Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Политическа икономия на новото правителство

13 коментара

Както казва Аристотел, наименованията и думите ни служат за различаване на нещата, за които говорим и ни спестяват неудобството непрекъснато да спорим за какво става дума или да сочим предметите, които имаме предвид.

Наименованието на новото правителство засега не позволява ясно да се разбере за какво става дума.

Известното му самоназоваване като управление на (а) - присъединяването към ЕС, (б) - стопанския растеж, и (в) - социалната отговорност, търпи много и безкрайни тълкувания.

Българската международна стопанска асоциация (БИБА) поиска защита на българските фирми, различни преференции и приоритетни отрасли.  Българската стопанска камара – намаляване на данъците и социалните осигуровки. И едните, и другите правилно посочват като приоритет възстановяването на железопътната инфраструктура. Пострадалите от наводненията искат 100-процентно покриване на разрушеното и имат идеята строителни бригади да им изградят нови къщи.

Така или иначе по повод посланието (а), като присъстващо в името на правителството, е ясно какво, но не и как. При посланието  (б) нещата са по-сложни отколкото различните политически настроения в правителството могат да си представят, а в послание (в) нищо не е ясно по-начало.

Присъединяването към ЕС

Правителството с акта на самото си избиране заявява, че може и че ще опита да отговори на изискванията на съюза и да присъедини България през 200г.  Смятаме, че вероятността това да не стане (членството да бъде отложено за 2008 г.) е голяма.  Но опитът има силно изразено символно значение, а липсата на такъв опит – ще доведе съществени от стопанско гледище неблагоприятни очаквания.

Символизмът на това послание се тълкува еднозначно. За 15 години България е създала, използвала и утвърдила държавна и демократична машина, която ѝ позволява да се справя с различни сложни задачи като тази, зададена от избирателите на 25 юни. 15 години са значителен период от време.  Вижте колко много и фундаментално лоши неща бяха направени от 1944 до 1959 г. Всички съществени проблеми, които страната още решава, се коренят именно в онзи период.  Днешната провинциалност на политиката, липсата на цивилизованост в начина живот и управление, обидната изостаналост на селските райони, бандитизмът в стопанския живот и все още централното планиране на съществени части от стопанството и особено на ресурсите като земя, вода и пр. – всичко това някак произтича от “реформите”, извършени през онези 15 години.

Годините изминали от 1989 г. не са случайна кривка по пътя, а завръщане на страната към цивилизованост и нормалност, онагледявана и в очите на гражданството, и за външните наблюдатели от присъединяването към ЕС.

За нас сега е очевидно, че в правителството няма съгласие как конкретно ще бъде отговорено на изискванията на ЕС за реформи най-вече в правораздаването. Очевидно е, че, въпреки конституционното мнозинство, което разполага правителството, то няма да бъде използвано за подчиняване на прокуратурата на изпълнителната власт.

В останалите области необходимите за членство в ЕС промени изглеждат почти “технически”, сравнени с реформите правораздаването.

Съмняваме се във способността правителството и парламента да изпълнят тези изисквания по най-добър за гражданите и икономиката начин, защото това не бе правено досега и са известни  увлеченията на партиите в коалицията към централизиране, намеса, имитация на дейност и скъпоструващ политически активизъм. Освен това под натиска на БСП, но със съгласието на сегашните ѝ партньори и други партии, миналото народно събрание прие най-неудачните от гледна точка на собствениците на земя промени в чл. 22 от конституцията. Сега народният представител със най-значителен принос в това неблаговидно начинание, известен с архаичните си възгледи (макар те вероятно да не са такива в рамките на неговата партия), ще оглави комисията по правни въпроси и законодателство на ЕС в парламента. Друг аргумент е, че досега оправданите с ЕС промени в законите от този парламент бяха направени по доста нескопосан начин. Народното събрание пропусна също така да наложи с промените в правилника ограничение в законодателната инициатива на депутатите, което да изисква те да преценяват ползите и разходите от своите проектозакони.

Стопанският растеж от над 6% от БВП

Препоръчваме на министър-председателя и неговите колеги, а също и на политическото бюро на коалицията да се вгледа в следната таблица.  Нищо, че сме я публикували и на други места.

