Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Нефтохим" уличен в ембаргова схема, кабинетът знае, а рафинерията отрича

Бургаската рафинерия е вкарала милиард евро в руския бюджет, според три неправителствени организации

52 коментара
Въпреки петролното ембарго на ЕС Русия продължава да удържа позициите си на световния пазар, сн. GettyImages

Бургаската рафинерия "Нефтохим", чийто основен собственик е руската "Лукойл", отрече информацията от доклад на три неправителствени организации, че заобикаля забраната на Европейския съюз за търговия в страни членки с продукти, произведени от руски петрол, и, възползвайки се от полученото изключение от забраната за внос на руски суров петрол и нефтопродукти, е натрупала солидни печалби, които отиват за подпомагане на войната на Кремъл в Украйна. Междувременно премиерът Николай Денков заяви, че заключенията в доклада били известни и не били изненада.

Според съвметен анализ на данни, изготвен от "Глобъл Уитнес", българския Център за изследване на демокрацията и Центъра за изследване на енергията и чистия въздух, цитиран от "Политико", бургаската рафинерия произвежда горива и масла от евтината руска суровина, изнася ги уж за страни извън Европейския съюз, а след това претоварва нефтопродуктите от кораб на кораб в открито море или на международни пристанища, за да се заметат следите през новорегистрирани кораби или плаващи под различни флагове, след което горивата влизат в Европейската общност и стигат дори до САЩ.

Така българското предприятие става част от схема за финансиране на войната на Русия в Украйна, пише още в доклада, чиито изводи бяха публикувани в четвъртък.

Премиерът: Не сме изненадани, но нямаме контрол над операциите в морето

"Голяма част от този доклад беше известна и преди това, няма особена изненада. Това, което трябва и може да се направи, е да се действа според законите. Където са безсилни законите, те да бъдат подобрени", коментира премиерът Николай Денков. 

"Много приказки бяха казани за дерогацията в България и защо тя се удължава отново. Нека отново да напомня, че дерогацията се скъсява до октомври 2024 г. с идеята, че постепенно трябва да се премине към неруски нефт. Трябва да сме сигурни, че няма да окаже така, че на пристанището липсва нефт, а от там не може да работи рафинерията. Това е тема, която е различна от тази как чрез прехвърляне от един на друг танкер, или чрез фалшиви документи в други държави, "Лукойл" заобикаля съответните регулации. Това не е в правомощията на правителството да се справи с него. В правомощията на правителството е, а вече е направено, да се повишат значително данъците, които трябва да плаща "Лукойл", за да може да намалеят свръхпечалбите, цитирани в материала. От една страна да намалеят средствата, които влизат в Руската федерация за водене на войната, от друга страна- да се повишат средствата, които влизат в българския бюджет", каза още министър-председателят.  

Рафинерията твърди, че изнасяла "незабранени" продукти

В доклада се цитират два конкретни курса с продукти на "Нефтохим", които според зам.-председателя на надзора на рафинерията Александър Величков обаче не са ембаргови, както твърди анализът, а са с продукти, които дружеството не може да реализира на българския и европейския пазар и затова има право да ги изнася в трети страни. Става въпрос за нискооктанов бензин и други продукти, които неминуемо се добиват при преработката на суровия нефт, но нямат пазар в ЕС, а рафинерията не може да държи на склад, обясни представителят на "Нефтохим".

Той обаче не успя да отговори на въпрос на Mediapool какви количества такива незабранени продукти е изнесла рафинерията и към какви дестинации, но обеща да се даде справка при поискване. Величков също така нарече "инсинуации" твърденията, че българското дружество осигурява приходи в хазната на Кремъл за финансиране на войната в Украйна и отбеляза, че рафинерията вече не работи на ишлеме, собственикът ѝ има регистрирано в България дружество и плаща данъците си у нас. Отбеляза, че досега дружеството е работи на загуба, заради огромнитет инвестиции, които е вложило за модернизация на предприятието - 3.4 млрд. долара от 2010 до 2021 г. и част от които има право да си приспада от печалбата. Представителят на компанията каза, че след спиране на практиката за работа на ишлеме през швейцарския собственик на рафинерията "Литаско", който е подразделение на рускатат "Лукойл" и регистрирането у нас, дружеството си плаща всички данъци, включително този да свръхпечалбата. Каза обаче, че след нормализирането на цените на енергийните ресурси, рефинерията отново започва да се връща към отрицателните финансови резултати.

Величков също така коментира като несъстоятелни твърденията, че с поемането на нефтения терминал "Росенец" от държавата ще повиши контрола ѝ върху търговските операции на "Лукойл" и спазването на петролното ембарго на ЕС.

