Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството оттегли проeкта си за узаконяване на незаконните магистрали

5 коментара
сн. БГНЕС

Кабинетът "Денков-Габриел" оттегля предложението си за "урегулиране" (узаконяване) постфактум на незаконно построени обекти, свързани с пътната и критичната инфраструктура на страната. Това съобщи в сряда коалиция "Продължаваме промяната - Демократична България". По информация на Mediapool проектът се налага да се прецизира, защото освен пътни проекти от национално значение, поправките засягали и общински проекти, касаещи кметове на ГЕРБ и ДПС. През есента на 2023 година лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов лично настояваше за приемането на тези поправки от МС.

След приемането си от МС, законопроектът е постъпил в НС на 28 декември миналата година. В момента, статуса на проекта е "оттеглен".

Пътищата без книжа трябва да се изпитат преди да се узаконят

В сряда законопроектът е трябвало да влезе в програмата на НС. На свое редовно заседание парламентарната група на ПП-ДБ е разгледала и обсъдила предложенията.

"Последните години са строени различни обекти без строителна документация и без доказателства за техническа безопасност, като например магистрали, виадукти на "Тракия" и "Хемус", тунели, язовирни стени и други обекти с национално значение", пишат от коалицията в позицията си и допълват, че тези обекти се използват години наред от гражданите, без да се знае дали са безопасни и кой носи отговорност за тях.

Част от управленската програма предвижда да създадем процес, в който тези обекти да бъдат изпитани, и онези от тях, които са годни и безопасни, да бъдат въведени в експлоатация, а за тези, които не са годни, да се вземат мерки и да се понесе отговорност, заявяват от коалицията в позицията си.

От ПП-ДБ смятат, че за тази цел са необходими два типа мерки - административни процедури за изпитване и евентуално последващо въвеждане в експлоатация, или институции, които да търсят отговорност.

През октомври 2023 г. беше приет Законът за антикорупционната комисия и затова през декември, след като приключи работата по текстовете, беше входиран и Законът за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, припомниха в позицията си от ПП-ДБ.

Правилата за работа на Комисията за противодействия на корупцията (КПК) трябваше да са готови през декември 2023 г., но те към настоящия момент все още не са внесени, обръщат внимание от ПП-ДБ. Не можем да допуснем да се продължи с приемането на ЗУТ преди и без да се пристъпи към приемане и на правилата за КПК, заявиха те и уточниха, че това е причината за оттеглянето на законопроекта.

Борисов лично настояваше за проекта

Макар бившия регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Николай Нанков да се опита да изкара в сряда, че ГЕРБ няма общо с проекта, личто Бойко Борисов настояваше за приемането му през есента.

През ноември той заплашваше, че партията му няма да подкрепи бюджет 2024 г. Тогава Борисов се оказа ядосан от това, че Министерският съвет не приел промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ). Това, по думите му, спира реализацията на тези големи проекти. Тяхното забавяне всъщност е от години и бе натрупано основно при управлението именно на ГЕРБ. Сред проблемите на магистрала "Хемус" е това, че участък от пътя се оказа незаконен с благословията именно на кабинета "Борисов-3".

В края на октомври миналата година, дни преди първия тур на местните избори, регионалното министерство публикува за обществено обсъждане предложения за промени в ЗУТ, които ще позволят публични държавни или общински инфраструктурни обекти без пълния обем строителна документация, които отговарят на техническите правила, норми и изисквания за съответния вид строеж, да бъдат завършени и въведени в експлоатация. Това ще се отнася не само за посочените от Борисов магистрали и пътища, но и за прилежащите им мостове, тунели, надлези, подлези, прелези, както и за ВиК инфраструктура, електрически подстанции, хидромелиоративни строежи и др.

Тогава от самото МРРРБ  обясниха, че проблемът с установеното вече незаконно строителство на участък 4 от целия проект ца магистрала "Хемус" вече е отстранен и така доизграждането на аутобана по трасето София - Варна не зависи от предложените за обществено обсъждане промени в ЗУТ.

Предлаганите промени ще регламентират въвеждането в експлоатация и носенето на гаранционна отговорност на основни ремонти, възлагани като текущ ремонт и поддръжка, по автомагистрала "Тракия" в участъка Чирпан – Стара Загора, някои второкласни и третокласни пътища, както и вече ремонтирани тунели и виадукти по вече изградените участъци на АМ "Хемус", уточняват още от регионалното ведомство.

ГЕРБ се чудят имали решение на МС за отмяна на гласувания проект

Информацията към момента е, че законопроектът е изтеглен с писмо, внесено в 9.32 ч., но дотогава не е налично такова решение на Министерски съвет, коментира в сряда Николай Нанков. Според него това не е законоустановената процедура.

"Тази тема не е наша тема. Тя е тема на Министерски съвет и на колегите от ПП-ДБ. Касае ни нас, доколкото е записана в управленското споразумение като първа точка от частта ѝ по отношение на регионалната политика. Този законопроект ние не сме участвали в неговото създаване и съгласуване", коментира той. По информация на Mediapool обаче проектът е засягал и общински проекти за пътища и на ГЕРБ и на ДПС. Именно това е причината за отмяната им.

"Нека да си изяснят колегите от Министерски съвет дали се бламират взаимно, кой е взел това решение, как са го взели", каза Нанков.

Той дори стигна по-далеч с твърдение, че това била същата тема като желанието на ПП-ДБ примерът Николай Денков да стане външен министър след ротацията.

"Затова им трябват министерства, да си изразяват колегите от ПП-ДБ личните и партийните позиции, а не тези на обществото. Така са свикнали", заяви Нанков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. rusonefil
    #5
    Отговор на коментар #1

    Руски боклук, иди на ху#

  2. rusonefil
    #4

    Е и като не ги узакони кво? Ще изчегърта асфалта?

  3. ПyтлЭр Xyйло
    #3
    Отговор на коментар #1

    Мудак эбучий, ти още ли не си се отмел в блатата на "матушката" си? И какво общо има твоята руZка прыдня с темата на материала? Чыба!!!

  4. Honest John
    #2

    Някой чувал ли е какво се случи с парите за магистрали изтеглени кеш в чували? Чували ли сте нещо по този въпрос?

  5. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Краят на автомобилите на дизел и газ в Европа ни вкарва в "доживотна рецесия"?
    14.02.2024
    Решението на ЕС да забрани производството на автомобили, работещи с дизел и
    газ през 2035 г., представлява голяма икономическа заплаха за Европа. Това предупреждава Ларс Карлстром, главен изпълнителен директор на производителя на батерии Italvolt, цитиран от RMXNews
    Въпреки ролята на компанията му в производството на батерии за електрически превозни средства, той заявява, че подобна забрана може да доведе

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.