Кабинетът "Денков-Габриел" оттегля предложението си за "урегулиране" (узаконяване) постфактум на незаконно построени обекти, свързани с пътната и критичната инфраструктура на страната. Това съобщи в сряда коалиция "Продължаваме промяната - Демократична България". По информация на Mediapool проектът се налага да се прецизира, защото освен пътни проекти от национално значение, поправките засягали и общински проекти, касаещи кметове на ГЕРБ и ДПС. През есента на 2023 година лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов лично настояваше за приемането на тези поправки от МС.
След приемането си от МС, законопроектът е постъпил в НС на 28 декември миналата година. В момента, статуса на проекта е "оттеглен".
Пътищата без книжа трябва да се изпитат преди да се узаконят
В сряда законопроектът е трябвало да влезе в програмата на НС. На свое редовно заседание парламентарната група на ПП-ДБ е разгледала и обсъдила предложенията.
"Последните години са строени различни обекти без строителна документация и без доказателства за техническа безопасност, като например магистрали, виадукти на "Тракия" и "Хемус", тунели, язовирни стени и други обекти с национално значение", пишат от коалицията в позицията си и допълват, че тези обекти се използват години наред от гражданите, без да се знае дали са безопасни и кой носи отговорност за тях.
Част от управленската програма предвижда да създадем процес, в който тези обекти да бъдат изпитани, и онези от тях, които са годни и безопасни, да бъдат въведени в експлоатация, а за тези, които не са годни, да се вземат мерки и да се понесе отговорност, заявяват от коалицията в позицията си.
От ПП-ДБ смятат, че за тази цел са необходими два типа мерки - административни процедури за изпитване и евентуално последващо въвеждане в експлоатация, или институции, които да търсят отговорност.
През октомври 2023 г. беше приет Законът за антикорупционната комисия и затова през декември, след като приключи работата по текстовете, беше входиран и Законът за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, припомниха в позицията си от ПП-ДБ.
Правилата за работа на Комисията за противодействия на корупцията (КПК) трябваше да са готови през декември 2023 г., но те към настоящия момент все още не са внесени, обръщат внимание от ПП-ДБ. Не можем да допуснем да се продължи с приемането на ЗУТ преди и без да се пристъпи към приемане и на правилата за КПК, заявиха те и уточниха, че това е причината за оттеглянето на законопроекта.
Борисов лично настояваше за проекта
Макар бившия регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Николай Нанков да се опита да изкара в сряда, че ГЕРБ няма общо с проекта, личто Бойко Борисов настояваше за приемането му през есента.
През ноември той заплашваше, че партията му няма да подкрепи бюджет 2024 г. Тогава Борисов се оказа ядосан от това, че Министерският съвет не приел промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ). Това, по думите му, спира реализацията на тези големи проекти. Тяхното забавяне всъщност е от години и бе натрупано основно при управлението именно на ГЕРБ. Сред проблемите на магистрала "Хемус" е това, че участък от пътя се оказа незаконен с благословията именно на кабинета "Борисов-3".
В края на октомври миналата година, дни преди първия тур на местните избори, регионалното министерство публикува за обществено обсъждане предложения за промени в ЗУТ, които ще позволят публични държавни или общински инфраструктурни обекти без пълния обем строителна документация, които отговарят на техническите правила, норми и изисквания за съответния вид строеж, да бъдат завършени и въведени в експлоатация. Това ще се отнася не само за посочените от Борисов магистрали и пътища, но и за прилежащите им мостове, тунели, надлези, подлези, прелези, както и за ВиК инфраструктура, електрически подстанции, хидромелиоративни строежи и др.
Тогава от самото МРРРБ обясниха, че проблемът с установеното вече незаконно строителство на участък 4 от целия проект ца магистрала "Хемус" вече е отстранен и така доизграждането на аутобана по трасето София - Варна не зависи от предложените за обществено обсъждане промени в ЗУТ.
Предлаганите промени ще регламентират въвеждането в експлоатация и носенето на гаранционна отговорност на основни ремонти, възлагани като текущ ремонт и поддръжка, по автомагистрала "Тракия" в участъка Чирпан – Стара Загора, някои второкласни и третокласни пътища, както и вече ремонтирани тунели и виадукти по вече изградените участъци на АМ "Хемус", уточняват още от регионалното ведомство.
ГЕРБ се чудят имали решение на МС за отмяна на гласувания проект
Информацията към момента е, че законопроектът е изтеглен с писмо, внесено в 9.32 ч., но дотогава не е налично такова решение на Министерски съвет, коментира в сряда Николай Нанков. Според него това не е законоустановената процедура.