"И преди незаконното отнемане на концесията на "Росенец" НАП, митниците и гранична полиция не са били възпрепятвстани да осъществяват контрол и смяната на собствеността няма отношение към износа на нефтопродуктите", обясни Величков.

Представителят на контролния орган на "Нефтохим" засегна и темата с искането на ГЕРБ за моментално прекратяване на дадената от ЕК дерогация за България за внос на суров руски нефт и износ на нефтопродукти, която бе до 5 декември 2024 г., но парламентът прие закон за съкращаването ѝ до 1 октомври 2024 г. Според него именно отпадането на дерогацията може да промени сегашния механизъм на работа на дружеството и да доведе до финансиране на руския бюджет. Причината е в това, че искането на ГЕРБ се отнася само за вноса на суров петрол, но не и за износа на нефтопродукти.

Какво казва докладът за манипулациите

Според доклада предоставените от ЕС изключения на България и централноевропейските нации без излаз на море като Унгария, Словакия и Чехия да внасят руски петрол до края на 2024 г. позволяват задкулисното навлизане на руски петрол в по-широкия европейски пазар.

"Текущата граница на цените на петрола, определена на 60 долара за барел, е нарушена. Руската смес "Уралс" сега се търгува на около 75 долара за барел. Руският износ продължава да расте, достигайки рекорд от 3,72 милиона барела на ден в началото на октомври. Приблизително 20-25% от европейския внос на суров петрол и рафинирани продукти все още е с руски произход, често непряко през трети страни като Турция, ОАЕ, Мароко, Египет и Индия", отбелязват авторите на анализа.

Според тях България е типичен пример за неефективността на настоящите санкции, които всъщност осигуряват около 3 млрд. долара печалба за "Лукойл" от началото на руската инвазия, формирана от отстъпката от около 20 долара за барел от сорта "Уралс". Според оценките на анализаторите бизнес операциите на "Лукойл" в България осигуряват около 4% от общите приходи в руския петролен бюджет през 2023 г.

Милиард евро от Бургас за Кремъл

Само през първите девет месеца на 2023 г. бургаската рафинерия е преработила 4.5 млн. т руски суров петрол (95% от използвания в предприятието). Това е осигурило в хазната на Кремъл близо 1 млрд. евро като преки данъци – сума достатъчна за управлението на наемническата група "Вагнер" за година.

Реално дадената от ЕК на България дерогация за ембаргото върху руския петрол е превърнала страната ни в четвъртия по големина вносител на "Уралс" след Индия, Китай и Турция. Изключението бе получено при изричното условие, че руските петролни доставки трябва да задоволяват вътрешния пазар. Рафинерията обаче не само е увеличила влиянието си на българския пазар и вече държи 90 процента от него, но и ударно изнася нефтопродукти, включително за Турция, Египет и Обединените арабски емирства (за възможно трансгранично прехвърляне към ЕС).

Потенциално избягване на санкции

Анализът показва, че износът на "Лукойл" е за 930 млн. евро през 2023 г. и Русия използва ЕС като врата за запазване на своя дял от световния петролен пазар. Въпреки че прекият износ за страните от ЕС е намалял през 2023 г., "Лукойл" е използвал пристанища на ЕС и ключови центрове в международни води (като Каламата, Малта и Сеута) за трансфери от кораб на кораб и по-нататъшен износ към страни извън ЕС. Между март и юли 2023 г. 239 000 т рафинирани продукти са напуснали български пристанища за пътувания, чиято крайна дестинация може да бъде скрита чрез поредица от прехвърляния от кораб на кораб, се посочва в доклада на трите организации.

Те са анализирали данни от проследяване на кораби с товари от "Нефтохим", според които вероятно рафинерията е нарушила забраната за продажба на петролни продукти в други страни членки на ЕС.

Даден е пример как на 8 август корабът Seaexpress, управляван от гръцката компания Thenamaris Ship Management, пристига на пристанище Бургас, където товари 40 000 т мазут от рафинерията. Данните от проследяването разкриват, че корабът е предприел 15-дневно пътуване през Средиземно море, като в крайна сметка е разтоварил в холандското пристанище Ротердам. Прави впечатление, че преди Seaexpress да вземе товара си, бургаската рафинерия не е получавала неруски суров петрол за период от 21 дни. Вместо това са пристигнали четири пратки руски суров петрол за общо над 340 000 тона. Следователно е много вероятно горивото, натоварено на Seaexpress, да съдържа значителен компонент, получен от руски суров петрол, смятат анализаторите.