Основни макроикономически показатели за периода 1990-2004

Показатели (средни стойности)

1990-1997

1998-2004

2002-2004

Инфлация (%)

210.1

7.5

4.8

Инфлационен данък (%)

57.7

6.9

4.5

Ръст на БВП (%)

- 4.7

4.4

5.0

Ръст на брутната добавена стойност (%)

н.д.

4.0

4.9

Ръст на инвестициите (%)

- 8.8

18.2

11.4

Бюджетен дефицит/излишък (% от БВП)

- 6.3

0.2

0.4

Държавен дълг (% от БВП)

168

65.9

48.3

Преки чуждестранни инвестиции ( млн. USD, 1990-1996)

63.2

1,253.4

1,867.7

ПЧИ (% от БВП)

0.8

7.4

9.1

Субсидии (% от БВП)

н.д.

2.1

2.5

В таблицата има неща, които ясни и за невъоръжено с икономически знания око. На най-натрапчивите изводи от тази динамика няма изобщо да се спираме – някой може да възприеме това като заяждане или обида.  Извън нея обаче е оставен фактът, че периодът след втората половина на 1997 е най-дългият през последните сто години период на ръст на БВП на България. 

Следва обаче да се обърне внимание на някои зависимости.  Ръстът на БВП е почти равен на ръста на брутната добавена стойност (БДС), на ръста на онова, което фирмите и граждани създават наново.  Такава е природата на тези показатели.  Вижда се още, че с 18,2% ръста на инвестициите средно за периода 1998-2004 г. се създават 4% БДС.  Съотношението инвестиции:БДС е 4,55 към 1. За следващия условен период (2002-2004 г.) това съотношение е 2,32 към едно.

Ако приемем за простота, че 1% от БВП през 2005 г. е 400 милиона лева (което предположение ще използваме и в някои примери по-долу) и ако с известно огрубяване, сметнем за условно равни ръста на БВП и БДС и монетаризираме стойностите на тези показатели, ще получим следната картина на възможното нарастване на БВП.

Основното в нея е, че за създаването на 1% от БВП (400 милиона лева) ще са необходими 1 милиард и 820 милиона лева. Това ще се случи, ако се запази същата ефективност на инвестициите, която е характерна средно за периода след 1988 г.

Иначе казано, ако правителството иска да е правителство на стопанския растеж и да увеличи неговите стойности примерно с 1 сто от БВП (над средните стойности от около 5% за последните години), то ще трябва освободи допълнителен ресурс от около почти два милиарда лева (който да не отиде за потребление, а за инвестиции).

Въпросът е откъде ще бъде намерен този ресурс.  И теоретически, и житейски са възможни два отговора на този въпрос, които са застъпени в различията във възгледите на различни членове на правителството.

Единият е, че източник на тези средства е намаляването на данъците, т.е. на гражданите и фирмите да бъде оставено повече, за да могат те да инвестират по собствена преценка.  Другият начин е правителството да иззема парите на хората, да ги инвестира от тяхно име, защото се е обявило като кабинет на стопанския растеж и защото, предполага се, то би знаело по-добре как да се разпорежда с ресурса за инвестиране.

Съдейки по в края на краищата не съвсем честния език на предизборната кампания и партийните документ, може да се предполага, че в кабинета фактически преобладава тъкмо втория тип философия. Тя прозира във всички основни изказвания на министъра на икономиката и енергетиката. Разширяването на преразпределението през държавния бюджет по време на предишното управление, ни кара да мислим, че и министрите на г-н Сакскобурготстки са също де факто привърженици на тази философия.

