Независими експерти с решение за тройно поевтиняване на магистрала "Струма"

Регионалното министерство: Решението за дълъг тунел е взето преди пет години и не подлежи на промяна

Независими експерти с решение за тройно поевтиняване на магистрала "Струма"

Докато правителството се чуди откъде да намери пари, за да доизгради магистралите "Струма" и "Хемус", гражданска организация предлага решение, което ще поевтини тройно строителството през Кресненското дефиле.

 

Вместо дългия над 13 км тунел, участъкът може да заобиколи проблемното дефиле или пък, ако трасето не може да се измества заради направената вече екооценка, тогава инженерното решение е от къси светли и тъмни тунели с дължина 500 метра. Така вместо необходимите сега между 800 млн. и 1 млрд. евро, цената ще падна двойно и дори тройно в зависимост от това кой вариант се избере.

 

Това съобщи арх. Митко Димитров от инициатива "Граждани за София", който представи автомагистрала "Люлин" и продължението ѝ "Струма" като "най-скъпата и грозна" от пътното ни строителство.

 

Предложението ще бъде внесено в Министерството на регионалното развитие. Искаме да има публично обсъждане на вариантите с участието на гражданското общество, като решението по какъв вариант да се строи магистралата да се вземе от експерти, заяви арх. Димитров.

 

Одобреното тунелно преминаване през Кресненското дефиле е взето през 2008 г. и не подлежи на промяна, се казва в отговора на Министерството на регионалното развитие на запитването на Mediapool. В него е посочено още, че ако по някаква причина то не се осъществи, това ще струва милиони евро загуба за страната, която ще трябва да връща на Европейската комисия и парите за изградените вече участъци.

 

Довършването на магистрала "Струма" е приоритетният обект за финансиране по оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г., като той ще изчерпи почти целия финансов ресурс. Така не остават никакви средства за доизграждането на магистрала "Хемус" между София и Варна.

 

Дълга история

 

Проблемното трасе през Кресненското дефиле има дълга история. Още през 2002 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството разглежда три варианта за изграждането на магистрала "Струма" от София до ГКПП "Кулата". Единият е на италианската компания СПЕА, която предлага 150 км с дълъг тунел през Кресненското дефиле. Другият вариант е на българската фирма "Краси Бо" за 140 км, а третият – на български урбанисти за магистрала с дължина 129 км. Българите предлагат заобикаляне на Кресненското дефиле или минаването му с къси светли и тъмни тунели с дължина 500 метра, каза арх. Димитров. Светъл тунел е като откритите на софийското метро, а тъмен е познатите, построени по магистралите.

 

Аргументите на българските специалисти против дълъг тунел е, че това съоръжение е скъпо за изграждане и поддръжка и не е безопасно. Тунели с такава дължина има само в Алпите. Освен това поддържането на тунела ще струва многократно по-скъпо, отколкото нормална магистрала заради системата за вентилация и осветлението.

 

Няма гаранции, че няма да се повтори случаят с магистрала "Люлин", където два от тунелите вече се разпадат, а облицовката им пада, по думите на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева.

 

Друг минус е, че тунелът има две, а не три ленти в една посока, както е магистралата, и скоростта в него е ограничена до 90 км/час, което е предпоставка за образуване на тапа при натоварено движение. Още по-сложно става при авария или катастрофа в тунела. Тогава съоръжението ще трябва да се затвори, посочи арх. Димитров.

 

През 2002 г. експертен съвет по устройство на територията към МРРБ взима решение магистрала "Струма" да се изгради по вариант, който комбинира части от разработките на СПЕА и българските специалисти и не предвижда дълъг тунел. След проведена процедура по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) и обществени обсъждания през 2006-2007 г. се налага виждането, че нито един от предложените до момента варианти не е допустим от екологична гледна точка. По тази причина пътната агенция възлага разработването на допълнителни тунелни варианти, които да преминат през зоните от Натура 2000 в Кресненското дефиле по възможно най-щадящ природата начин. Така през 2008 г. се взима решение по ОВОС за проекта с дълъг тунел.

 

Разглежданите варианти за Кресненското дефиле са 10, като в това число се включват и два варианта, подготвени от неправителствени организации. Тези два варианта изцяло заобикалят Кресненското дефиле, но са отхвърлени поради техническа непригодност, висока цена и недопустимо отрицателно влияние върху околната среда, се казва в отговора от Министерството на регионалното развитие.

 

Неофициално се твърди, че е избран скъпият вариант под натиск от Европейската комисия заради многобройните сигнали на граждански организации, че изграждането на магистрала "Струма" по познатия начин ще причини непоправими екологични проблеми в района, свързани основно с птиците.

 

Специалистите, които в момента работят по така наложеното трасе, дадоха да се разбере, че това действително не е най-удачният вариант, но връщане назад няма.

 

Три търга за три участъка от Благоевград до Сандански

 

Плановете на държавата са последният най-дълъг и скъп участък от Благоевград до Сандански от 65 км е да бъде разделен на три. Едната отсечка е от Благоевград до Крупник, другата е Крупник – Кресна с дългия тунел и третата – Кресна – Сандански. Всеки от тях е с дължина около 20 км и ще бъде възложен за изпълнение с отделна тръжна процедура.

 

Плановете на националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" са до пролетта на 2014 г. да е готов проектът на надземните участъци и през втората половина да бъдат обявени търговете за тях. Те ще бъдат на две фази с предквалификация, така както беше избран изпълнителят на отсечката от Дупница до Благоевград на магистрала "Струма".

 

Строителството на тунела ще бъде последно, като изграждането му зависи от това как ще приключат другите два лота. Идеята е строителството на трите подучастъка да не е едновременно, за да не се натоварва допълнително движението по сегашния първокласен път в района.

 

В момента се подготвя идейният проект на трасуто през Кресненското дефиле от обединение "Виа план – Амберг".

_______________

Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

Споделяне
На фокус
                               
Проектът "Ефективни форми на гражданското участие в процеса на взимане на решения и контрол върху управлението" има за цел да фокусира вниманието върху обществените съвети като форма на гражданско участие в управлението.

Проектът се финансира в рамките на програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.

Всички писмени материали в рубриката ‟На фокус“ са създадени с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

Ако сте гражданска организация и участвате в обществен съвет, имате преки впечатления и предложения, които искате да споделите, свържете се с нас тук.
Още по темата
Още от На фокус

Кой да замени Борисов като премиер на кабинет в рамките на този мандат?