Пример за товар, собственост на "Лукойл", изпратен до Холандия през август 2023 г. със 100% доставки на руски суров петрол за България

претоварване на кораби с горива на Нефтохим

Източник: Kpler въз основа на оценка от CREA

Бургас не просто осигурява алтернативен вход за руския петрол в ЕС; рафинерията изнася продуктите си и в други региони, подложени на петролно ембарго, категорични са авторите на доклада. В САЩ например са били внесени над 70 000 тона рафинирани продукти от Бургас.

Прехвърляне от кораб на кораб

Данни от платформата Kpler показват как през юли 2023 т. корабът Argolis е натоварил 30 000 MMbbl гориво от терминала на бургаската рафинерия "Росенец" (който тогава още не е бил под контрола на държавата) и е поел към Каламата (Гърция), където прехвърля товара на кораба Sunny Victory. Той на свой ред предприема плаване край гръцкото крайбрежие до Бахамските острови, където на 11 юли разтоварва 21 376 MMbbl нафта, а останалите количества стигат до морското пристанище Канаверал във Флорида, САЩ. Това означава, че влезлите в САЩ 10 862 млн. барела нефтопродукти са почти изцяло с руски произход, е изводът на "Глобъл Уитнес", Центъра за изследване на демокрацията и Центъра за изследване на енергията и чистия въздух.

Прехвърляне от кораб на кораб на произведени в Русия петролни продукти към САЩ

претоварване на кораби с продукти на Нефтохим

Източник: Kpler въз основа на оценка от CREA

Това представлява модел за вратичка в западните санкции, позволяваща суровият петрол, след като бъде транспортиран извън Русия и преработен в продукти като дизел или бензин, да бъде законно внесен от страни, подложени на санкции.

Данни на "Евростат" показват, че между март и юли 2023 г., което е първият пълен месец на наличност на данни след прилагането на забраната за износ, България е изнесла 304 000 тона рафинирани петролни продукти за Европейския съюз. През същия този период рафинерията е била активно ангажирана с вноса на 2,1 милиона тона руски суров петрол, заедно с 216 000 тона неруски суров петрол. Това предполага потенциално отклонение от условията на дерогацията и повдига въпроси спазва ли ги рафинерията.

Препоръките на експертите

Според доклада спешно трябва да се затегне контролът на международно ниво върху новорегистрирани компании за търговия с петрол с неясна крайна действителна собственост и съществуващи глобални търговци на стоки, използващи вратички, които маскират произхода на техния петрол и петролни продукти.

Русия разчита на недоказани и мамещи доставчици на застраховки, които нямат капитал, презастрахователни споразумения и опит. Отделно се укрива собствеността и произходът на товарите, манипулират се автоматичните системи за навигация на корабите. А допълнителната печалба от обслужването на незаконните доставки на руски нефт и горивни продукти е утвърдила свързани с Русия мрежи за завладяване на държавата в редица страни от ЕС, включително Гърция, Малта, България, Холандия, Испания, Италия и други, посочват авторите на доклада. По техни данни между 30 и 40% от руския суров петрол се транспортира от западни компании, предимно гръцки спедитори, които се възползват от огромния си флот и традиционно добрите си връзки с руските петролни компании.

В анализа се препоръчва ЕС да отмени дерогациите за вноса на руски суров петрол, тъй като рафинериите във всички страни, ползващи сега изключения, могат да преработват неруски суров петрол и имат относително лесен достъп до алтернативни доставки от Балтийско, Адриатическо и Черно море.

България трябва да увеличи сегашните глоби, които са до 50 000 евро за нарушение на правилата за дерогация, до 10% от годишните приходи на компанията, което е в съответствие с антитръстовото законодателство на ЕС. Брюксел също така трябва да забрани трансграничния превоз на руски петролни продукти, които пристигат в пристанищата на ЕС, които след това се транспортират до дестинации извън ЕС, смятат трите организации.

Според тях товарите с фалшифицирани декларации за произход на горивата трябва да се третират като контрабанда с всички свързани с това правни последици като арест на кораби в морето, конфискацията им и санкция за корабната компания с разликата между горната граница на цената на петрола и цената на сорта Брент, ако тя е над наложения таван от 60 долара за барел.

Какъв да е ценовият таван за петрола?

Таванът на цените институционализира отстъпката, с която руските компании в момента продават на световния пазар, а също така не доведе до значително поевтиняване на световните цени на петрола, смятат неправителствените експерти.

Според тях по-стабилна горна граница на цената на петрола е 40 долара за барел. "Това би стимулирало Русия да продължи да продава петрол на световния пазар, но би намалило значително бюджетните приходи на страната и би я лишило от ресурси за поддържане на военните усилия в Украйна. Въпреки че застрахователните компании извън Г-7/ЕС/ОИСР рискуват санкции, те виждат това като възможност да увеличат глобалния си застрахователен пазарен дял. Ако примерът на Иран и Венецуела трябва да ръководи оценката на въздействието на вторичните санкции, Русия вече е успяла да намери достатъчно доставчици на услуги за своя износ на петрол", пише в документа.

