Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Равносметката от матурите: разминаване в оценките от изпитите и в дипломите

14 коментара
Равносметката от матурите: разминаване в оценките от изпитите и в дипломите

Равносметката от зрелостните изпити е, че има сериозно разминаване между оценките, които са получили учениците на матурите и годишните, които са им писани по същите предмети в дипломите, стана ясно на кръгла маса в сряда. В някои случаи разликата достига една единица, например, по предметите история и цивилизация и философия.

"На матурата по български език и литература има няколко гимназии, които не могат да “закачат” средно (3), а ако направим проверка в тях, отсега можем да се обзаложим, че успехът ще е над (4). Това е въпрос на много по-сериозен анализ, но във всеки случай ще реагираме”, коментира просветният министър Даниел Вълчев. Той се зарече, че проверка ще бъде направена.

На зрелостните изпити 38 ученици са изкарали нула точки, като не са дали нито един верен отговор, 1 047 зрелостници са с по две двойки, а общият брой слаби оценки е 8 920. Отличните оценки са 28 550, 8 591 зрелостници са с по две шестици.

Министър Вълчев посочи, че не са се потвърдили очакванията за слабо представяне на учениците на задължителната матура в райони със етнически смесено население – обратното, средният успех на матурата по български език на учениците в Кърджали е (4.28), докато в други области като Кюстендил и Монтана е (3.38) – малко под “добър”.

Професионалната гимназия по строителство и товароподемна техника е училището с най-слаб среден успех по български език и литература – (2.89).

Вълчев обобщи, че има както положителни, така и отрицателни констатации и изводи от провеждането на матурите. Като положителен той отбеляза факта, че системата и учениците са приели сравнително спокойно въвеждането на държавните зрелостни изпити. Организацията и провеждането на изпитите преминали без съществени проблеми.

Сред лошите страни от резултатите от матурите министър Вълчев отбеляза големите различия в резултатите по видове училища, както и на ниво общини. Учениците имали трудности при работа с въпросите с отворен отговор, с писането на текст, с излагането и аргументирането на теза. 36% от учениците не са писали по тестовата задача на държавния зрелостен изпит по български език и литература и само 20 % от тези, които са писали, са се справили успешно.

Даниел Вълчев посочи също , че има незадоволителни резултати от учебните предмети, свързани по-тясно с въпросите за себеразбирането, формирането на ценностна скала, отношение към другите, към света и страната.

Равносметка за проведените матури направиха социолози и анализатори.

Социологът Кольо Колев сравни министър Даниел Вълчев с "мъдра, умна змия, която е успяла да задуши обществения негативизъм и негативизма на учителските синдикати" за матурите. Според Колев с въвеждането на матурите най-накрая имаме първия измерител на качеството на българското образование. Колегата му Цветозар Томов посочи, че най-тежкият проблем е огромната диференциация на успеваемостта по училища, като резултатите от матурите показват, че има прекрасно работещи училища и такива с множество проблеми. Според медийния експерт Георги Лозанов с матурите е сложено начало на успешен процес в образователната ни система. По думите му матурите са инструмент за излизане от кризата в образованието и те са се превърнали в рейтинг на училищата.

"Дебатът трябва да бъде насочен към това - какви са целите на образованието и как да ги постигнем? Дали образованието, което имаме, формира хора, които могат да живеят с другите, да мислят и формулират тези и да ги отстояват. Това, че децата най-тежко се провалят в предмети като история и цивилизация, там, където се формира човешката личност, има връзка с това на какво учат учителите", пък бе мнението на социолога Евгени Дайнов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. реалист
    #15

    Разбира се, че ще има разлика между училищата. След 7 клас едни се пълнят с отличници, други с тройкаджии, а двойкарите се записват след 8 клас. Тежко и горко на учителите, дето преподават в най-дълбокото интелектуално блато!

  2. ПетБор
    #14

    Министърът се е вторачил в матурите. Мисли си, а и пробутва вторачването като реформа. Матурите - все повече и повече и повече за по-малкото и по-малкото.

  3. Родител
    #13

    На въпросното сборище не е присъствал нито един учител, а само министъра и вечните манипулатори - колюколевци,цветозартомовци,лозановци и др., разбиращи от всичко и втръснали на всички измекяри.А образованието няма да се оправи с такива минстри, приари и неграмотни чиновници от МОН.

  4. ех
    #12

    от вълчев тип продължава...

  5. учител
    #11

    Отново се поставя каруцата пред коня. Говори се за резултати, без да се коментират причини и предпоставки. Матурите били "успешни". Кое е успешното?! - че се проведоха. А някой запитва ли се как се проведоха. Навярно на хората от министерството им е по-комфортно да си затварят очите за нередностите около преписването, диктуването от страна на учители и помощник директори, около sms-те, които учениците са изпращали и получавали по време на самите изпити. На проведената среща дали някой се е сетил

  6. Eна
    #10

    "Даниел Вълчев посочи също , че има незадоволителни резултати от учебните предмети, свързани по-тясно с въпросите за себеразбирането, формирането на ценностна скала, отношение към другите, към света и страната." Интересно как ще се справят Вълчев и другарите му по тези показатели.

  7. Sony
    #9

    Srednoto obrazovanie v BG beshe totalno unishtojeno v prehodnia period. Zashto se chudim na rezultatite?

  8. гражданин
    #8

    Евгени Дайнов е достатъчно компрометиран като специалист и като морална личност, за да си позволи да дава оценки за състоянието на българското образование. Проблемът е много сериозен, за да се квалифицира с ефектни и повърхностни оценки. Може от матурите да се извлекат много поуки, но на първо място е следната: не трябва да се поддаваме като държава на внушенията, че българското образование формира зубрачи и папагали. Напротив, резултатите са такива именно защото в училището се преустанови практически

  9. Павел
    #7

    "Учениците имали трудности при работа с въпросите с отворен отговор, с писането на текст, с излагането и аргументирането на теза..." Естествено! Всички останали въпроси са с четири възможни отговора и може да се играе на тото, та там има постигнати добри успехи. Я да беше на принципа "верен отговор - точка, неверен отговор - минус точка" (един от начините за избягване на налучкването), да видим тогава каква истинска истина щеше да лъсне!!!

  10. градивен
    #6

    Погледнете какво е нивото на БЕЛ в този сайт - http://tat.hit.bg/

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.