Подобреният договор за “Тракия” отива в Евростат

Подобреният договор за “Тракия” отива в Евростат

Правителството одобри в четвъртък договора за концесията на автомагистрала “Тракия”, упълномощи министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов да го подпише, но преди да влязат в сила, новите клаузи трябва да бъдат одобрени от Европейската статистическа служба (Eвростат).

Условието за одобрение от Евростат присъстваше и при влизането на договора с българо-португалския консорциум, сключен на 29 март 2005 г. Европейската статистическа служба обаче не се съгласи с договора, както и Европейската инвестиционна банка, която финансира със 100 млн. евро две от отсечките на концесионирания път. Това наложи ревизията на контракта.

Евростат трябва да се произнесе по преразпределянето на финансовите отговорности между държавата и концесионера “Автомагистрала Тракия”.

Според съобщението на правителствената пресслужба, строителният риск и рискът за наличност на услугата са прехвърлени изцяло върху концесионера.

Тези два риска са били основният аргумент за негативната реакция на Европейската статистическа агенция да приеме това като държавна гаранция и да прецени, че става дума за недопустима държавна помощ.

В предишния вариант на договора се предвиждаше държавата да доплаща на концесионера, ако по магистралата не минат предвидения брой автомобили.

Сега също в договора има заложен минимален трафик, но той бил толкова малък, че вероятността държавата да трябва да доплаща за непреминали автомобили бил нищожен.

Очаква се до три месеца от изпращането на анекса Евростат  да се поизнесе по него, каза министър Асен Гагаузов след правителственото заседание. Ако европейският орган го одобри, тогава договорът ще влезе в  сила с последващо решение на МС, уточни той.

Министърът отбеляза, че това време може да бъде използвано от концесионера за договаряне с финансиращата банка, за да не се бави повече строителството на аутобана. Това ще е срокът, в който българо-португалският консорциум ще е длъжен да отвори финансирането на проекта, допълва се в съобщение на правителствената пресслужба.

Решението на Евростат няма да има значение за строителството на магистралата, но има значение за макроикономическата рамка на бюджета, допълни Гагаузов. Той отбеляза, че произнасянето на службата е изключително важно, за да се види дали парите за изпълнение на проекта ще се водят задължение на държавата - тогава ще се наложи в разходната част на държавния бюджет да се заделят средства за съответната година. Тоест,  бюджетът няма да дава тези пари, но те ще бъдат отчетени като разход и затова държавата няма да може да ги използва за други нужди, добави той.

Първоначално договорената цена за строителство и рехабилитация на републиканския път Калотина-Софийски околовръстен път (Северна дъга)-Оризово-Стара Загора-Нова Загора-Ямбол-Карнобат-Бургас остава непроменена, казаха от правителството. Тя беше 715 млн. евро и в хода на преговорите се коментираше, че може да бъде повишена.

Поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новото трасе на автомагистралата в съответствие с графика, който е неразделна част от договора за концесия, съобщиха от правителствената пресслужба.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?