Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ниските данъци – ресурс за икономически растеж

9 коментара

Липсата на единна визия за съдебната реформа в тройната управляваща коалиция и очертаващата се възможност новото правителство да се опита да стимулира икономически растеж чрез държавното преразпределение бяха представени в първата част от анализа на Института за пазарна икономика. Във втората част екипът подробно се спира на минусите от високото данъчно облагане, с което се свързва високото държавно преразпределение, и с примери показва ефектите от понижаването на данъците.

Данъчната тежест в България в момента

Най-високата данъчна тежест в България е по отношение на облагането на труда. То се извършва чрез осигуровки, които са около 42.7% от брутната заплата и чрез данък върху доходите, който е между 10 и 24% за различните подоходни групи. Ставката по данъка върху доходите нараства с нарастване на облагаемия доход, т.е. този данък е прогресивен. От друга страна, облагането с осигуровки е регресивно, защото доходи над 1300 лева месечно не се облагат.

В резултат, общата данъчно-осигурителна тежест е прогресивна за хората с по-ниски доходи и регресивна след това. По този начин с най-висока тежест се облага средната класа (най-високата ставка е 46%), докато най-бедните и най-богатите понасят относително по-ниско данъчно-осигурително бреме. Казано с други думи, всички в България плащат високи данъци и осигуровки, а най-високо бреме поема средната класа.

Облагане на труда - данъци и осигуровки, 2005 година

Източник: собствени изчисления

Печалбите на компаниите се облагат с данък върху печалбата и с данък върху дивидентите, ако се разпределят печалбите. За 2005 г. данъкът върху печалбата е 15%, а данъкът върху дивидентите е 7%. Следователно ефективната ставка на облагане на разпределената печалба в момента е 20.95% (15% облагане на общата печалба + 7% данък върху дивидентите, с който се облага разпределената печалба), докато ефективното облагане на реинвестираната печалба е 15%.

В момента в Европа има поне осем страни, които имат по-нисък или равен на българския данък върху печалбата. Например в Естония се прилага нулев данък върху реинвестираната печалба, в Черна гора данъкът е 9%, в Сърбия – 10%, а в Ирландия е 12.5%.

Потреблението се облага с данък върху добавената стойност от 20%, в допълнение се налагат и акцизи върху различни стоки (горива, тютюневи изделия, спиртни напитки). По отношение на ДДС българската ставка от 20% е сред високите в Европа. Сред 25-те страни от Европейския съюз 15 имат по-ниска ставка по данъка върху добавената стойност. Акцизите в България са относително ниски за момента, но заради изискванията на присъединяването към ЕС те ще продължат да се повишават.

Най-общият измерител на данъчното бреме са консолидираните приходи на държавата като дял от брутния вътрешен продукт. През последните години общото данъчно бреме се запазва на нива от около над 40% от БВП. За сравнение, нито една от новите страни-членки на ЕС няма толкова високо общо данъчно бреме.

Ефекти от високото данъчно бреме

Както показахме, всички в България понасят високо данъчно бреме, а най-високо се облага средната класа.  Колкото по-висока е данъчно-осигурителната тежест, толкова по-ниски са стимулите за предприемачество и поемане на риск.  Когато един предприемач знае, че държавата ще му отнеме голяма част от евентуалната печалба, но няма да му покрие никаква част от евентуалната загуба, той може да се въздържи от поемане на риск, от извършване на предприемаческа дейност.

По същия начин, високото данъчно бреме дестимулира инвестирането в по-високо образование, в подобряване на квалификацията и уменията, обезсърчава и полагането на повече труд.  Следователно колкото повече се облага средната класа, толкова по-малка е тя и обратно – когато средната класа се облага с ниски данъци, тя е по-голяма.

Високите данъчни ставки намаляват разполагаемия доход на работещите и предприемчивите. Така например, ако вместо досегашните данъчни ставки се въведе плоска ставка от 10% за данъка върху доходите, осигурителните вноски и данъка върху печалбата, резултатът ще бъде над 30% увеличение на разполагаемия доход. За едно семейство със средни доходи това са над 1700 лева годишно нарастване на дохода.