"Тази тема не е наша тема. Тя е тема на Министерски съвет и на колегите от ПП-ДБ. Касае ни нас, доколкото е записана в управленското споразумение като първа точка от частта ѝ по отношение на регионалната политика. Този законопроект ние не сме участвали в неговото създаване и съгласуване", коментира той. По информация на Mediapool обаче проектът е засягал и общински проекти за пътища и на ГЕРБ и на ДПС. Именно това е причината за отмяната им.
"Нека да си изяснят колегите от Министерски съвет дали се бламират взаимно, кой е взел това решение, как са го взели", каза Нанков.
Той дори стигна по-далеч с твърдение, че това била същата тема като желанието на ПП-ДБ примерът Николай Денков да стане външен министър след ротацията.
"Затова им трябват министерства, да си изразяват колегите от ПП-ДБ личните и партийните позиции, а не тези на обществото. Така са свикнали", заяви Нанков.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Руски боклук, иди на ху#
Е и като не ги узакони кво? Ще изчегърта асфалта?
Мудак эбучий, ти още ли не си се отмел в блатата на "матушката" си? И какво общо има твоята руZка прыдня с темата на материала? Чыба!!!
Някой чувал ли е какво се случи с парите за магистрали изтеглени кеш в чували? Чували ли сте нещо по този въпрос?
Краят на автомобилите на дизел и газ в Европа ни вкарва в "доживотна рецесия"?
14.02.2024
Решението на ЕС да забрани производството на автомобили, работещи с дизел и
газ през 2035 г., представлява голяма икономическа заплаха за Европа. Това предупреждава Ларс Карлстром, главен изпълнителен директор на производителя на батерии Italvolt, цитиран от RMXNews
Въпреки ролята на компанията му в производството на батерии за електрически превозни средства, той заявява, че подобна забрана може да доведе …
до „рецесия до края на живота ни"
Що се отнася до крайната дата за автомобилите с двигатели с вътрешно горене в Европа през 2035 г., аз съм притеснен за европейската автомобилна индустрия, не мисля, че всички ще имат време да се приспособят", посочва той пред автомобилния уебсайт Recharge.
„Ако загубим милиони работни места, ще имаме рецесия до края на живота си. Мисля, че трябва да имаме по-плавен преход, може би от 2040 г. до 2045 2.? - продължава той.
Когато изданието за автомобили изтъква, че той ръководи производител на батерии, който теоретично би спечелил от по-ранното преминаване към електрически превозни средства, той защитава позицията си с думите: „Трябва да бъдем реалисти"
Важен фактор е и изграждането на необходимата инфраструктура за масово използване на електрически превозни средства, която според него не е изградена. „Електрическите мрежи не са проектирани maka, че всички автомобили да се движат на тоk, особено в САЩ", пояснява Карлстром.
Необходими са системи за съхранение на енергия, за да се реши това. Нуждата от съхранение на енергия няма да може да бъде задоволена през следващите 10 години, дори ако производството се увеличи бързо. Необходими са големи запаси, също и на зарядните станции", смята той.
Главният изпълнителен директор също maka предупреждава, че батериите в днешните електромобили не са достатъчно добри, за да се конкурират с двигателите с вътрешно горене, и че технологията трябва да усъвършенства допълнително, kamo зимата представлява специално предизвикателство поради ролята си за намаляване на ефективността на електромобилите. Въпреки това той прогнозира, че до пет години може да се появи нова технология под формата на твърдотелни батерии.
За да може всички да се включат, се нуждаем от по-бързо зареждане и по-дълъг пробег през зимата. Това означава, че трябва да разполагаме с твърдотелни батерии, които ще се появят до пет години", заявява Карлстром.
Той също така отбелязва, че преходът на Китай към електрическо задвижване Вече е в разгара си, като посочва: „Китай вече е в процес на преход, това е проблемът. Времето за вземане на решения при тях например е много по-кратко. Там можете да отворите нова мина за 1,5 години, а тук са необходими 20 години." По думите му nogkpenama на Китай за неговата автомобилна индустрия, съчетана C несправедлив протекционизъм, представляват големи предизвикателства за Европа. Освен това европейските производители на автомобили вече са предали голяма част от своите технологии и опит на китайските производители.
На въпрос относно заплахата от изменението на климата, Карлстром отговаря, че автомобилите не са най-големият проблем, например имаме редица въглищни електроцентрали, които работят по целия свят".
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: Критичной и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски