпределителното плащане върху земеделските стопанства и какъв ще е ефекта от редуцирането на директните плащания над 150 хил. евро. Зърнопроизводителите поискаха дори промените да бъдат временно стопирани.

 

В крайна сметка обаче напрежението явно е туширано на срещата в сряда. Зам.-министърът на земеделието Бюрхан Абазов смята, че заложените промени в наредбите по никакъв начин не противопоставят малките и големите стопанства, а целта е да се постигне по-добър баланс с недофинансираните през първите седем години на плащане на евросубсидиите отрасли като растениевъдство, овощарство и животновъдство.

Още по темата
Още от Бизнес

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?