Като възпираща мярка срещу превоза на ембаргови продукти се предлага корабните компании, които са извършили подобно нарушение, да бъдат лишавани от достъп до застрахователни услуги за една година, а не за 90 дни, както е сега. Предотвратяването на нерегламентирания превоз на руски петролни продукти може да стане и като системата за автоматична навигация на корабите не се изключва по време на цялото пътуване. Ако пък е наложително от съображения за безопасност, да се документират обстоятелствата за вземане на решението, съветват още авторите на доклада. Според тях трябва да се засили контролът и върху трансферите на товари от кораб на кораб – особено в зоните с по-висок риск от незаконна търговска дейност или манипулиране на корабните навигационни системи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

52 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Стилиян
    #52

    Само вижте НПО, които са правили анализ. Център за изследване на демокрацията?!?! Смяяях. 34 години демокрация и кой сега е кмет на София? Да ви таковам демокрацията.

  2. ABV
    #51
    Отговор на коментар #48

    Какви смешни оправдания! 1. Я пак провери, чия собственост са рафинериите на лукойл в Италия и Румъния? 2. Това, че единствена рафинерия е руска не е ли още по-голямо основание незабавно да бъде поставена под държавен контрол? 3. Какво значение има, че една част от преработваният петрол в Румъния е собствено производство? Сам си описал, че поне половината потребление на Румъния(Население 3 пъти повече от България) е внос. Значи при желание има начин да се осигури достатъчно нефт и проливите не

  3. т€еритория на Мики Маус
    #50

    БНР новини-2 танкера, и 2-та в изключения на санкциите

  4. Rolo Tomassi
    #49

    Това няма да приключи докато държавата не поеме оперативен контрол върху рафинерията, а за да стане възможно това, парламентът трябва да гласува необходимото законодателство. Депутата Христо днес го обясни доста разбираемо за всеки - "от едната ми страна са Делян и Бойко, а от другата Тошко и Костадин - ще трябва да работя с тях, поради липса на избор." Когато само 1/3 от населението, имащо право на глас, упражни вота си - резултата е този (в отговор на въпроса на интервюиращия "Къде е промяната ?").

  5. sloth
    #48
    Отговор на коментар #45

    Защото единствената им рафинерия не е собственост на руска компания, а възможностите за импорт на бензин са ограничени? Защото Италия и преди войната не е внасяла петрол най-вече от Русия, та да стане нещо много страшно като се откажат. През 2022ра под 20% от петролът им е бил руски, при това не за вътрешния пазар, а за преработка и износ. Румънците пък ползваха 50% техен и 30% руски. Айде давай пак с лозунгите. Все едно на Правителството не Петков снабди украинците със снаряди в най-критичния момент в началото на войната, все едно бат' Бойко аха-аха да бутне паметника и в никакъв случай не са му давали медал че го пази.

  6. ABV
    #47

    пУ/атков, денков,гадев и аZZен VaZZилев - глисти иZZпълзяли от гъZZа на путЬю!

  7. ABV
    #46

    Сега разбирате ли защо "еVроатлантиците": 1.Не събарят МОЧА; 2. Не гонят мУтрофанова; 3. Не искат импичмънт на гадев; 4. Издигат дс-иZZчадие за кмет на София; 5. Не изпращат оръжие на Укарйна?

  8. ABV
    #45
    Отговор на коментар #44

    Защо в Румъния и Италия не се стигана до страхотиите, които си описал? - нито цените се повишиха, нито се стигна до дефицит, нито лукойл саботира работата на рафинреиате? Лъжлив лозунг ли е, че тези страни поставиха рафинериите под държавен надзор, а в България "еVроатлантиците денкоV, пУ/аткоV, гадеV и аZZен VaZZилев им осигуряват възможности да въртят контрабанда с петрол и да не плащат данък печалба?

  9. sloth
    #44
    Отговор на коментар #43

    Конкретно ще се стигне до дефицит на гориво и до значително повишаване на цените в рамките на месеци. Руснаците вероятно ще саботират работата на рафинерията. Това ще се отрази на цялата икономика е въпрос на национална сигурност, а гербаджиите "евроатлантици" ще стоварите вината върху ПП-ДБ. Това е положението, хайде сега продължавай с лъжливите си лозунги.

  10. ABV
    #43
    Отговор на коментар #41

    Ще обясниш ли конкретно какво точно имаш предвид, че ще се простреляме в крака, ако спрем петролните доставки от путЬю "от днес за утре"? Щото така говориш празни приказки!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.