Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проверка на договора между "Булгаргаз" и БОТАШ започна енергийното ведомство

6 коментара
Терминалът Ереглиси е едно от съоръженията, които ползва "Булгаргаз" по силата на споразумението, сн. БОТАШ

Новото ръководство на Министерството на енергетиката е започнало пълна проверка на процеса на договоряне между държавния газов доставчик "Булгаргаз" и турската компания БОТАШ (BOTAS), заявиха от ведомството пред Mediapool.

Причината за това са изтеклите подробни данни за резервираните количества газ и тарифите по сключения на 3 януари 2023 г. документ между двете компании. Той бе обявен като споразумение, наречен като договор от тогавашния служебен енергиен министър Росен Христов, а присъстващият тогавашен турски министър Фатих Дьонмез го определи като протокол.

Информация за договореностите излезе по-рано тази седмица в публикация на trud.bg. Според нея 13-годишният документ, описан като споразумение, уреждащо условията за правно-обвързващ договор за покупко-продажба на газ, ще ощети "Булгаргаз" с 2 млрд. лв. за целия период. Причината е, че резервира конкретен капацитет от турските терминали за регазификация на втечнен природен газ и газопреносната мрежа за целия период, за който трябва да плаща, независимо дали го ползва. Освен това таксата за регазификация и пренос до България на купения от "Булгаргаз" втечнен газ в Турция била 8.5 евро на мегаватчас, докато в Гърция средната цена е около 4.5 евро/МВтч.

Публикацията твърди още, че турската компания БОТАШ има право да разтоварва закупен от "Булгаргаз" танкер, където реши – не само на турски, но и на европейски терминали, а после да го достави на точката Странджа-Малкочлар на турско-българската граница, което ще оскъпи доставката.

"Проучва се какви документи са подписвани, при какви условия, възникнали ли са задължения и какви, какви са следващите предвидени стъпки в отношенията между двете компании и на какъв етап се намират. Министерството на енергетиката иска да се увери, че общественият интерес по казуса е максимално защитен", заявиха от енергийното ведомство пред Mediapool.

По информация на Mediapool след подписването на документа в Министерски съвет на 3 януари е било парафирано и тристранно споразумение между "Булгаргаз", българския газов оператор "Булгартрансгаз" и БОТАШ (в качеството му на газов оператор) за резервиране на определени капацитети от турската и българската газови мрежи за фиксирания период от време до края на 2035 г. За настоящата година количествата са близо три пъти по-малко, отколкото за всяка от следващите 12 години. Причината за това бе обяснена още при официалното подписване на споразумението между "Булгаргаз" и БОТАШ от бившия министър Христов с осигурените вече до голяма степен количества газ за настоящата година.

"Булгаргаз": Пренасяй или плащай е клауза на всички оператори

От "Булгаргаз" потвърдиха пред Mediapool, че по споразумението е резервиран капацитет. "Всички договори за резервиране на капацитет за пренос, за регазификация и/или за съхранение, предлагани от европейските газови оператори, са с клауза за плащане на капацитета, независимо дали се ползва (ship or pay)", заявиха от газовия оператор.

Mediapool се свърза и с бившия министър Росен Христов за коментар относно изтеклите данни по споразумението, но той заяви, че няма да изнася търговска конфиденциална информация. По думите му публикацията "очевидно цели саботирането на споразумението и да върне руската зависимост", заради което и започвал да пуска сигнали до ДАНС и българската и европейската прокуратура.

Според Христов споразумението е класическо и е подобно на резервираните от "Булгаргаз" слотове за разтоварване на втечнен газ на гръцкия терминал "Ревитуса". Такова било и споразумението за резервиране на капацитет в бъдещия терминал край гръцкия град Александруполис, където "Булгартрансгаз" притежава 20% от капитала, а "Булгаргаз" е запазил опцията да разтоварва по 1 млрд. куб. м втечнен газ за период от десет години.

Смяна на слотове

Христов потвърди, че споразумението позволява на БОТАШ да заменя слотове за разтоварване на танкери, но според него това осигурява гъвкавост и не оскъпява услугата.

"Те поемат ангажимента да го разтоварят, където си искат и да ни го доставят. Класическо споразумение е. Ако искаме да разтоварим наш си кораб, и Турция каже, че може да го разтовари другаде – дори и в Европа, ние сме съгласни с това и те ще ни го доставят, без това да ни струва нещо. Ако Турция каже, че има американски кораб и е готова ни го даде, а нашият да се разтовари другаде и доставчикът е ОК, защо не?", каза Христов.

Той припомни, че тази схема вече е прилагана при замяна на доставки на американската "Шанийр" с такива на френската "Тотал". Тогава товар на "Тотал" за "Булгаргаз", който трябваше да пристигне в Турция, бе пренасочен за "Ревитуса", заменяйки го с танкер на "Шанийр".

Съхранение на газ в Турция

Според системата на "Булгартрансгаз" обаче само част от тези количества са влезли физически в България през Странджа-Малкочлар. От "Булгаргаз" заявиха, че "доставените количества, непреминали през Странджа/Малкочлар през м. април, се съхраняват в подземни газови хранилища в Турция".

