Правителството обеща стимули за ползването на електромобили

Правителството обеща стимули за ползването на електромобили

Правителството ще се ангажира с помощ за производството и за навлизането на електромобили в страната, декларира в четвъртък министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков при откриването на конференцията "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност". Той обаче направи уговорката, че е важно да се избере подходящ бизнесмодел.

Преди десетина дни от Индустриален клъстер "Електромобили" предложиха на държавата да финансира с по 5 хил. лв. покупката на такива превозни средства с пари от очакваната продажба на спестени парникови емисии. или на всеки купил от ековозилото да се намали данъкът върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. От организацията поискаха стимули и за производителите на електроавтомобили, компоненти за тях, както и на зарядни станции.

Сега на форума бе предложено и пари от европрограмите да се включат в стимулирането на покупката на електромобили, които не изхвърлят никакви вредни емисии във въздуха и най-бързо ще помогнат за намаление на въглеродните газове в транспорта.

Към министерството на икономиката вече е създадена експертна група, която проучва възможностите пред тази промишленост, каза още Трайков. Темата за електромобилите му е любима напоследък и дори по време на официалната визита на правителствена делегация в Япония бе подписано споразумение между двете държави за внедряване на тези возила и на умни мрежи, за да може да се използва капацитетът на техните електродвигатели за обратно връщане на енергията в системата при нужда.

Използването на електромобилите ще облекчи и енергетиката, за тях не е необходимо да се строят нови централи, каза министърът.

Все още прекалено скъпи

Той прогнозира още, че серийно производство ще намали цената на тези возила. "Ако се увеличи десет пъти производството на компоненти, цената им пада повече от десет пъти", каза Трайков.

Проблемът е, че към момента колите изцяло на ток са поне три пъти по-скъпи от тези с традиционен двигател, а липсват каквито и да било бонуси от страна на държавата и общините.

В България все още в покупката на електромобил не може да има икономическа логика, смятат от Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители (ААП). Според тях макар и изминаването на 100 км после да струва на водача само 2.50 лв. срещу 12 лв. за нормална кола и разходите за обслужване са по-ниски с една трета, инвестицията в покупката трудно се изплаща.

Производителите на такъв вид возила очакват сред първите по-активни купувачи на електромобилите да са куриерските фирми за разнасянето на пратки в рамките на града и до 100 км разстояние.

Изчисленията на автомобилните производители показват, че около 80% от шофьорите преминават дневно по около 60 километра, предимно в градски условия.

Предизвикателствата – по-голям пробег и по-кратко зареждане

Увеличаването на пробега и намаляването на времето за зареждане, както и изграждането на зареждаща инфраструктура са основните предизвикателства пред индустрията, посочи Трайков. В момента електромобилите могат да изминават средно до 200 км с едно зареждане на батериите. Пълното зареждане отнема около 6 часа при мрежа от 220 волта.

Пет станции за зареждане на електромобили ще се появят в София до края на март, съобщи представителят на българската компания REnergy Никола Газдов. През първата година те ще захранват возилата с ток безплатно, тъй като става въпрос за пилотен проект финансиран от Европейската банка за възстановяване и развитие. Целта е да се види има ли пречки за изграждането на мрежа от зарядни станции в страната.

Планът за развитие на енергията от възобновяеми източници у нас предвижда до 2020 г. всяка бензиностанции да е задължена да има стоянка за зареждане на електромобили.

Плановете на REnergy предвиждат през второто тримесечие на 2012 г. местата за заряд в столицата да са между 15 и 20 и да се появят първите станции във Варна и Пловдив.

Планове за инсталиране на зарядни станции за екоавтомобилите в София има и чешката компания ЧЕЗ, която миналата година подписа такова споразумение с кмета на столицата Йорданка Фандъкова.

Повече електромобили по пътищата не значи по-голяма консумация на енергия и изграждане на нови мощности, заяви Газдов. "Изследване в Австрия показва, че дори задвижваните на ток коли да достигнат 20% от целия автопарк, потреблението на ток ще се вдигне с едва 3%", допълни той.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес