Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Половината български деветокласници са функционално неграмотни, сочат данните на PISA

Българските ученици регистрират сериозен спад и най-ниски резултати от 2006 г. насам

15 коментара
Сн. Pixabay

Резултатите на българските деветокласници на междунаордния тест на PISA бележат рязък спад. 54% от българските ученици са под критичния минимум на знания по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Това сочат последните резултати от Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), публикувани във вторник.

Показателите на българските ученици са най-ниските им от 2006 г. насам и значително по-лоши от средните резултатати за ОИСР. Това означава, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на всекидневни проблеми, отбелязват от Института за изследвания в образованието.

Изследването се провежда от ОИСР сред 15-годишните ученици в 81 страни по света. Началото му е през 1997 г., а през 2006 г. за първи път се включват и български ученици.

Изследването се провежда на всеки 3 години и обхваща няколко основни дисциплини: математика, природни науки, четене. Като последното издание беше отложено с една година заради пандемията от Covid-19 и се проведе между 21 март и 22 април 2022 г. 6107 ученици от 202 български училища от цялата страна са се включили в излседването. Общо 690 хил. ученици са участвали в проучването през 2022 г.

Според данните нивото на образование навсякъде по света е спаднало през 2022 г. Като основни причини са посечени пандемията, затворените училища и дистанционното обучение.  

Математика

Учениците в България имат средно 417 точки по математика при средно ниво от 472. Едва 46% от тях са достигнали поне второ ниво на теста, докато средното ниво за ОИСР е 69%. Едва 3% от учениците пък постигат най-високите нива по математика, като средното ниво е 9%.

Първо и второ ниво показват ниските резултати, като второ е прагът за поне малко практически познания в материята. Пето и шесто ниво са показател за високи резултати и постижения. Това означва, че повече от половината български ученици са под критичния минимум. Точките по математика са с 19 по-малко от предходното издание на проучването през 2018 г. Тогава средният резултат на страната ни е 436. България е на последно място по този показател сред страните от ЕС.

Данните показват тенденцията, че социално-икономически облагодетелстваните ученици превъзхождат учениците в неравностойно положение със 108 точки по математика. Момчетата и момичетата показват сходни нива по математика.

Най-добри показатели по математика имат Сингапур, Китай, Япония, Корея и Естония.

Четене

Спад има и при резултатите по четене. Българските ученици имат 404 точки, докато средният резултат е 476. Близо 47% от учениците в България са постигнали поне ниво 2 по четене при средно 74% за страните от ОИСР. Това означва, че 53% от българските деветокласници нямат елементарни четивни умения. Само 2% са достигнали ниво 5 или 6, докато средните показатели са 7%. Момичетата бележат по-висок резултат от момчетата в този показател, водейки ги средно с 33 точки. България е предпоследна по този показател в ЕС, като единствено Кипър има по-ниски резултатати.

Сингапур бележи най-висок резултат в тази категория с 543 точки. С високи резултати са и Япония и Ирландия.

Природни науки

При резултатите по природни науки няма значителна разлика в сравнение с показателите от теста през 2018 г. Сега България има средно 421 т., а през 2018 г. - 424. Спадът обаче е сериозен на фона на резултатите от 2015 г., когато имаме 446 точки. Средният резултат за 2022 г. е 485 точки, а Сингапур е първенец и в тази категория.

52% от българските ученици са достигнали поне второ ниво при средни показатели от 76%. Само 1% от деветокласниците имат високите нива, сочат данните.

Липса на концентрация и влияние на социалната среда

Социалната среда оказва силно влияние на представянето на учениците. Тези, в чиито домове има повече от 16 книги, показват по-високи резултати и по четене с разбиране, и по математика, и по природни науки, заявиха от Министерството на образованието и науката във вторник при представянето на данните.

