Първанов призован да каже през коя PR агенция се перат пари

Първанов призован да каже през коя PR агенция се перат пари

Сдружения и отделни представители на фирми за връзки с обществеността и имиджмейкърски консултантски дружества настояха в сряда президентът Георги Първанов да даде доказателства, че политиците перат пари през PR-агенции. Реакцията е предизвикана от твърдението на Първанов пред бТВ, че “голяма част от парите, изпрани в политиката, минават именно през PR-агенции”. Това бе казано в подкрепа на тезата му за тъмното финансиране на партиите.

“Категоричната му (на Първанов -б.р.) констатация, че българската политика пере пари, изисква ясни доказателства за това. Когато един президент е сигурен, че политиците в България упражняват една от най-криминализираните дейности, България е в беда”, се казва в открито писмо на Асоциацията ИМАГИЕС на имиджмейкъри и специалисти по връзки с обществеността.

“Защо държавният глава реши, че именно PR -агенциите са отговорни за всички финансови нередности на политиците в България?”, продължава писмото.

“Когато президентът се грижи за своя имидж и репутация на институцията, която представлява, (впрочем с инструментариума на PR), би трябвало да умее да уважава и достойнството на другите”, пишат още членовете на асоциацията и завършват с напомнянето, че нито един политик не може да живее без посредничеството на връзките с обществеността.

И Международната асоциация на PR-специалистите в България (IPRA България) изрази “категорично несъгласие с мнението на президента” за прането на пари през PR-агенции.

“Смятаме, че е уместно, ако президентът разполага с конкретни данни за извършвани корупционни и сенчести практики от страна на конкретни агенции, които считат своя предмет на дейност за PR, да ги сподели публично”, заявиха от IPRA.

Подкана към Първанов да бъде конкретен с обвинението си към бранша изпрати и Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО).

“Изразяваме своята увереност, че ще направите необходимото, за да коригирате отправеното обвинение, което подкопава общественото доверие не само към PR-специалистите в България, но и към висшата институция в страната, представлявана от вас”, се казва в посланието на БДВО.

Как президентът знае, че през PR -агенции минавали изпрани в партиите пари, а не знае дали има злоупотреби с военни имоти, след като е върховен главнокомандващ и на негово разположение е информацията от специалните служби, попитаха и засегнати представители на PR -професията в студиото на Нова ТВ, като визираха твърденията на Първанов в интервюто му пред в. “Труд”, че “бил чувал” за такива злоупотреби, но не знаел нищо конкретно.

Красимир Райдовски, бивш шеф на пресцентъра в правителството Жан Виденов, смята, че президентът има предвид конкретна PR-агенция и в намека му към премиера има подтекст тип "Моника Люински". Друг участник в разговора допълни, че същата агенция наскоро е открила и офис в Брюксел. Нито един от присъстващите обаче не пожела да назове името на агенцията, като Райдовски уточни, че ако направи това, щели да вземат "да му отровят кучето".

По повод твърденията на президента Първанов, че списъкът на дарителите и предоставените суми за изборната му кампания са публикувани на официалния му сайт, шефът на PR-агенция "Вивека" Албена Ивайлова уточни, че такива данни на интернет страницата няма. Те са публикувани във в. "Капитал", който ги е изискал по линия на достъпа до публична информация.

Във връзка с уверенията на президента, че финансирането на неговата кампания е съвсем чисто, Ивайлова посочи, че според цитираните от самия Първанов данни, общата сума на събраните за изборната кампания му кампания през 2006 г. средства е близо 900 хил. лв. Според официална справка на TNS TV Plan за телевизионната реклама през октомври същата година, тв рекламата на Първанов струва близо 860 хил. лв.

Това означава, че почти цялата сума от бюджета на кампанията му е отишла за тв реклама, като остава открит въпросът с какви пари е плащано за билбордове, пресата, плакати и пр..

Любопитно е също така, че за октомври 2006 г. Първанов влиза в топ 20 на телевизионните рекламодатели, като се нарежда на 10 -то място между крупни рекламодатели като "L'OREAL" и "Крафт фуудс".

Още по темата
Още от България