МЗ с препоръки как да намалим риска от болести, отговорни за 80% от смъртността

Основните хронични незаразни болести - сърдечно-съдови и злокачествени заболявания, хронични белодробни болести и диабет са причина за 80 % от смъртните случаи в България.

Доказано е, че тези болести се причиняват от общи рискови фактори като тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословно хранене, ниска физическа активност. Практиката показва, че тяхното редуциране води до намаляване на смъртността и заболеваемостта от посочените болести. Най-ефективният път за постигане на тази цел са както профилактиката, ранната диагностика и осигуряването на здравословна среда за живот, така и дейностите по националните здравни програми.

МЗ публикува информационни материали със съвети как да ограничим рисковите за здравето фактори в няколко направления:

“Солта - ползи и вреди за здравето“

“Вредата от употребата на наргиле и цигари, и злоупотребата с алкохол“

“Препоръки за здравословно хранене на възрастните“

“Препоръки за здравословно хранене на децата“

“Спри и се прегледай“

По данни на МЗ тютюнопушенето е отговорно за преждевременната смърт на 17 560 души годишно у нас. Според здравните власти материалните щети от тютюнопушенето в България възлизат на 165 млн. лева, а нематериалните надхвърлят 4 млрд. лева, което е двойно повече от приходите от акцизи върху тютюневите изделия. Тютюнопушенето увеличава риска от редица заболявания като инфаркт, астма, хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ), рак на белия дроб и други онкологични заболявания.

Вредно въздействие върху човешкия организъм оказва не само пушенето на цигари, но и на наргиле. За сравнение едночасова сесия пушене на наргиле е равна на изпушването на 40-400 цигари. С пушенето на наргиле човек поема 36 пъти повече катрани и 70% повече никотин отколкото от една цигара.

Здравните власти обръщат внимание и на ползите от ограничената консумация на алкохол, която намалява социалнозначимите заболявания като мозъчносъдова болест, исхемична болест на сърцето, злокачествени заболявания и др; намалява разходите, свързани с лечение, пожарите и производствените аварии, престъпността и броя на пострадалите при пътно-транспортни произшествия.

В друг от информационните си материали МЗ дава съвети как да си набавим необходимият за здравето на организма ни йод, без да залитаме в прекомерно висока и вредна консумация на сол.

Употребата на голямо количество сол води до високо кръвно, повишен риск от сърдечно-съдови заболявания – инфаркт, инсулт, сърдечна недостатъчност, нарушение във функциите на бъбреците и др. Потребностите на организма от сол не са високи – 3.25 – 3.75 г сол дневно при хората на възраст от 10 до 60 г. При по-малките деца и по-възрастните хора количествата са още помалки.

За сравнение 3-4 г. сол се съдържат в 100 грама бяло саламурено сирене. 100 грама баничка със сирене съдържа т 1.6 – 1.9 г. сол, парче пица или картофен чипс– 1-2 г.

Здравните власти дават също така съвети за здравословно хранене при децата и възрастните, както и информация за профилактичните прегледи, които ни се полагат и с които заболяванията могат да бъдат предотвратени или открити навреме.

Още от България

Прав ли е Каракачанов да се гневи и заплашва Скопие?