Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Отворено писмо

0 коментара

О Т В О Р Е Н О П И С М О

от Иван Савов - представител на Европейската федерация на асоциациите на сертифициращите организации и член на Техническия комитет на Международния акредитационен форум

УВАЖАЕМИ Г- Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

С настоящото писмо, в качеството ми на представител на Европейската федерация на асоциациите на сертифициращите организации и член на Техническия комитет на Международния акредитационен форум, Ви уведомявам относно проблемите, свързани с реализирането на Проект на МДААР № К 07-31-3б23.11.2007 г. - “Промотиране на системи, инструменти и добри практики за управление на качеството в администрацията”, който се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма “Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.

В рамките на Проекта вече се проведе процедура за възлагане на обществена поръчка, с възложител МДААР, за сключване на рамково споразумение с предмет: “Консултантска помощ за разработване и въвеждане на системи за управление, съгласно международно признатите стандарти ISO 9001:2000, ISO 14001:2004, ISO 27001:2005 в до 100 (сто) администрации”, като предстои и откриването на процедура за избор на орган за сертификация на внедрените системи за управление.

Г-н Лоренцо Тионе, председател на ЕА (Европейската организация за акредитация), вече беше запознат с Проекта и изрази категоричното си мнение, че този проект е невъзможно да изпълни иначе благородните си намерения и “ще се превърне в пропагандистки акт и прахосване на публични фондове”, както посочва в писмото си от миналата седмица. Председателят на Техническия комитет на Международния акредитационен форум - г-н Ранди Дохърти, също изрази становище, че е невъзможно да се внедрят работещи системи в такива срокове, както и малко вероятно е да може да се извърши сертификация, съгласно международните правила при тези условия.

В качеството ми на експерт оценявам важността на прилагането на принципите за модерно организационно управление и повишаване капацитета на публичната администрация в България. Вярвам, че и декларираната от българското правителство политика на прозрачност и откритост към гражданите и обществото ще гарантира адекватното реализиране на проекти с подобен формат и това ще допринесе в огромна степен за утвърждаването на добрия имидж на българската администрация пред европейските и международните ни партньори.

В същото време обаче, реализирането на този Проект при сегашните условия предпоставя повече проблеми, отколкото би решил като краен резултат.

Очевидното непознаване на правилата и технологията за внедряване на системи за управление и извършване на сертификация в съответствие с изискванията на международните стандарти, води до поставянето на условия от страна на МДААР пред изпълнителите на Проекта (консултанти и органи по сертификация) и пред бенефициентите (общини и областни администрации), които биха довели единствено до неефективно изразходване на публични средства и компрометиране процеса на сертификация като цяло.

Съгласно условията на Проекта, внедряването на системите за управление трябва да се осъществи в периода от май 2008г. до септември 2008г. в 100 общински и областни администрации. Това е изключително кратък срок и практически е абсолютно невъзможно да се извърши огромния обем работа, дори и при мобилизирането на по-голям ресурс от консултанти. Технологията на работа изисква интерактивно със служителите на администрацията да се направи професионален анализ на процесите, на правното съответствие, на риска, на настоящата система за управление и работа на информационната система на всяка организация. След това резултатите трябва да се обработят и валидират от организациите. Процедурата изисква на базата на анализите да се подготви документацията, която минава през няколко итерации и валидиране, до момент на редовно внедряване, като след това се и тества. Този процес изисква период на работа МИНИМУМ от 9 до12 месеца.

Отделно в рамките на проекта предстои откриването на процедура за възлагане на обществена поръчка за сертификация на внедрените системи за управление. Бих желал да Ви информирам, че от 15 септември 2008г. всички сертифициращи организации трябва да работят съобразно новия стандарт ISO 17021 и правилата на ЕС, относно изискванията за акредитация и наблюдение на пазара. Контролът се осъществява от ЕА (Европейската организация за акредитация), посочена от Европейската комисия. Новият стандарт изисква два етапа на одит, като след всеки от етапите има срок от 2 до 4 седмици за отстраняване на евентуални несъответствия, като след това трябва да има минимум един месец за обработване на досиетата и за вземане на сертификационни решения. Като обобщение, искам да подчертая, че извършването на акредитирана сертификация за сроковете, определени в Проекта на МДААР, дори при мобилизация на целия сертификационен ресурс в България, не може да се извърши съобразно правилата на Европа и международните изисквания.

