Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Младият шофьор на товарния камион обвинен за трагедията край Бяла

107 коментара
Младият шофьор на товарния камион обвинен за трагедията край Бяла

“Човешка грешка” е причина за тежката катастрофа край Бяла, обясниха единодушно Георги Първанов, вицепремиерът Даниел Вълчев (в ролята си на и.д. премиер в отсъствието на Станишев) и вътрешният министър Румен Петков. Това стана в петък, ден след като 18 души загинаха при падане на градски автобус през мост вследствие на удар от товарен камион.

В 19 часа в петък окръжният прокурор на Русе Огнян Бесарболиев съобщи пред БНР, че от разследването, което е проведено до момента, могат да се направят “сериозните изводи”, че шофьорът на камиона Синан Бедри е виновен за катастрофата. На него му е предявено обвинение за причиняване на смърт на 18 души и нанасяне на средни телесни повреди на още 10.

В диспозитива на прокурорския акт е написано, че шофьорът не е контролирал камиона през цялото време; не е направил всичко възможно да намали скоростта при възникнала опасност, съобразявайки се с пътните условия; не се е съобразил с големия товар и вероятно е управлявал и технически неизправно средство, което ще се доказва.

В същото време Бесарболиев заявява, че неговото “виновно поведение ще бъде установено след изпълняването на всички следствени действия и най-вече тези свързани с двете превозни средства”.

Отговаряйки на журналистически въпрос той добавя, че дали пътното произшествие е причинено от виновно поведение на водача или е от стечение на обстоятелствата тепърва ще се установява.

Въпреки всичките условности, той е категоричен, че Бедри е виновен. Прокурорът не спомена за експертизи и за приключило разследване на състоянието на пътя и мантинелите. По думите му и такова разследване ще бъде проведено.

Русенският окръжен прокурор добави, че Синан Бедри не се признава до момента за виновен и се възползва от правото си да мълчи.

Изводът за вината е направен от неотложните следствени действия – оглед на мястото и разпита на очевидци.

Властта: причините са човешкия фактор

“Причините са в човешкия фактор. Вероятно в това, че шофьорът не се е съобразил с мястото, а може би има и техническа причина”, посочи Георги Първанов по време на своето посещение на място още в петък сутринта. В същото време той добави, че не това е най-важното.

По думите му “може и трябва да се пожелае” разширяването на този участък от пътя, защото “се получава една фуния, която създава предпоставки за подобни катастрофи”. Той обаче категоризира като “по-важна” съвестта на самите шофьори.

В същото време вътрешният министър Румен Петков определи задържането на 24-годишния шофьор на камиона Синан Бедри, който блъсна градския автобус, като “една много навременна мярка”.

Извънредно заседание на кабинета заради катастрофата, решават за национален траур

Извънредно заседание на правителството ще има в събота сутрин, на което министрите ще обсъдят как да се компенсират семействата на пострадалите в катастрофата край Бяла. Това съобщи в петък вицепремиерът Даниел Вълчев, който изпълняваше длъжността министър-председател, тъй като премиерът Станишев бе в Португалия на конгрес на партията на европейските социалисти. Той прекрати предсрочно визитата си и трябваше да се прибере следобед.

още

Пред ”Дарик” той заяви, че “обезопасяването на пътя не звучи като убедителен аргумент, защото катастрофата е станала на самия мост”.

“Съмнявам се, че и мъглата е причината, но ми се струва рано да се правят генерални заключения. Не бих се ангажирал с категоричност, но не мисля, че пътната инфраструктура е виновна за тази трагедия”, допълни той.

Даниел Вълчев, който в момента замества премиера Станишев, потвърди тази версия: “По мое мнение има човешка грешка, тъй като няма друго основание да се случи тази трагедия. Познавам голямото изкушение държавата винаги да е виновна, но сравнително нешироки и натоварени пътища има в цял свят”.

В следващият момент обаче той все пак призна: “Като любител шофьор ми направи впечатление, че пътят е широк в двете страни и в един момент се стеснява. Това изглежда психологически влияе на шофьорите”.

До този момента в публичното пространство не са изнесени никакви категорични данни от технически експертизи, които могат да бъдат използвани и пред съда.

Престъпна небрежност на властта

“Преди години на същото място при подобен инцидент загиват 29 румънци. Години по-късно се случва подобна огромна трагедия. Това говори вече за престъпна небрежност на властта”, коментира пред Mediapool адвокат Михаил Екимджиев от “Асоциация за европейска интеграция и човешки права”.

По думите му не нормално властите да вменяват вина преди да има официални експертизи по случая.

“Дори хипотетично да предположим, че е човешка грешка, при наличие на нормални здрави мантинели и добър достатъчно широк път, също хипотетично това нямаше да се случи”, обясни адвокатът.

Според него в случая властите са отговорни поне за съпричиняване на вреди.

В отговор на въпрос дали предварителното оповестяване на становище от страна на държавните институции няма да повлияе върху съдията при евентуален процес, Екимджиев заяви, че това е възможно.

“Съдиите трябва да бъдат абсолютно независими, но българските съдии нямат достатъчно самочувствие да останат независими при тези обстоятелства. Ако съдията отсъди само в папката в ръцете, че шофьорът е невинен, тогава остава висящ въпроса кой е виновен. Тогава вината на властта вече се разкрива”, добави още той.

