Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пандемията доведе до нов феномен - деца, които отказват да се върнат в училище

Част от големите ученици продължават да учат дистанционно, въпреки че всичко вече е отворено

4 коментара
Пандемията доведе до нов феномен - деца, които отказват да се върнат в училище

Според детския психолог Михаил Михайлов, пандемията е довела не само до загуба на мотивация за учене сред децата, но и до нов феномен - ученици, които отказват да се върнат присъствено на училище. Експертът коментира за БТА, че ситуацията около пандемията с Covid-19 не е провокирала повече психически оплаквания сред децата и младежите, но е породила нов тип проблеми в тези възрасти.

Учениците в предюношеска и юношеска възраст са идвали в психологическите кабинети предимно по два повода, свързани с пандемичната обстановка - загуба на мотивация и отказ да се върнат в училище, каза Михайлов.

Въпреки че наближава краят на учебната година и всички бизнеси бяха отворени, част от учениците от гимназиален и прогимназиален етап продължават да учат дистанционно.

Проблемът, свързан със загубата на мотивация за учене, е засегнал дори ученици, които винаги са имали положително отношение към училището и към ученето, коментира психологът.

По думите му това се дължи на обстоятелството, че училищната среда не е само място за усвояване на знания, но и пространство, в което до голяма степен се развива социалният живот на децата. Там те изграждат връзка със своите връстници, с формалните авторитети, каквито са учителите, с институциите, каквото е училището. Там се изграждат приятелства, любовни отношения, изгражда се идентичността, самооценката и т.н.

"Когато се изгуби тази среда, няма къде да се реализират всички тези потребности и влечения, които реализираме в социалния си живот", посочи Михаил Михайлов.

Според него резултат от този загубен социален живот е именно намалената мотивация за учене.

Друг фактор, който влияе на мотивацията, е самите учители. Ако те загубят своята мотивация или желание за работа, това се усеща много ясно от учениците и им влияе, смята още експертът.

Отказът да се върнеш в училище

Причините за втория по-сериозен проблем, който е свързан с отказа на младежи да се завърнат в училище, е трудно да се обобщят, защото често тези, които отказват да ходят на училище, отказват да ходят и на психолог и съответно този проблем не е изследван достатъчно, каза Михаил Михайлов.

Той уточни, че това, което правят психолозите, е да разграничат от самото начало дали става въпрос за "психиатричен проблем" (т.е. дали има психична болеcт), или не. Ако не става въпрос за психична болест, най-често причините са две, каза Михайлов.

Едната е, че образованието (желанието за учене) във възпитателния процес не е със стойност на задължение за всички, а е въпрос на желание и комфорт. Обикновено младежите живеят предимно в диадичен свят, в който доминира връзката им с родителите, най-често с майката, коментира Михайлов. Според него, тази връзка доминира в степен, че ако детето иска да промени реалността, то манипулира родителя си. В такива връзки изискванията на реалността и на социума са на второ място, смята експертът.

Малките ученици също имат проблем

При по-малките ученици проблемите са различни, каза Михайлов. При първокласниците те са свързани с адаптацията в училище. Някои от тях са имали проблем, защото адаптацията се е прекъсвала от затваряне, а после е започвала наново след отмяната на локдауна.

Както първолаците, така и учениците от другите начални класове, са имали трудност да пренесат рамката на училищната среда в дома си, т.е. кога е време за учене, кога за игра, хранене и т.н.

За тях домашната среда е свързана с едни дейности и те не могат да направят тази среда в ума си като място за други дейности - например класна стая (освен, ако не е "на игра"), посочи Михаил Михайлов.

По думите на психолога, причината за тази трудност при пренасянето на действителността е, че до 11-12 г. децата нямат напълно развито абстрактно мислене. След тази възраст нашето когнитивно развитие навлиза в "Стадия на формалните" операции и ние вече можем да мислим върху възможните изменения на реалността (т.е. да си кажем сега сме вкъщи, но всъщност сме на училище и там трябва да правим определени неща).

По-големите могат и да степенуват по важност (сега съм си вкъщи, но е по-важно да слушам в онлайн часовете, отколкото да играя), обясни Михайлов.

Много често, за да се случат тези две неща (да се пренесе рамката на училищната среда и да се степенува по важност), гаранти бяха родителите, които учиха заедно с децата си, коментира психологът.

Част от децата са вдигнали успеха си онлайн

Има и интересни случаи на повишаване успеха при онлайн формата на обучение, каза още експертът. Това се случва при някои деца, които имат проблематични взаимоотношения със съучениците и учителите.

Когато тези взаимоотношения отпаднат като фактор при онлайн обучението, ученикът може да повиши успеха си.

Има и случаи на повишаване на успеха на децата, защото родители или други учители, при които ходят на частни уроци, им решават контролните и класните работи и им пишат домашните, споделят родители.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мислимотор
    #4

    Ало, психолозите шринкаджии ! Децата не рачат да си губят времето в училището, защото са любознателни и творци. Училището губи времето на мислещите и потиска творчеството. А, и -- да. може да те поболее, толкова е досадно.

  2. Milen Mitrev
    #3

    В коментара на този психолог няма и дума за насилственото налагане на носене на и без това абсолютно ненужните маски при положение, че реалността показва, че са абсолютно излишни и не помагат с нищо на децата дори им докарват повече бели! Като толкова е загрижен за децата и психическото им състояние как не обели нито една дума за това насилие и психотерор да ходят забулени с тия парцали. Да не виждат и улавят емоциите от лицата на връстниците и учителите си. Отврат!

  3. Н
    #2

    Цели поколения затрити в неграмотност. Поне да ги включат в задължителни практически обучения - колкото може .Стига с философиите и статистиките , да се включват практици. Докато се натуткат и видят, че това е единственото решение , времето си минало...и за това. Лошо е да се мисли, че си излишен, а можеш да правиш нещо, нали?/та те го усещат/ Например - залесяване .И със стипендия.

  4. Kruger
    #1

    Аха, "пандемията". Много удобно, колективна безотговорност, типично по болшевишки. "Пандемията" ли е подписвала заповедите за затваряне на училищата? "Пандемията" ли дрънкаше глупости на разни брифинги, как децата щели да убият бабите си? Не, отговорните за това престъпление срещу децата си имат конкретни имена и това са хората от милиционерското правителство. То, пряко, отне правото на образование на цяло поколение и го докара до сегашното положение.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.