Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

Най-важният проект от модернизацията на армията все още е с неясно бъдеще

12 коментара
Може ли България да купи произведени в Румъния бронирани машини за 823 млн. долара?

Няколко държави, сред които България, проявяват интерес към закупуване на произвежданите в Румъния бронирани автомобили "Пираня V“, пише румънският вестник "Адевърул“.

Според източници от отбранителната индустрия интерес към бронетранспортьорите проявяват Словакия, България и Чехия, като още тази седмица е възможно да бъде финализиран договор между Румъния и България.

"Адевърул“ пише, че официални лица от България ще посетят тази седмица Букурещ, а от българска страна има интерес за закупуване на до 150 бронирани машини "Пираня V“ румънско производство.

Според източниците на "Адевърул“ стойността на сдеката е над 823 милиона долара.

По-рано тази година бе подписано споразумение за създлаване на съвместно предприятие между Букурещкия завод за механика и базираното в Европа бизнес звено на "Дженерал дайнамикс юропиън ленд системс Румъния" (General Dynamics European Land Systems Romania (GDELS), която участваше и в провалилия се конкурс за бронирани машини в България, за производство на бронираните машини "Пираня“.

Информацията не е коментирана от българското министерство на отбраната.

Закупуването на бронирани машини е най-приоритетният проект в модернизацията на армията, но бъдещето му още е неясно.

Той бе блокиран в края на управлението на последното правителството на Бойко Борисов, след като очаквано се оказа, че и двете подадени оферти - на финландската фирма "Patria", която би трябвало да се конкурира с мултинационалната "General Dynamics" (с предимно американско участие), надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева.

От тогава се търси решение как да бъде продължен договорът. Работната група излезе с предложение да се проучат възможностите за реализация на проекта чрез договор "правителство-правителство" и да се предприемат необходимите действия за осъществяване на първоначални контакти с правителствата на потенциални държави партньори.

Към момента обаче няма взето решение и няма сигнали, че проектът ще бъде решен по описания от румънския вестник модел.

По закон военните сделки над 100 млн. лева минават през парламента. 

Според румънския вестник, цитиран от БТА, Словакия също е проявила интерес към програма между двете правителства във връзка с бронетранспортьорите, но въпросната програма "тъпчела на едно място“ заради законодателни пропуски, свързани с подобен договор.

Освен това Словакия поискала брониран автомобил за тестване, а румънската страна не разполагала с такъв.

Към бронираните машини, произвеждани в Румъния, проявявала интерес и Чехия, но разговорите с чешката страна са още в предварителна фаза, посочват източниците на румънския вестник.

Михай Рафиу, генерален директор на Букурещкия завод за механика (UMB), където се произвеждат бронетранспортьорите, потвърди за "Адевърул" интереса на регионалните партньори към износ на румънската "Пираня V“.

"По този начин румънската отбранителна индустрия потвърждава своя потенциал и капацитет да изнася военни технологии на високо ниво", заяви Михай Рафиу.

"Адевърул“ пише, че скоро бронираните машини ще се произвеждат изцяло в Румъния и могат да се окажат предпочетеният избор в програмите за въоръжаване, стартирани от няколко европейски държави.

Букурещкият завод за механика вече е доставил на румънското министерство на отбраната 64 транспортьора, а други 26 ще бъдат готови до края на годината, съобщи министърът на икономиката Флорин Спътару.

Досега сравнително голям процент от бронираните машини са се произвеждали в Швейцария и само са се сглобявали в завода в Букурещ. В следващата фаза на споразумението се предвижда "Пираня V“ да се произвежда изцяло в Румъния, посочва вестникът.

"Цялото изделие, включително металната обвивка, ще се произвежда в Румъния", заяви министърът на икономиката Флорин Спътару в интервю за румънската обществена телевизия TVR.

В тази връзка съвместното предприятие с "Дженерал дайнамикс“ набира допълнително 100 специалисти, каза министърът.

По принцип бронетранспортьорите "Пираня V“ се предлагат в шест различни конфигурации (бойна машина, мобилен команден пункт, MEDEVAC, CBRN и т.н.). В основната версия - бойната, капацитетът на транспортьора е трима членове на екипажа и осем напълно оборудвани войници. Бронираният автомобил се задвижва от двигател "Скания“ (Scania) с мощност 600 конски сили с автоматична скоростна кутия.

Румъния е поръчала 227 бронетранспортьора. Испания, Дания и Швейцария също са избрали машината, създадена от "Дженерал дайнамикс“. През 2017 г. Дания поръча над 300 бронирани машини "Пираня V“ за по над 2 млн. долара бройката. Испания поръча първа партида от 348 бронирани машини, част от процес на подмяна на 1200 бронетранспортьора, а Швейцария получи 44, пише "Адевърул“.

През месец май т.г. Николае Наста, главен изпълнителен директор на държавната компания "Ромтехника“ съобщи, че се водят преговори за производство на 150 бронирани машини "Пираня V“ за българската армия чрез румънско-българско съвместно предприятие, писа тогава "Адевърул“.

Румъния е в напреднали разговори с България за съвместно производство на бронирани транспортьори "Пираня V“ за оборудване на българската армия, но също и за възможен износ в други страни, съобщи през месец май главният изпълнителен директор на "Ромтехника“, в която единствен акционер е министерството на отбраната на Румъния. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #12

    Може, но няма да го направи! Вижте статията за Ф-16 по-горе!

  2. Име1234
    #11
    Отговор на коментар #10

    още по-просто е: защото в България са много хората като тебе

  3. Liberal
    #10
    Отговор на коментар #8

    просто е - защото не сме въртиопашки като поляците и румънците, които поради това си качество открай време не будят уважение сред другите народи. Като гледам "SILENCE" и "Кольо" са един и същи трол и затова предлагам да се селят в "SILENCE Кольо"

  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  5. Кольо
    #8

    Рубладжийските тролове вият на умряло но тактично заобикалят основният въпрос, защо Пираните се правят в Румъния а не у нас?! Защо Блекхоук се правят у Полша а не тук?! Защо всички постсъветски сателити имат съвместни индустриални програми с водещи индустрии а ние не?!

  6. SILENCE
    #7

    Безсилната злоба - основно изживяване на путлеровите слугини с Бг паспорти.

  7. Liberal
    #6

    за леки автомобили Дачия ли става въпрос?

  8. Milanova Magda
    #5

    След като продадоха нашите танкове, разрушиха танковите бригади и армията, нашите "демократи се замислиха за армията и комисионните които да получат. Къде сме тръгнали с 30000-на армия ? СМакедония ще ни бие с нашите танкове.

  9. Valsodar
    #4

    Чудесна "бойна" машина за пехотата. Няма никакъв начин тя да остане незабелязана на бойното поле. Прекрасна, лесно разпознаваема и още по-лесна за поразяване мишена, която и сляп ще забележи!

  10. Кольо
    #3

    Пиранята, без спор е една от най-добрите БМП на пазара. Много по-важно е с какво оръдие ще е, каква ще е купулата,с каква СУО ще е и с какво ПТО. Интересно ние нямаме ли опция да произвеждаме наши БМП като моделът Рила на IAG, примерно?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.