Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новото финансиране на средните училища влиза в сила със следващия бюджет

7 коментара
Новото финансиране на средните училища влиза в сила със следващия бюджет

Промяната във финансирането на средните училища ще бъде заложена в бюджета за следващата година, съобщи в четвъртък министърът на образованието Анелия Клисарова пред БНР в четвъртък.

 

В момента тече процесът по изработване на новата формула, по която ще бъдат разпределяни средствата за училищата. Към оценяването вече ще се подхожда не само на принципа "парите следват ученика“, както е в момента, а ще има също и коефициенти, които да показват в какво място се провежда обучението, има ли деца със специални потребности и др., разясни просветният министър.

 

Предвижда се също така и т. нар. добавена стойност, която ще се дава не според средния успех на учебните заведения, а според повишаването на успеваемостта на учениците – като колкото повече нараства, толкова повече пари ще получава съответното училище.

 

Според образователното министерство тези мерки ще спомогнат за намаляването на дисбаланса между малките, средните и големите училища в страната.

 

Клисарова заяви, че се надява новият закон за училищното образование да бъде приет до март-април 2014 г. Това означава, че новите учебни планове ще влязат в сила от по-следващата есен. Обсъжда се в новия закон за училищното образование да бъдат включени атестации и мандати за директорите на средни училища.

 

Те вече няма да бъдат оценявани само от регионалните инспекторати, както в момента, а и от училищните настоятелства, родителите на ученици от съответното заведение, учителите и синдикатите. “Въвеждането на мандати от друга страна обаче не предполага, че един и същ директор не може да се кандидатира за втори път“, поясни проф. Клисарова.

 

Образователният министър гарантира също така, че целодневното обучение за децата до IV клас във всички 793 средищни училища в страната е напълно подсигурено. Заделени са вече и парите за ток и парно за някои по-затруднени финансово училища.

 

Разработената от министерството схема за декември, януари и февруари предвижда допълнителни средства от по 25-30 хиляди лева на училище, независимо от броя на учениците.

 

Като сериозен проблем Клисарова посочи твърде високия стил на учебниците, който ги прави неразбираеми. “Въпросът бе поставен на срещата с директорите на регионалните инспекторати и се стигна до извода, че в писането на помагалата трябва да бъдат включени не само експерти и университетски преподаватели, но и повече средношколски учители, защото именно те са тези, които имат ясна представа за уменията и знанията на учениците в съответния момент и възраст“, обясни мотивите си за нуждата от преработка министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    Нищо ново не прочетох. И в настоящата формула за формирането на бюджета на всяко училище има коефиценти, отчитащи населеното място - в областен град, град или село се намира училището, има допълнителни средсва съобразно броя на децата със специални потребности, както и коефициент за начина на отопление - твърдо гориво, течно гориво или централно отопление. Къде е новото?
    Директори на Регионалните инспекторати няма. Има началници. “Въпросът бе поставен на срещата с директорите на регионалните инспекторати

  2. Анонимен
    #6

    Външно оценяване се провежда в 4,7 и в 12 клас-матури.Всеки следващ клас учебното съдържание става все по-трудно.Така,че трудно е да мислим,че успехът от НВО в 7 клас ще бъде по-висок от 4 клас.Ами ако училището е само начално,ако в едно основно училище идват да учат ученици от две и повече начални училища?А как ще става оценяването на училища,които имат само 9-12 клас? и т.н.

  3. Анонимен
    #5

    Е най- после някой да стигне до извода, че в писането на учебниците трябва да участват най- обикновени учители, които най- добре знаят как са нещата в училище.

  4. Анонимен
    #4

    Думата "успеваемост" не е българска, а руска, дори я няма в тълковния речник. Какво й е лошото на думата "успех"?

  5. Анонимен
    #3

    Нали разбирате , че като кажат УСПЕВАЕМОСТ-всички български деца ще са отличници.Първият срок всичко двойки , втория само 6.Кой измисли тази световна глупост?Кой не знае как се пише Слаб 6?

  6. Павел Лазаров
    #2

    Разработваната от министерството схема (ако съдим за нея по тази публикация, а с друг източник на информация така и не разполагаме!? Сайтът на МОН??!!) не ще проработи най-малкото защото дефинирането на "успеваемостта" и отчитането ѝ са неща абсолютно непосилни. Как ще сравниш успеваемостта на 2 технически училища, примерно това по строителство и това по текстил??! Ако управляващите имаха очи да се огледат и уши да чуят, щях да им подскажа ето това --> http://www.novoobrazovanie.org/statii/finansirane_alberta.htm

  7. Коментарът е изтрит в на от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.