Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентът увеличи наказанията за смърт на пътя и каналджийство

5 коментара
Снимка: БГНЕС

След осемчасови дебати късно вечерта в петък парламентът одобри поправки в Наказателния кодекс (НК), с които се увеличават нказанията за причинена смърт на пътя и каналджийство. По тези промени се спори от години, но досега проектите отлежаваха в народното събрание.

Алкохол и наркотици

Завишават се наказанията за причинена смърт на пътя. Ако престъплението е извършено по непредпазливост, санкцията ще е от три до осем години вместо досегашните от две до шест. При особено тежки случаи съдилищата се задължават да осъждат на пет до дванадесет години при три до десет години в момента.

Увеличават се и наказанията при други особени случаи – след употреба на алкохол или наркотици, при шофиране без книжка, при инцидент на пешеходна пътека, при преминаване на червен светофар, с превишена скорост и др.

Причинената в такива условия смърт ще се наказва с между пет и петнадесет години. За особено тежки случаи се предвиждат от десет до двадесет години.

Макар и увеличени, наказанията не гарантират намаляване на този тип инциденти. Това бе и един от основните спорове преди приемането на поправките. Само по себе си увеличаването на наказанието не значи непременно превенция.

Освен това санкциите за неспазване на пътните правила би следвало да започнат много по-рано с контрол върху водачите и за по-леки нарушения, които се наказват с глоби. В момента тази част от работата на държавните институции куца. Всяка година МВР не успява да връчи стотици хиляди фишове и актове и много нарушения остават ненаказаните. Има и фрапиращи случаи като този с осъдения на 20 години Георги Семерджиев, в които става дума за полицейски чадър над сериен нарушител на правилата.

Каналджийство

Наред с наказанията за престъпления по пътя бяха увеличени и тези за превеждане и подпомагане на незаконно влезли у нас мигранти. За тези престъпления вече ще се полагат между три и осем години.

За подобни промени настояват отдавна от МВР. През последната година имаше няколко случая на загинали полицаи при преследване на мигранти и трафиканти. Има обаче опасност обвинените за тях да се отърват с леки наказания.

Формално погледнато държавата се справя добре с тези случаи, защото годишно има хиляди осъдени и за каналджийство, и за незаконно преминаване на границата. Масово обаче присъдите са условни.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Кико
    #5
    Отговор на коментар #4

    Наказания трябва да има, но само с увеличаване на вече съществуващите няма да се промени нищо. Трябва и превенция. Да ти го обясня така: по добре изобщо да не започваш да пушиш цигари, отколкото да се лекуваш от вредата им.

  2. луд
    #4

    Ама какви са тея мерки. Наказанията не били превенция. За каране пиян или дрогиран или без книжка, в насрещното + 50 км и т. н затвор по бързата процедура. Само няколко месеца разбира се, + отнемане на книжката. За убийство било и без умисъл и чист 15 г. Това е в Европата. За глобите да не говорим и как се събират за камери и локуми пред съда. Не било превенция ли? Естесвено и зависимите и душевно болните си лекуват, но клиниките са по строги от затвори.

  3. Кико
    #3

    Пак се приемат абсолютно импотентни решения. Наказанията не са превенция. Някой да го обясни на парламентаджиите (по им отива от депутати). Най- добре да е някой лекар. Превенция и лечение са различни неща. Много по- ефективни мерки биха били конфискация на МПС след шофиране ПОД ВЪЗДЕЙСТВИЕТО на алкохол и наркотици. Забрана за управление на мощни автомобили от неопитни шофьори. Сериозни психотестове след провинения като превишаване на скоростта с повече от 20 км/час. Полагане на обществено полезен труд при разчистване на пътища след катастрофи. Задължително преминаване на видео информативен курс, където нагледно да се показват последиците от катастрофи.

  4. beyond_the_frame
    #2

    Причиняване на смърт, след употреба на алкохол и/или наркотици би трябвало да се разглежда като непредумишлено убийство, тъй като извършителят причинява смърт съвсем съзнателно, а не по невнимание. Отказът на извършителят да бъде тестван за забранени вещества да се смята за положителен тест до доказване на противното.

  5. Коментарът е изтрит в 15:43 на 8 октомври 2023 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.