Просветният министър Даниел Вълчев излезе с добра и лоша новина за държавните зрелостни изпити и обяви в четвъртък по Нова телевизия, че организацията на матурите е била на ниво, но въпреки първоначалната радост за лесните тестове, резултатите хич не били розови.
“Добрата новина е, че не настъпи хаос при провеждането на матурите, както бе предричано, и като цяло изпитите показаха добра координация между институциите. Децата се справиха добре - отидоха там, където трябва, без паника, без хаос, квесторите също", започна с добрата новина Вълчев, но веднага след нея последва и лошата. Министърът обяви, че няма нищо вярно в това, че изпитният материал се е сторил фасулски за децата.
При 20% проверени работи, точките се движат малко над 60 с тенденция към спад. Това по традиционната скала за оценяване се равнява на оценка добър (4).
Учениците масово не са работили изобщо по анализа върху разказа на Йордан Йовков „Шибил" на матурата по български език и литература. Въпреки тези резултати, според Вълчев, е успокояващо, че на този етап много малко работи от матурата по литература се намират в долната скала - под 20 или под 30 точки. Вълчев се надява, че тази тенденция ще се запази, но с уточнението, че предстои проверката на още много работи.
Според министъра има още една добра новина от провеждането на матурите. "Доказахме, че може и без частни уроци", каза той. Според него така се слага край на практиката да се въртят по няколко милиона лева в кандидат-студентската кампания.
Анализът на резултатите от матурите ще продължи цяло лято. Според Вълчев в него трябва да се включат специалисти от различни сфери, не само педагози, но и социолози, психолози, дори медиите. „Това, което трябва да направим, е да се обединим около констатацията, че държавните зрелостни изпити не служат на МОН, а на цялото общество - да разбере какво правят тези, които идват след него", аргументира се образователният министър.
Вълчев за пореден път категорично отрече да има изтичане на информация за тестовете преди изпита или работите да се проверяват небрежно. Той увери, че всяка писмена работа се проверява по няколко пъти и вероятността за грешка е минимална. Министърът посочи, че при забелязаните до този момент грешки със сигурност ще има наказани във ведомството.
В четвъртък се състоя държавният зрелостен изпит по желание по история и цивилизация и беше изтеглен вариант 2, маркиран със син цвят в тестовата книжка.
Вариантът и ключът към отговорите се публикуват в страницата на МОН след края на изпита.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
46 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Според мен резултатите като знания и оценки са катастрофални. Не си заблуждавайте, че средните оценки (60 т.) се движат около добър 4.Ако МОН си свърши правилно работата при 100 точкова система оценките трябва да изглеждат така: 0 - 64 = слаб 265 - 74 = среден 375 - 84 = добър 485 - 92 = много добър 593 =100 = отличен 6
Но не одобрявам темат за "Шибил". Да си дава на 18 годишни момчета да пишат анализ за любовта си е жива дискриминация. Те просто не го могат.
Това би било нереално оценяване.Вие усещате ли се,че така повече от половината зрелостници ше имат 2-ки?!
която показва, че оценките в училище не са реални. Че се пишат по инерция. Че знанията стоят на второ място. Че учителите с досада вършат работата си. Че учениците разчитат на инерцията. Същото се случва и при кандидат студенските работи. В училище отличник, а на изпита там едва четворка. ТВРЪДО ЗА АНОНИМНОСТТА НА МАТУРАТА. Така и ученици и учители ще сменят отношението си към учението.
тази система на оценяване се прилага в Европа и в САЩ. Проблемът тук е че не знам дали учителите все още са овладяли системата и могат да определят дали нещо е да 70 или 73
Цитат на министъра:"Доказахме, че може и без частни уроци", каза той. Според него така се слага край на практиката да се въртят по няколко милиона лева в кандидат-студентската кампания"А бе аланкоолу (както казва един професор по филология по една телевизия)! Който е давал пари в кандидат-студентската кампания, учителите да наливат знания в празната лейка на детето му, пак ще дава. Но този път по време на матуритетната кампания.
"При 20% проверени работи, точките се движат малко над 60 с тенденция към спад. Това по традиционната скала за оценяване се равнява на оценка добър (4)".По коя традиционна скала? Детето ми още в първи клас преди 13 години беше оценявано в едно езиково училище по европейска скала, т.е. дори при 50% верни отговори - слаб (2)А иначе матури трябва да има!
Като участник в матурите мога да споделя няколко неща: от 6те варианта, които заляха всички зрелостници в навечерието на матурата по БЕЛ, имаше поне 10 въпроса, съвпадащи с тези от изтегления 2 вариант; повечето квестори не бяха обучени за целта и най-вероятно ще има анулирани работи, заради неразбрали добре квестори; разбрах, че във Варна цяло училище решавало червения вариант на матурата по БЕЛ, но това никъде не се спомена; по време на изпитите се преписваше, подсказваше, дори можеше да се обадиш …
на някой познат; в по-малките градове учителите са правили матурите на милите зрелостници; на изпитите по чужд език нямаше 2 варианта,за 1ви и 2ри чужд език,както беше обещано и ученици, явили се на матура по 2ри чужд език решаваха такава за 1ви и най-вероятно няма да си изкарат матурата, заради немърливостта на методистите; има и оше много подробности, но най-вероятно ще ми отнеме цял ден, за да ги опиша.Но какво от това? Нали г-н Вълчев е доволен от матурите,преминали без настъпил хаос и с показана добра координация между институциите....
Наскоро имах възможността да чуя "оплакванията" на активен и компетентен родител от методиката за оценяване на матурите. Опростено казано тя е аналог на тази, прилагана за IQ тестовете. Аз не споделям това родителско мнение. Време е да спрем да си крием главите в пясъка срещу факта, че хората просто не са ... еднакви. Има едни 5% от homo sapiens, които пишат Деветата симфония, Специална теория на относителността, изпращат други хомо сапиенс в Космоса и на Луната и навярно накрая ще открият лекарство …
срещу СПИН. Те са надарени с интелект, но и с отговорност към дарбата си, която се изразява в количеството труд и себеотрицание, привнесено към нея. Това е и критерий за зрелостта на личността, с което стигаме и до матуритета. Тези 5 процента са национално благо и дълг на всички ни е да го ценим, пазим и множим.
Например за догодина?