Още по-притеснителен е фактът, че се изисква сертификацията на всички системи в 100-те администрации да бъде извършена и приключена в периода септември - ноември 2008г., а месец декември 2008г. е определен за отчитане на Проекта. Искам да подчертая, че процесът на сертификация може да се извърши в тези срокове единствено в ПЪЛНО НАРУШЕНИЕ на правилата за провеждане на акредитирана сертификация. Съгласно технологичните срокове, определени в международните стандарти и документите на Европейската организация за акредитация и Правилата на Международния акредитационен форум съществува ясно и точно изискване - системата да е действала най-малко три месеца преди да бъде сертифицирана. На практика, в никоя от тези 100 администрации системите няма да са действали и един месец. Съгласно планираните от МДААР срокове в Проекта, не могат да бъдат спазени и другите изисквания за технологично време.

През последните 5 години повече от 90 български общини и областни администрации внедриха и сертифицираха системи за управление в съответствие с международните стандарти и в никой от тези случаи това не е направено за такъв кратък срок.

Съгласно моите отговорности, съм длъжен да уведомя Техническия комитет на Международния акредитационен форум и Европейската организация за акредитация за потенциалната опасност от мащабното неспазване на правилата на акредитираната сертификация и за опасността от дискредитиране на тази дейност, определена със специален статут в Европейската общност като дейност с голяма обществена и икономическа значимост. Това също застрашава и ефективното прилагане на Европейския регламент за акредитацията и наблюдението на пазара, гласуван през тази пролет от Европейския парламент.

Провеждането на Проекта на МДААР при определените параметри ще постави от една страна под съмнение валидността на издадените сертификати на 100-те общини и областни администрации, както и ще срине доверието в процеса на сертификация изобщо, предвид това, че държавната администрация в лицето на МДААР открито ще подкрепи и финансира извършването на сертификация в разрез с всички европейски и международни правила. Сигурно е, че и ЕА, и Международния акредитационен форум ще инициират собствена проверка на действията на сертифициращите организации, които участват в Проекта и на валидността на сертификатите. Като последица от проверките е възможно да се стигне и до официално отнемане на всички раздадени сертификати.

УВАЖАЕМИ Г- Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

С настоящото писмо в никакъв случай не искам да изразя съмнение във възможностите на МДААР да администрира реализирането на един такъв Проект, но съм изненадан от факта, че 200 тръжни процедури за избор на консултант и сертифицираща организация от всеки от 100-те бенефициента, бяха консолидирани в две процедури на централно ниво. Това поражда сериозни въпроси за основанието за централизиране на тръжните процедури, разглеждано и в духа на Разширената децентрализирана система за изпълнение на проектите. Следва да се провери от съответните органи основанието за централизиране на тръжните процедури, реда и тяхното изпълнение и за съответствие, както се изисква от Европейската комисия и посочено в писмото на г-н Майкъл Лий до г-н Димитър Ивановски - национален координатор.

Като експерт и представител на международни организации в тази област очаквам българското правителство и съответните институции да реагират адекватно по горепосочените проблеми, за да се реализира този Проект в разумни срокове, при пълно спазване на европейските и международни правила за извършване на акредитирана сертификация на системи за управление и да допринесе реално за подобряване на работата на българската администрация. Като български гражданин имам надеждата, че всеки трябва да работи в интерес на доброто име на България.

От свое име и като упълномощен от г-н Лоренцо Тионе - председател на ЕА, заявявам пред Вас нашата готовност лично да Ви представим експертните си позиции по посочения Проект на МДААР № К 07-31-3б23.11.2007г., както и да съдействаме за намирането на ефективно решение в интерес на българската държава.

Надявам се да определите среща в удобно за Вас време.

Предоставям контактна информация: 1000 София, пл. Народно събрание 3, ет. 3, [email protected]

гр. София Като оставам с уважение,

19.05.2008г. Иван Савов

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.