Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Петият ден на жп стачката спря над 80% от влаковете

Настоящ и бъдещ президент настояха за диалог в железницата

31 коментара
Снимка: БГНЕС

Стачкуващите пети пореден ден железничари блокираха над 80% от влаковете по разписание в интервала от 8.00 до 16 ч. в понеделник, според данни на синдикатите. От 261 пътнически влака, които е трябвало да се движат между 8.00 и 16.00 часа, 203 са останали на място. Шестнадесет товарни влака, които е трябвало да се движат в интервала 8.00 – 16.00 часа, също са спрели.

 

Загубите за железницата от стачката гонят 400 хиляди лева, преговори по темата с реформите в БДЖ все така не са насрочени, няма и сближаване на позициите на синдикатите и ръководството на превозвача.

 

Междувременно стана ясно, че БДЖ Товарни превози са внесли в съда иск срещу 10 свои служители, стоящи в основата на стачката. БДЖ иска от съда да обяви протеста за незаконен, за да може да санкционира протестиращите за финансови загуби и пропуснати ползи.

 

Транспортният министър Ивайло Московски предпочете да преговаря с кредиторите на БДЖ и с представители на Европейската комисия за разпределението на еврофондовете, вместо със синдикатите, стана ясно още в понеделник. Московски, заедно с министрите Томислав Дончев, Нона Караджова и Лиляна Павлова заминаха на работно посещение в Брюксел, на което ще се обсъжда прехвърлянето на средства от една оперативна програма в друга. Вероятно след това Московски ще се срещне с представители на германската банка за развитие, която заплашва да си вземе 25 от електрическите мотриси “Сименс Дезиро”, закупени от БДЖ с кредит от финансовата институция.

 

Транспортният министър обаче е възложил на ръководството на БДЖ да се разбере със синдикатите за подписване на Колективен трудов договор, с което би трябвало да се сложи край на стачката.

 

Темата с протестиращите железничари бе коментирана в понеделник и от настоящия и бъдещия президенти Георги Първанов и Росен Плевнелиев. Те настояха да има диалог в железниците, какъвто обаче ръководството на БДЖ отказва на стачкуващите.

 

"Призовавам и двете страни да отстояват своя интерес. Все пак големият критерий за това, което правят, е мисълта за България. Ако хвърлим страната в размирици заради упоритостта на един или друг министър или протестиращи лидери, то тогава сметката, която ще платим, е много сериозна", коментира жп стачката президентът Георги Първанов пред журналисти след среща с наследника на поста му Росен Плевнелиев в понеделник.

 

"Министри и синдикалисти да си сверят сметките"

 

"Вратите на президентството сега са отворени за всеки – било то министър, или синдикален лидер Струва ми се, че те не са изчерпали възможностите да седнат на масата, да си сверят първо сметките на експертно ниво и на политическо ниво. Нямаме право да допуснем да влезем в тежка икономическа, политическа и социална зима”, заяви още държавният глава.

 

Плевнелиев от своя страна заяви, че е "необходима отговорна позиция, добра комуникация, за да не излезе ескалацията извън контрол". "Ако това се случи, всички българи ще платят от джоба си. Да не забравяме, че почти всички български компании и семейства имат кредити и в момента са в много тежка фаза. Рисковете в момента са огромни. Там, където има нестабилност, финансовите пазари го оценят като висок риск. Високият риск автоматически означава високи лихви. Това не можем да си позволим. В интерес на всички български граждани – необходимо е решение – сега, веднага, стабилност, диалог”, заяви Росен Плевнелиев.

 

От КТ "Подкрепа" обаче искат от партньорите си КНСБ разрастване на стачката. "Досега се водехме от своите разбирания и намерения за развитието на конфликта в посока на бърза и приемлива развръзка, сега ще предложим на партньорите ни от КНСБ да преосмислим поведението си", се посочва в позиция на КТ “Подкрепа” от понеделник. Не е ясно как точно ще се увеличи обемът на стачните действия в железниците, засега се коментира агитиране на работещите на малките гари да се включат в протеста, но някои от участниците заплашиха, че протестът им ще прерасне в гладна стачка. Засега синдикатите отхвърлят тази възможност.

 

Загубите от стачката вече 375 хил. лв.

 

Междувременно загубите за БДЖ от спирането на влаковото движение в четири поредни дни достигнаха около 375 хил. лева. Това стана ясно от думите на изпълнителният директор на дружеството Йордан Недев пред “Инвестор”. Пред иначалото на стачката Недев твърдеше, че всеки ден на спрени влакове ще носи на дружеството загуба от 500-600 хил. лв.

 

Недев заяви, че планираните реформи продължават по план въпреки протестите. От утре спират първите 30 влака по губещи линии в страната, а в следващите две седмици поетапно ще бъдат спирани още пътнически влакове, така че на 12 декември те ще достигнат предвидените общо 138 композиции.

 

Влаковете станали още по-опасни

 

В неделя синдикалистите предупредиха, че от четири дни не са проверявани съоръжения, от които зависи сигурността на жп транспорта, затова отговорността за влаковете, които се движат след 16 часа и до 8 часа сутринта, остава на ръководството на БДЖ.

 

Стачката продължава. И във вторник от 8.00 до 16.00 часа влаковете няма да се движат на територията на цялата страна.

