Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Общото европейско небе остава затворено за България

9 коментара

Заместник-министърът на транспорта Красимира Мартинова и експерти от Гражданска въздухоплавателна администрация подписаха споразумение със страните от Европейския съюз, чрез което се уеднаквяват стандартите на подписаните двустранните споразумения, съобщиха в петък от транспортно министерство.

Преди около две седмици правителството одобри договора за присъединяване на страната ни към общоевропейската инициатива “Отворено небе” и съобщи, че страната ни ще подпише споразумението на 5 май в Залцбург – Австрия. Вместо това обаче, днес от Министерството на транспорта съобщиха, че българската делегация там е подписала инициативата “хоризонтално споразумение”, което според Георги Стоянов, изпълнителен директор на дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА), ще има решаващо значение за процеса на разширяване на Европейския съюз. 

След влизане в сила на инициативата за общоевропейско небе трябваше да отпаднат двустранните споразумения за търговските полети между България и страните-членки на ЕС. В момента въздушните търговски връзки между нашата страна и европейските държави се осъществяват по точно регламентирани правила, които са записани в тези споразумения. В тях са градовете, до които може да летят превозвачите и честотата, с която могат да го правят.

Прогнозата на специалистите беше, че част от европейските авиокомпании очакват падането на ограниченията за извършване на въздушен транспорт, за да открият свои линии до България. Единственото условие е да договарят с летищата часовете на кацане и излитане.

Източници на Mediapool уточниха, че с подписаното “хоризонтално споразумение” страната ни всъщност влиза в територията на въздушното пространство на Западните Балкани – Сърбия и Черна Гора, Албания, Босна и Херцеговина и Македония. Вместо да се присъедини към отвореното европейско небе, по неуточнени от правителството причини, България е попаднала в групата на Западните Балкани. А ролята на т.нар. хоризонтално споразумение е да се уеднаквят стандартите на подписаните вече двустранни споразумения за извършване на въздушни съобщения на тези страни със страните членки на ЕС.

Фактически страната ни се съгласява да отвори небето си за авиокомпаниите, регистрирани в страните от Европейския съюз от датата на присъединяването си към съюза. Така че небето ни остава “затворено” за европейските превозвачи, които все още нямат полети до София до датата на членството ни.

Единствено Македония се е въздържала да подпише споразумението, заради несъгласие с цитираното на страната име като “Бивша Югославска Република Македония”.

От опита на Mediapool да разбере какъв документ всъщност е подписала България в Австрия, стана ясно, че много малка част от специалистите в сферата на въздушният транспорт са чували за подобно споразумение, а повече от тези, които бяха чували за него, не бяха наясно с подробностите.

Според специалистите с днешния документ се регламентират и въпросите около контрола на собствеността на авиокомпаниите, коментираха представители на авиокомпаниите. За да получат лиценз за авиационен оператор от ГВА, досега фирмите доказваха, че 51% от капитала им е на българска компания. Затова големите европейски превозвачи като  “Луфтханза”  и “Бритиш еъруйз” регистрираха у нас компании по Търговския закон. С подписване на т.нар. хоризонтално споразумение ще отпадне това изискване за получаване на лиценз за въздушен оператор, коментираха от бранша.

От Министерство на транспорта уточниха, че предстои ратификация на документа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ММ
    #10

    МИНИСТЪРА НА ТРАНСПОРТА НА СЪД ЗАРАДИ ВРЪЗКИТЕ МУ С ГРУПИРОВКАТА ТИМ, КОЯТО ДЪРЖИ ХЕМУС ЕЪР И ПРЕЧИ НА КОНКУРЕНЦИЯТА В СЕКТОРА.

  2. Vizh
    #9

    Това на БСП, ДПС, НДСВ - или обратното, все тая! Небе с отчайващо нисък хоризонт, което няма нищо общо с европейското.

  3. yanko
    #8

    хоризонтално споразумение” KAKVA E TAZI TAPOTIA.

  4. че
    #7

    им го нанизват хоризонтално, а не вертикално, вервайте ми.

  5. Коминтерна
    #6

    Кво става?!

  6. voodoo
    #5

    Егати отвратителната държава!!!

  7. ....
    #3

    Ako TOVA e viarno, to chrez podpisanoto sporazumenia se zatvaria putiat na evtinite zapadni aviolinii (Ryanair, EasyJet, i t.n.) kum Bg i vmesto sreshto 60-70 evro da letim iz EU, shte si letim s preskupite BgAir, British Airways i t.n. T.e, po finansov put, se ogranichava dostuput na mnogo Bg grazhdani kum EU, a na mnogo EU turisti - kum BG!

  8. Globalist
    #2

    Обърнете внимание как "елегантно", забранихме пазарните отношения в авиотранспорта! Т.е. няма конкуренция от чужди компании! Билета си остава 400 Е. По същия начин ще постъпим с пазара на енергийни ресурси! Т.е. пак някаква тъпа комисия ще решава вместо пазара! Сериозно се замислям да напусна тая държава на корумпирани държавни служители!bye

  9. BLUEBIRD
    #1

    Честит имен ден на президента първаноглу, президента на доганОмазан със саддамовия нефт/ а саддам го чака бесилка/, организатора и вдъхновителя на българоубииската коалиция ндсв-бсп-дпс, "социален" президент, пудел и помияр на кремълските неоимпериалисти, агресори и подпалвачи на войни!Същият първаноглу напълни дипломатическия корпус с прононсирани кумунисти и агенти на КДС.Защитник на чудовището милошевич, помагач на саддам, организатор и вдъхновител на ПОЛИТИЧЕСКИ операции и действия на висшият

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.