Високите данъчни ставки пораждат свръх-данъчно бреме. То представлява чистата загуба на блага, които биха били произведени, ако нямаше данъчно облагане. Това показва, че загубата на благосъстояние за данъкоплатците е по-голяма от събраните приходи за правителството, един допълнителен лев приход в бюджета струва на данъкоплатците повече от един лев намаление на чистия доход. Следователно, поради наличието на свръх-данъчно бреме намаляването на данъците с един лев генерира ползи за икономиката на стойност по-висока от един лев.

Данъчните ставки влияят и върху сивата икономика - колкото по-високи са ставките, толкова повече се увеличава сивата икономика.  Високите данъци намаляват и стимулите за труд. По-ниските данъци стимулират повече труд и по-високи доходи, докато високите данъци стимулират повече почивка и по-ниски доходи.  Високите ставки намаляват спестяването и инвестициите - и местните, и чуждестранните.

Намаление на данъците - някои типични ефекти върху икономическото развитите

Изследванията на връзката между данъчното бреме и икономическото развитие показват, че тя е силна и обратнопропорционална. При равни други условия, колкото по-високи са данъците в една страна, толкова по-нисък е икономическият растеж. Според изследване на Греъм Лийч, главен икономист на UK Institute of Directors, през 90-те години страните с ниски данъци са увеличили благосъстоянието си средно с 56% в реално изражение, докато страните с високи данъци са увеличили просперитета си с едва 22% средно

Данъчно облагане и икономически растеж

Страна

Икономически растеж, кумулативно (1991-2001)

Данъчно облагане (% от БВП)

Страни с ниски данъци
Ирландия8230
Корея6326
Австралия4231
САЩ3629
Средно5629
Страни с високи данъци
Дания2449
Швеция2254
Франция2145
Беглия2146
Средно2249

Източник: Graeme Leach, The negative impact of taxation on economic growth, Reform, 2003

Според годишното изследване на икономическата свобода на Heritage Foundation и Wall Street Journal, страните с най-нисък данък върху печалбата и данък върху доходите в Европейския съюз имат най-висок икономически растеж. Това показва важното значение на тези два преки данъка върху икономическото развитие.

Данък печалба и икономически растеж в ЕС

Ако разгледаме новите страни членки на Европейския съюз, ще забележим, че най-ниска данъчна тежест има в Латвия – под 30% от брутния вътрешен продукт се събират от населението и икономиката под формата на данъци. Не е учудващо, че според данни на Международния валутен фонд именно Латвия е страната с най-висок икономически растеж сред новите страни членки на ЕС.  През 2004 година икономическият растеж на Латвия достигна 8.2%.

Данъчна тежест в избрани страни

СтранаОбща данъчна тежест като дял в БВП (2002)
Словения39,8
България39,4
Полша39,1
Унгария38,8
Чехия35,4
Естония35,2
Словакия33
Кипър32,5
Латвия31,3
Малта31,3
Литва28,8

Източник: Евростат

Източник: International Monetary Fund, Republic Of Latvia, Staff Report for the 2005 Article IV Consultation, July 14, 2005

Възможност за намаление на данъците

След като е ясно, че намалението на данъчната тежест е благоприятно за икономическото развитие и благосъстоянието на страната, въпросът е дали това е възможно и ако да – колко голямо да бъде данъчното намаление.

Има няколко източника за финансиране на намаление на данъчната тежест:

Всяка година се увеличават акцизите заради изискванията на Европейския съюз, което осигурява нарастване на приходите. През следващите 2 години този процес ще осигури около половин милиард лева допълнителни приходи в държавния бюджет.

През последните няколко години консолидираният бюджет отчита значителни преизпълнения на приходите – 700 милиона лева през 2003 г., 1.5 милиарда лева през 2004 г., вероятно около 1.5 милиарда или повече през 2005 година.

Има възможности някои разходи в бюджета да се оптимизират или да нарастват по-бавно от ръста на БВП, което да освободи немалки суми. Разбира се, това е възможно единствено при извършване на реформи в съответните сфери.

Намалението на данъчната тежест ще намали стимулите за наличие на сива икономика и може да се очаква спад на сенчестия дял на икономиката. Това осигурява допълнителни приходи в бюджета.

Ниските данъци ще стимулират местните и чужди инвестиции и икономическа активност и по този начин ще увеличат икономическия растеж и съответно приходите в бюджета.