Трима от ранените са в тежко състояние

Трима от общо 14 открити ранени при катастрофата са в тежко състояние. Седемгодишно момиченце със сериозна черепно-мозъчна травма и е на командно дишане, жена с отстранен далак и още една пътничка са с опасност за живота.

Трагедията се разигра около  17.15 ч. в четвъртък, когато автобус на градския транспорт е пътувал от град Бяла за гара Бяла и паднал от мост в река Янтра, след като е бил ударен отзад от камион, превозващ жито.

Покривът на автобуса се е откъснал. На място са загинали 17 души, а един е починал на път за болницата в Бяла, съобщиха от МВР. 15 от починалите са жени.

Товарният камион е минал на технически преглед през юли

Шофьорът на камиона, за който се предполага, че е причинил катастрофата, е 24-годишният Синан Бедри. Той е с две-три годишен стаж като водач на тежкотоварния автомобил с прикачено ремарке “Шкода - Мадара” и работи с баща си в едноличната семейна фирма “Бедри”. Семейството е от с. Лятно, Шуменско.  

Шофьорът на товарния автомобил бе задържан в РПУ в Бяла, разпитани са и свидетели. С камиона са изпълнявани поръчки за транспорта дейност, но все още не се знае точно каква и не е ясно дали фирмата е имала разрешение да я извършва.

Според една от работните версии, причината за катастрофата е, че са отказали спирачките на камиона, който е пътувал в посока Русе – София.

По данни на транспортно министерство, първата регистрация на товарния автомобил е от 23 май 1989 г. Последният технически преглед на превозното средство е от 19 юли 2006 година.

Камионът е бил е нает от фирма “УСМ 2002” ЕООД от с. Наум. Минал е на технически преглед на 19 юли 2006 г.

Според експертите най-вероятната причина за катастрофата е претоварване на автомобила. Максимумът, с който камионът може да превозва, е 20 тона, коментираха експертите на място.

Алкохолната проба на шофьора е отрицателна.

Блъснатият автобус е 24-местен автобус “Исузу”, собственост на “Общински автотранспорт” - Бяла. Той е бил пълен с хора, които са се прибирали по домовете си след края на работния ден. В близост до гарата има жилищен квартал.

Тежкотоварният камион започва да изпреварва и се блъска с дясната си част в задната лява част на автобуса, който точно се е бил включил в движението по главния път Русе-София. Автобусът се преобръща през мантинелата и пада от височина 8 метра в сухата част на коритото на река Янтра. Товарният автомобил се удря в микробус “Тойота” с русенска регистрация и се преобръща на пътното платно.

Към 19.30 часа снощи автобусът беше изваден от реката. За 30 минути спасителните екипи от полиция, пожарникари и медици са извадили всички тежко пострадали от автобуса. Благодарение на тяхната експедитивност има оцелели след полета на автобуса през моста на Бяла.

Шофьорът е без опасност на живота и също е настанен в болницата в Русе.

На същото място през 1993 г. е станала друга тежка катастрофа, при която загинаха 29 румънски пътници. То е известно сред водачите като особено опасно.

Премиерът Сергей Станишев съкрати престоя си в Португалия, където е на конгреса на Партията на европейските социалисти. В събота ще се проведе извънредно заседание на правителството. На мястото на катастрофата снощи бяха министрите. Румен Петков, Даниел Вълчев и Емел Етем.

Министърът на здравеопазването Радослав Гайдарски, който пристигна снощи в Бяла, каза, че транспортирането на тежко ранените към София е рисковано заради мъглата. Лекари от София са заминали за Русе, за да подпомогнат на русенските си колеги при операциите, поясни министър Гайдарски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

107 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #109

    [email protected]

  2. [email protected]
    #108

    [email protected]

  3. Знаещ
    #107

    Там е истината!

  4. [email protected]
    #106

    [email protected]

  5. s.
    #105

    momcheta vdeteniavate se

  6. бяла
    #104

    прав си спираме спора.

  7. Али Физика
    #103

    Кажи ми ти какво разбираш под точка на удара? Нали не мястото на Иван, а мястото, където са се чукнали. Ако моите изчисления са верни, както казах, това трябва да е станало на два-три метра навътре в моста от една дължина на автобуса. Като знаеш колко е дълъг автобуса и сложиш метър два, а ся си сложи ръка на сърцето и кажи на колко метра е точката на удара? Не говори за третини, защото хората не знаят колко е дълъг мостта.И понеже си голям специалист-но не отговаряш конкретно на това, което ти

  8. бяла
    #102

    шайбата показвала определени километра в час,сбърках с 10 или 15км.ч. Само да отбележа ограничението е 40км.ч.Във всички случаи след кото на "шкодата" е отказала моторната,шофьора не е можал да превключи на по ниска предавка.Това е около1,5км. преди цистерните,ако се има впредвид общото тегло и скороста на спускане приблизително 50км.ч.и ,че през цялото време е натискал привода на спирачките- картината се изяснява.

  9. бяла
    #101

    с лека забележка може да набере такава скорост понеже съм го изпитвал на гърба си в този участък.Прав си няма значение с какво име е!

  10. бяла
    #100

    свалям шапка за цялостното мнение.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.