Държавата няма механизми, с които да влияе върху цените на горивата. Това каза в събота министърът на енергетиката Теменужка Петкова в Сандански, където изнесе лекция пред форума на Старейшини ГЕРБ, съобщи БНР. Коментарът и беше по повод провелите се днес протести в редица градове срещу цените на бензин, дизел и газ.
"Не смятам, че протестите срещу цените на горивата са насочени срещу държавата, тъй като този пазар е напълно либерализиран", каза енергийният министър. Петкова коментира, че такава либерализация се очаква и по отношение на цените на електроенергията.
На въпрос има ли вариант в обсега на държавния регулатор да влязат и горивата, министър Петкова отговори, че такъв вариант не се обсъжда. "Няма как държавата да се върне към регулация в такъв сектор. За газа има, защото става въпрос за стока, която е на база на доставка за обществото. Имаме обществен доставчик в лицето на "Булгаргаз". Цените на горивата се определят от пазара", каза още тя.
Според последните данни само за месец най-масовият бензин А 95 е поскъпнал с 11 стотинки, а дизелът – с 13. За период от една година цените на горивата са се вдигнали с между 17 и 20%.
Ако през октомври миналата година А95 и дизелът са били на почти еднаква цена - малко над 2 лева, през изминалата седмица средната цена на дизела беше 2.42 лева, а на бензина 2.38 лева, обобщи "Нова телевизия". Най-високи са цените във Велико Търново (средно 2.48 лв за бензина и 2.51 лв за дизела).
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Че тази жалка марионетка е кръгла нула няма спор! Лошото , обаче е, че с раболепните си действия към рушняците /най-вече "нейното" решение за Белене!"/, другарката-таваришч се опитва да занули цялата българска нация , като я постави в тотална , робска енергийна /и не само енергийна!!/ зависимост от путлеристан.
Официално няма как да влияе държавата. Само че същата тази държава и хрумна да регулира печалбата на търговците за основни стоки. Горивото не е ли основна стоки? Аз съм против такава регулация, но все пак трябва да се има предвид, че при всяко връщане цената на петрола до предишно равнище цената на горивото "Остатъчно" си е добавила 2-3 стотинки към предишното равнище. Така сега имаме с около 50 ст. по-висока цена, отколкото преди няколко години при същата цена на петрола. Т.е. печалбата за Лукойл се е увеличила доста. Е, държавата също има сметка, защото от тези 50 ст 20% (10ст.) са за държавата, не ли? Така че остава само "За Бога братя, не купувайте!"
"Няма как държавата да регулира цените на горивата", ако имаше как щяхме да сме свършили с прехода, да имаме демокрация и пазарна икономека и дасме равноправен член на ЕС. За да ги принудим да намалят цените на горивата, да протестираме пред МС, трябва да спрем да зареждаме от бензиностанциите на голяма верига в период от 10 дни. След това, на ротационен принцип, това щяло да се случи и с всички останали. Но за целта трябва в цялата страна да спрем да зареждаме от Лукойл първо, след това ОМВ, Шел, …
Екопетрол и т.н. Докато свалят цените. Освен това трябва въпрос към НАП и Митници - Има ли грешка от 24г. - В стойността на бензина-дизела има акциз от 0,65-0,80 лв. на литър, да плащаме ДДС върху цялата стойност на горивото, т.е. Внася се ДДС от 0,13-0,16 лв. ДДС на Акциза? Можели министъра да отговори на този въпрос, и ако отговора на въпроса е - Неможе да има данък върху данък, то значи че може държавата да намали стойността на горивата с 0,13-0,16лв. И не знам как може да се оправдае за грешката през последните 24г.
Тая "буля" като политик е кръгла '0'.
Разликата между нашите ниски акцизи до високите европейски акцизи е ПОДАРЪК от БОЙКО за ПУТИН, защото цените на горивата в България не зависят от акцизите а зависят от котировките на европейските борси. Борсите определят МАКСИМАЛНА ЦЕНА, а Бойко бута ниски акцизи и разликата е ГОЛЯМ ПОДАРЪК за Путин от най-големия РУСОФИЛ в България - Бойко.
Кой прибира и определя акцизите,г-жо "министър"?
Какъв пазар определя цените бе приятелко на Гинка?! Кажи защо преди последните парламентарни избори вашата КЗК каза, че има картел при горивата и веднага след изборите каза, че няма?! Но мат'ряла не помни какво е ял вчера, а камо ли какво е било преди 2 години. И да знаеш Теменужке, че в Македония тяхната енергийна комисия определя цените на бензина и дизела. Направи си справка!
Ilian Vassilev
4 часа ·
... Ако цените са високи, значи някой в София ги смята за по-нисък приоритет.
Стара Загора беше привилегирована и цените бяха с около 10 стотинки по-ниски от софийските. Има логика и защото тя се намира на продуктопровода от Нефтохима и логистиката е по-евтина.
До скоро - сега хората от централното договаряне - това са трима души от властта - смятат, че там хората имат пари. Същото е с Велико Търново.
Иначе търговците на горива и веригите се съобразяват основно с властта, …
защото пактът за стабилност който е сключен между петролните компании и властта лесно може да се наруши, ако изпратят проверки от НАП, ако възобновят дела в КЗК.
Но тъй като този пакт ползва политици, партии особено пред избори, пък и самите компании, трябва да отчета печалби "по нагоре", се налага да жертват някой регион, който не е толкова важен в преговорите на върха.
Няма картел, има ценови паралелизъм, който също е наказуем.
Единственото , което не се договаря - там компаниите са свободни да си определят цените са по магистралите и основните пътища с международен транзит.