46% от българските ученици се разсейват с дигитални устройства в клас, докато средният процент за страните от ОИСР е 30%. Значително спада и процентът на задържане на вниманието на нашите ученици, като се оказва, че около 48% от учениците не слушат какво казва учителя им в час. Това е със 18% повече от средното за ОИСР.

Реакцията на МОН

"В следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания", каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

В понеделник той представи част от мерките, които ще бъдат предприети за намалянето на функционалната неграмотност на българските ученици и ще бъдат насочени към по-добри резултатати на следващото издание на проучването през 2025 г.

"Ще подкрепим и учителите, и училищата. Няма как да ги подготвим специално за PISA тестове. Това, което можем да направим, е да ги подкрепим в това да се реализират стандарти за качество в образованието. Децата да завършват съответния клас или етап на обучение с овладени компетентности, които да могат да прилагат на практика“, поясни министърът при представането на резултатите.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. луд
    #15

    Каква е тази PISA и какво се влага в тези практически задачи? Нова математика ли измислихте?Поредните клишета. Системата на тестовете макар и обективна донякъде не си поставя за цел да дава пълноценни знания. А знанията се постигат с труд и мотивация. В нашето общество знанията не се ценят и дори децата го знаят. Ако нямаш връзки, другия начин е да си долно влечуго, а не човек с знания.

  2. Мюнхен
    #14

    Студентите постъпват в университетите масово неподготвени. Професорите тепърва трябва да им изясняват основни понятия, които иначе се учат в средните училища. Например бившите ученици масово не знаят, че в България е имало комунизъм, диктатура, не знаят какво е конституция, правова държава, човешки права, закон и др. Но пък знаят какво е чалга,мол, кой е Слави Трифонов, разни Златки и др. подобни.Учителите стимулират незнанието и методите на килийното училище, както и русофилщината Русофилщината и простотията вървят ръка за ръка.За "награда" държавата им повишава заплатите. Вярно е, че тук живеят преобладаващо прости хора, но чак пък толкова....

  3. ImBlack
    #13

    Ето научно доказателство на думите ми, че сме много прост народ!

  4. Мазен Кумунис
    #12

    А после се чудим защо сме май-бедни в Европа. "Прост народ - слаба държава"! ;)

  5. ПyтлЭр Xyйло
    #11
    Отговор на коментар #6

    Мъ да, г-жа magda.shishkova, какви великолепни даскали имаше едно време, как ви го НАБИВАХА, а сега? Само кренвирши, и то соеви, мъка...

  6. Honest John
    #10

    Децата на чалга поколението. Не знаят да четат с разбиране, но знаят колко пола има, кой с каква сексуалност е, кой е тарикат и кой лузър.

  7. ПyтлЭр Xyйло
    #9

    С все по-бързи стъпки от Zадунайский МилиционЭристан към Zиганский дЭбилыстан. Нема страшно! лорчето крумовна бодро ще ни обясни как сме нападнали СССР на 5.09.44. А янчето таковна ще ни внесе передавъйе сеструшки-даскалицы да учат децата ни на ум-разум, че кат раZия втора нема. На руZки язъйк, канечна, щото дига инЭлЭкта на матряла. ниначка дюлгеравна и искра Эбаевна ще супервайзват. А синьокожуту костя Варненчик ще рапортува на Незабравка за учебните успехи, мъ да-а...

  8. Коментарът е изтрит в 13:12 на 8 декември 2023 от автора.
    #8
  9. Коментарът е изтрит в 13:12 на 8 декември 2023 от автора.
    #7
  10. magda.shishkova
    #6
    Отговор на коментар #2

    Когато аз учех имах великолепни учители, Знанията ни бяха стабилни, помня учителя си по математика , той просто ни набиваше урока още в час и в къщи направо решавахме задачите. Никога не ни задължавах да наизустяваме материяла / освен стихотворенията/, аз и сега мога да рецитирам Вазов, Яворов , Смирненски , Вапцаров, Пушкин, Шекспир Бърнс и т.н.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.