Първият възглед би изисквал пестеливо отношение към парите на гражданите, намаляване на разходи и администрация, и намаляване на данъците. Иначе казано, ако правителството иска растеж, то трябва да върши именно това.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Идея за България
    #14

    ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ продължава електронната подписка за набиране на членска маса за бъдеща политическа формация ”ВСЕНАРОДНО ДВИЖЕНИЕ ЗА РЕАЛНА ДЕМОКРАЦИЯ”. Десетки граждани, 18 партии и граждански движения обявиха, че се вливат в редиците на новата политическа формация и безрезервно приемат нейната програма.ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ представя и ПОЛИТИЧЕСКАТА ПРОГРАМА на бъдещата формация, на основа на НОВА ИДЕОЛОГИЯ – РЕАЛНАТА ДЕМОКРАЦИЯ в управлението на държавата, с която народът ни ще реализира своя национален

  2. Nezabravka
    #13

    Vie izob6to ne ste najasno kakvo e v Bulgaria. Ne mojzete da prenesete znanijata i opita si da jziveete v utvardeni demokracii direktno v Bulgaria. Popitajte exminister Milen Vel4ev za tova. Spomnete si vsi4ki osvirkvania po "vnesenite" ot Zapad specialisti i ministri v kabineta Saxkoburgotski. 4e te, v na4aloto, si govoreha na razli4ni ezici s horata. Kostov gi predupredi za tova, no ne pomogna, naprotiv, toj sa6to iska 100% vlast.Pomislete si koj 6te vi podkrepi :1. Elektoratat na BSP sa 80% babi4ki,

  3. дебилен
    #12

    а защо ни споменете името на този дупетат, който е направил най-архаичната поправка в закона за поземлената сдобственост? толкова ли е тайно това? или пък е много страшно? защото аз пък прочетох, че той бил "великолепен юрист"! защо престанахме да казваме нещата със собствените им имена? така ли ни съветва цитираният в началото Аристотел? защо никога не се споменава какво направиха правителствата на луканов, попов, беров, инджова, виденов и техния "принос" в развитието на българия? защо нищо

  4. В.А.
    #11

    Точно там е основният проблем - преразпределението. Никога комунягите не са извършвали ефективно преразпределение. Никога.Та сега ли?Да се готви Костов!

  5. socialist
    #10

    Komunizam

  6. Идея за България
    #8

    В България се е надигнал айсберга на дълбока институционална и парламентарна криза-това е ЛИЦЕТО НА НАЦИОНАЛНАТА КАТАСТРОФА. Малко ли доказателства за нея са разграбените заводи, ошушканите хамбари, запустелите ниви, разорената целина, прогонването на над 2 милиона българи от Родината, маргинализацията и профанизацията на цял един народ, грабежа на труда на четири поколения българи, опита за духовно осмъртяване на още две такива, най-високата смъртност и демографски срив в Света, най-ниските доходи

  7. Nezabravka
    #7

    Dragi sanarodnici,Iskam da otbelejza, 4e ideata vi e dobra. No vie njamate iziskvania za celta to4en ezik. Trjabva da znaete, 4e samo mnogo entusiazam ne e dostata4en za celta.Az jzivea ve4e po4ti 9 godini v America. Vijzdam i prodaljzavam da se sre6tam s hora, koito sa tuk pove4e ot 30 godini. Moga da vi poso4a mnogo primeri kak tezi hora, 4e vklju4itelno i az ponjakoga, ne se use6tame kak amerikancite ni upravljavat. Az ne moga da kajza, 4e nie mojzem da se varnem i da opravim Bulgaria. Nie mojzem

  8. KOBALT
    #6

    BIVCH DONOSNIK PREZ KOMUNIZMA DANEV USPIA DA SEZADURJI PRI VSIAKO PRAVITELSTVO TOI E NADMENEN KORUMPIRAN TIP KOITO PRAVI DELAVERIS PARITE NA KAMERATA

  9. Идея за България
    #5

    В България се е надигнал айсберга на НАЦИОНАЛНАТА КАТАСТРОФА.Малко ли доказателства за нея са разграбените заводи, ошушканите хамбари, запустелите ниви, разорената целина, прогонването на над 2 милиона българи от Родината, маргинализацията и профанизацията на цял един народ, грабежа на труда на четири поколения българи, опита за духовно осмъртяване на още две такива, най-високата смъртност и демографски срив в Света, най-ниските доходи в Европа?16 години страната ни се управлява от едни и същи посредствени,

  10. България
    #4

    Костов стартира от разруха, а Симеон забави развитието! От таблицата ви не може да се правят изводи!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.