МОН ще купи 80 000 устройства за онлайн обучение

20% от учениците не са учили дистанционно, главно заради нежелание

Красимир Вълчев

Министерството на образованието и науката предвижда да купи минимум 80 000 устройства - 20 000 за учителите, и минимум 60 000 за учениците, които ще се използват за елекронното обучение.

Това заяви в отговор на парламентарен въпрос образователният министър Красимир Вълчев.

По думите му устройствата ще се купят със средства от Европейския съюз, но процесът е свързан с бюджетни процедури и със Закона за обществените поръчки.

Въпросните 80 000 устройства, които ще бъдат купени, няма да се ползват само за електронното обучение, а и при нормален учебен процес в училищата. Във всяка класна стая трябва да има устройство, защото учителите работят с електронни дневници и ще свързват тези лаптопи с мултимедийни дисплеи или с проектори, обясни министър Вълчев. Той каза, че и сега има над 60 000 устройства в училищата, но голяма част от тях са стационарни компютри и не могат да се ползват при извънредна ситуация.

Не е ясно обаче как ще се гарантира, че таблетите и компютрите ще се ползват по предназначение от родителите. Неотдавна Вълчев призна, че са засечени немалко случаи, при които родители са продали дарените им устройства или са ги заложили срещу пари.

Вълчев отбеляза, че при извънредното положение през пролетта България е била една от страните, които много бързо и относително успешно са започнали обучение в електронна среда. Още в първите седмици близо 5% от учениците са декларирали, че не се обучават поради липса на устройства, и други 5% - поради липса на интернет свързаност. "Бяха сключени договори с мобилните оператори за преференциални оферти за училищата, в помощ на родителите, за доставяне на интернет на преференциални цени", отчете министър Вълчев.

По думите му заедно с два от мобилните оператори са изградени 11 WiFi зони в т.нар. обособени квартали, в местата с най-висока концентрация на необхванати ученици. Вълчев каза, че са купени вече близо 900 устройства, като по-голямата част от тях са били предоставени на учителите, а по-малка част - на учениците. Съдействахме за даряването на ученици и на над 1000 устройства, добави министър Вълчев.

Министърът коментира, че причината учениците да не са се включили в електронното обучение е не само липсата на достъп до интернет и до устройства, а и нежелание на една част от тях да се включат. "Имаме близо 20 процента деца, при които имаме проблеми с тяхната ангажираност и редовна посещаемост при нормална ситуация, и при присъствено обучение. Точно тези деца не бяха включени и в електронното обучение", обясни Вълчев. Той коментира, че основният проблем е липсата на отношение и отговорност на част от родителите към образованието, тъй като голяма част от неангажираните деца имат смартфони, като ги използват за друго, а не за обучение.

"В момента 0,4 процента от паралелките са карантинирани, дори да станат 1 процент, няма проблем с наличната техника, ако се задържи сегашното общо ниво на среднодневен брой заразени, за да се обезпечи обучението в електронна среда", добави Вълчев.

По данни на МОН от началото на учебната година до 24 септември 81 ученици и деца (0.01%), посещавали училище или детска градина, са с положителни проби за Covid-19. Заразените педагози са 70 (0.07%). Карантинираните, които са имали контакт с болен ученик, учител или близък, са 104. Временно е преустановен учебният процес поради карантина за 127 паралелки в страната (0.3%).

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?