 

Обединеният стачен комитет на КНСБ и КТ "Подкрепа" съобщи, че към 16.00 часа в понеделник са стачкували железничари от на гарите Бобошево, Дупница, Делян, Гълъбник, Батановци, Кракра, Перник, Кюстендил, Разпределтилен пост гара Копиловци, Волуяк, Мездра, Роман, Кунино, Червен бряг, Телиш, Горни Дъбник, Елин Пелин, Веринско, Ихтиман, Видин, Трявна, Ловеч, Ловеч Север, Лепница, Своге, Троян, Пловдив Разпределителна, Пещера, Михайлова, Завой, Гурково, Ямбол, София, Николаево, Стара Загора, Плевен Запад и Калояновец.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

31 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #31

    Между другото - явно повечето форумци изобщо не са пътували с влак. Може да е мръсно, но е евтино. И влаковете са ПРЕПЪЛНЕНИ !!!

  2. Анонимен
    #30

    29 - изчезналите вагони са за прокуратурата, не за синдикатите! А ако наистина малко отбираше от икономика, щеше да знае, че ЖП транспорта е в пъти по- евтин от автобусите. Иначе си прав- има спешна нужда от реформа - но да я проведат хора, които наистина знаят какво правят. Защото ББ със сигурност не знае!

  3. Анонимен
    #29


    През изминалата седмица синдикатите казаха тежката си дума - стачка до дупка. Влаковете спират, държавата блокира, правителството малтретира онеправданите железничари. "Да, ама не". Къде бяха синдикалните лидери, когато през 2005 г. тогавашните управляващи изтеглиха 143 млн. евро, които знаеха, че няма как да върнат? Къде бяха през 2007 г., когато БДЖ взе нов кредит, възлизащ на скромните 120 млн. евро? Защо не сигнализираха за влошеното икономическо здраве на железниците? Защо не стачкуваха, когато

  4. Анонимен
    #28

    Gen. Augusto Pinochet: 23-ти, пожелавам Боко да ти подари БДЖ за безплатно като подарък за Коледа. Дано да успееш да им изплатиш дълговете към банките. Като нов собственик ти пожелавам да държиш целия персонал на работа, да караш всеки пътник с един вагон и да продължаваш да теглиш заеми от свое лично име за заплати на персонала. Много ще се радвам да работя в твоето БДЖ и да получавам заплатка.

  5. Анонимен
    #27

    Gen. Augusto Pinochet: Всякакъв плач за БДЖ и предричане на края на железниците в България е само една евтина лява пропаганда. И преди 9.X.1944 и сега комунистите и социалистите са се стремели само в едно- цялата власт и господствуващ държавен сектор. Тези , които ронят сълзи за БДЖ искат да ни убедят, че трябва да продължим с данъците си да издържаме персонал и вагони, които возят по 1-2 ма пътника? Хей, идиоти! Американците искат да закриват НАСА, която изпрати хора на Луната! Американците

  6. Анонимен
    #26

    Няма нищо общо между: 1.Затварянето на БДЖ и строителството на ГЕРБ-магистралите 2.Екологически чистите електрифицирани скоростни железници и бълващите отрови автомобили по пътищата.През седемдесетте години от София до Варна експреса пътуваше за по-малко от 6 часа,а 220 км жп линия от Русе до Варна е построена за 30 месеца около 1850г,когато човечеството не е знаело за нефт и ток. 3.Управленческата и интелектуална немощ и некадърност на управляващите ни след 1956 г дебили и престъпници и Интернационала на финансовата корпоратокрация,довела СССР,СИВ,САЩ и ЕС до поредната световна катастрофа и не дай боже война.

  7. Анонимен
    #25

    23ти, БДЖ е фалирало - не може да изплаща задълженията си дори и със държавната субсидия. Има два варианта да оцелее - или се приватизира (в това състояние читав инвеститор едва ли ще го вземе и може да се повтори "Балкан"), или се правят необходимите промени. Не казвам, че не трябва да участват, ама ми се струва, че работещите там подценяват проблема - не виждам защо данъкоплатците трябва да компенсират загубите на губещо предприятие.

  8. Анонимен
    #24

    Нека си стачкуват. Още някой и друг ден и хората окончателно ще се убедят, че могат да минат и без влакове, да ги питам тогава откъде ще си търсят пътници, като вагоните им са мръсни, разнебитени и опасни, влаковете бавни, гарите неугледни, обслужването под всякаква критика.

  9. Анонимен
    #23

    Абе вие слепи ли сте?Или сте с къс ум? Боко иска да докара БДЖ до фалит- за да я подари(не безплатно, де) догодина..... Забравихте ли Булгартабак?

  10. Анонимен
    #22

    Абе с какво право тия поставят под заплаха сигурността на хората като не проверяват каквото трябва? БДЖ е нерентабилно, ако искат да оцелеят, да се разберат какво да съкратят и да направят по-ефективно. И за тях важи - привилегии само за истинските железничари - машинисти, контрольори и т.н. Счетоводители и продавачки са си такива и без да са в БДЖ. Какво им дава право на същите привилегии? Няма и това да храним с нашите данъци - има по-добри места да се харчат тия пари. Айде разумна субсидия е ок - правят го в някои държави, ама не и изцялно на издръжка на данъкоплатците.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.