"При необходимост, "Булгаргаз" може да ги заяви за пренос до Малкочлар в следващ период. Тази услуга е включена в договорена между страните такса по Споразумението и не се дължи допълнително плащане. В случай, че всички количества втечнен природен газ бяха заявени и пренесени в месеца на доставка, въпреки намаленото потребление в страната , "Булгаргаз" би изпаднал в положителен дисбаланс, което би довело до реализиране на финансови загуби и/или застрашаване на безопасната експлоатация на българската газопреносната мрежа", обясняват от държавното дружество.

"Това е гъвкавост между партньори в дългосрочни договори и всеки е готов да прави отстъпки, които нищо не му струват, в името на партньорството. Класически подход е при дългосрочни договори да не се правят опити за моментно капитализиране на печалба", коментира на свой ред Росен Христов.

Уверения, че капацитетът ще се използва

От "Булгаргаз" казаха пред Mediapool, че се предвиждат и други доставки на втечнен природен газ (LNG) по договора с БОТАШ през 2023 г. в рамките на резервирания капацитет. "Информацията за количества, доставчик и датата на слота е търговско чувствителна и може да доведе до предимство на другите участници на пазара. Доставките на ВПГ са предварително съгласувани по периоди, съгласно годишна програма между страните, с цел да бъдат осигурени необходимите на "Булгаргаз "слотове на терминалите в Турция", допълват от дружеството.

То предвижда да обяви още тръжни процедури за доставка на втечнен газ по споразумението с БОТАШ. Такава досега е проведена една и бе спечелена от "Тотал", но бе приет танкер на "Шанийр" на турския терминал "Ереглиси", а този на френската компания бе пренасочен към "Ревитуса". Конкретните количества в бъдещите процедури ще зависят от пазарната ситуация и от сключените от "Булгаргаз" договори за доставка на природен газ с клиенти в страната, на платформата за Общи европейски доставки Aggregate EU, на Платформата за търговия на Газов Хъб Балкан, както и със заинтересовани търговци на природен газ от съседните на България държави и цяла Европа, посочват от "Булгаргаз".

Пазарът, тарифите, доставките

Според Христов не са сериозни твърденията, че чрез споразумението БОТАШ ще ползва българската газова мрежа като транзитна за свои цели. Документът касае само осигурени и купени от "Булгаргаз" количества, подчерта той.

По думите му разликите в тарифите за регазификация гази пренос на Турция и Гърция са незначителни. В цената по договора с БОТАШ е включено и съхранението на газа в техни съоръжения, тъй като в момента българското газохранилище в Чирен е пълно. Неговият капацитет е в процедура на удвояване до 1 млрд. куб. м.

"Имаме гъвкавост на доставки и възможност за съхраняване. Като се добавят всички тарифи, цената на Гърция и Турция е сходна. Пазарът е изключително гъвкав и конкурентен, за да търпи такива големи отклонения в тарифите", каза Росен Христов.

"Логично е да има ежегодна индексация на договорените ценови условия, като е възможно и тя да е отрицателна. Няма нищо извън нормалните търговски практики", заяви още той.

Според търговци, с които Mediapool разговаря, най-притеснителното в споразумението с БОТАШ е несключването на договор от страна на турската компания с "Булгартрансгаз" за междусистемна свързаност, което ще позволи прозрачен достъп до капацитета на връзката Странджа-Малкочлар на всички търговци.

Христов коментира, че Турция отказва междусистемно споразумение, защото не иска да освободи целия капацитет на пункта за резервации и не желае да се ангажира с осигуряване на капацитет във всеки заявен момент.

Все пак част от капацитета на Странджа-Малкочлар в посока и България, и Труция, вече бе предложен от "Булгартрансгаз" на търг за доставки през юни, но интересът към него е бил нулев. От оператора казаха, че ще продължат да го предлагат на търгове, макар според газовите играчи липсата на заявки е заради условието да се мерят в Турция преминаващите през пункта количества.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Slavka Peneva
    #6

    В крайна сметка, прегледът на договора с турската компания "Боташ" е положителна стъпка към засилване на енергийната сигурност и укрепване на позицията на България в енергийния пазар. Това демонстрира грижата на правителството за националните интереси и усилията за постигане на взаимно изгодни споразумения в сектора.

  2. Jack Daniels
    #5

    От този договор се носи ужасната смрад на газ. Руски газ.

  3. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #4
  4. ABV
    #3

    Никой не трябва да се съмнява ,че договорът с БОТАШ е корупциона еквилибристика с крайната цел да продължим да сме зависими от гаZовете на путЬю, но вече крана да е в ръцете на ерДоган. Ако не беше така гуменгадев и росен христов нямаше толкова яростно да лобират имено за тази опция!

  5. ABV
    #2

    Zащо никой патрЕотЕ не реве, че гуменгадев и росен христов са ни направили зависима от капризите на ерДоган газова колония на Турция?

  6. кривак
    #1

    Така е Росен, но когато тази схема я прилагаше и Кирето ревахте че внасяли газ от Русия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.