Всички тези възможности за финансиране на намаление на данъчната тежест позволяват да се реализира предложението на Института за пазарна икономика за въвеждане на плоска ставка от 10% за всички преки данъци  (данък върху печалбата, осигурителни вноски, данък върху доходите).

Очаквайте последната част от анализа, посветена на социалната политика

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Boris
    #13

    Открили топлата вода... Аматьори!!!

  2. център
    #12

    Защо няма оживени дебати тук ? Ясно ,всички Костови глашатаи и други "десняци" обсъждат далеч по важния въпрос - колко дявола могат да се съберат на върха на една игла ?

  3. Boris
    #11

    За какво пък да има тук дискусии?! Тук е написана неграмотно статия, която повтаря учебникарски тези... Но далеч по-повърхностно и неубедително... Аматьори!!!

  4. .........
    #9

    Hubavo e da ima niski danatsi. Ostavat obache niakolko vaprosa: 1. Biudjetnia izlishak e neobhodim zaradi silnoto otritsatelno targovsko saldo. Tova e edno ot iziskvaniiata na IMF.2. Ako se namaliat danatsite bednite niama da specheliat nishto ot tova. Ploskia danak moje dori da uvelichi danachnto breme na nai-bednite. 3. Danatsite i ikonomicheskia razstej ne sa nepremeno tolkova prosto svarzani kolko gi pishe v statiiata. Kato primer moje da se vidi che Llitva, koiato ima nisko danachno breme ima

  5. Stefan
    #8

    6te mi e mnogo interesno da razbera kak ploskiat danak moze da yveli4i dana4noto oblagane za bednite? Koi sa bednite i kak gi definirame parvo? I posle, absoljutno nevazmozno e ploskiat danak da yveli4i dana4noto oblagane na horata s niski dohodi. Prosta matematika. A tova, 4e balgarinat ne znae interesa si jasno proli4a na poslednite izbori. Kogato spe4elilata partia makar i zavoalirano, no vse pak dostata4no jasno zajavi 4e 6te povi6ava dana4noto oblagane. A edna dryga partia, kojato tvarde6e

  6. ...
    #7

    Problemat e che za BSP glasuwaha bednite i pensionerite. Hora, koito ot uwelichenite danaci shte poluchawat pomoshti, pensii i zdrawni osigurowki. A towa che taka se spawa ikonomicheskiqt rastev tezi hora ne mogat da go razberat i osmislqt. Taka, che i da roptaesh nqma smisal. Az lichno sam ot srednata klasa i nqma da otkava da mi se namali danaka i da razpolagam s poweche pari:-)

  7. ...
    #6

    A imam mnogo poznati deto rabotqt w "siwata ikonomika" i prikriwat prihodi. Ako danaka e edin za wsichki tezi hora shte rabotqt i po dokumenti za istisnkite si pari i nqma da prawqt "fokusi", da oprawdawat po wisokiq razhod na firmite. Taka tezi hora shte mogad da se polzwat ot uslugite na bankite, kato krediti i drugi(sega ne mogat da teglqt po golemi vilishtni krediti naprimer, zashtoto sa mi niski po dokumenti dohodite).

  8. Мехмедаа
    #4

    Многократно съм думал в този форум, че ИПИ се държи като коч - инатът им не отстъпва на този на коч. Ти му кажеш нещо, а то те гледа овчедушно и продължава да предъвква и да си твърди, каквото си знае. Светнал им е сега този плосък данък, и дай, дай газ, че открихме топлата вода! Идеята естествено изглежда добра на народа, който в 99% си няма хал хабер от икономика. Давай, маамо стара, сички ше плащаме поравно, нали? Само дето им убягва малка подробност: плоския данък значи единствено падане на данъците

  9. .......
    #1

    edin chovek sas 150lv zaplata da rechem plashta 7% danak obsht dohod( tsifrite ne sa tochni zashtoto de fakto ne znam kolko plashta v Bg chovek s 150lv zaplata). Ako napravish danaka na 10% mislia e ochevidno che vaprosnia chovek shte plashta poveche danak obsht dohod. Drug e vaprosa che shte ima spestiavania ot VAT ako i tia stane 10%. Tova koeto kazvam ne e che ne moje da se napravi taka che vsichki da pecheliat, a che moje da se napravi taka che nai-onepravdanite da gubiat. Otnosno tova kak se

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.