Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Регионалните портове сами ще си събират таксите

4 коментара
Регионалните портове сами ще си събират таксите

След двучасов спор за събирането на пристанищните такси, в четвъртък в последното си пленарно заседание за тази сесия на парламента, депутатите приеха окончателно промените в Закона морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

Те решиха, че от 1 януари 2007 г. каналните, тонажните корабни, линейните кейови, светлинните такси и таксите за управление на отпадъци - резултат от корабоплавателната дейност, които плащат корабите в пристанищата за обществен транспорт с национално значение, ще се събират от новосъздаденото държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". То замества Националната компания “Пристанища”, която бе обявена от съда за незаконна.

Всички такси за пристанищата за обществен транспорт с регионално значение -  яхтените, рибарските пристанища и пристанищата със специално предназначение, ще се събират от собственика на пристанището, решиха депутатите.

Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев /НДСВ/, Иван Иванов /ДСБ/ и Румен Ангелов /БНС/ дори поискаха обсъждането на промените да бъде отложено за следващата сесия на парламента заради спора за таксите.

Депутатите Апостол Димитров /Коалиция за България/, Евгени Чачев и група народни представители от ДСБ, Румен Ангелов и Мирослав Мурджов от БНС поискаха каналните и светлинните такси да се събират от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", а тонажните корабни, кейовите такси и тези за управление на отпадъци да се определят и да се събират от пристанищния оператор на пристанищата за обществен транспорт с национално и регионално значение.

Пред журналисти Апостол Димитров каза, че предлаганите промени не изменят съществено закона, а предвиждат силна финансова централизация и държавно администриране със сериозен разрешителен режим на пристанищата. Според него с измененията се нарушават правилата на пазарната икономика и има вероятност промените отново да бъдат атакувани пред Конституционния съд.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза в пленарната зала, че подкрепя текстовете на вносителя - Министерския съвет, защото законът е приет на първо четене и с тях се отстраняват противоконституционните текстове. По думите му на заседанието на транспортната комисия председателят ѝ е казал, че концесионерите няма да имат интерес от промените, защото държавата ще събира таксите, а концесионерът ще трябва да поддържа кейовото място.

Взаимоотношенията между държавата и концесионера се опират на договора между тях и ако определени функции се поемат от оператора, тогава държавното предприятие ще внася средства при тях, ако това е договорено, посочи транспортният министър. По думите му депутатите предлагат държавната такса в размер на около 17 милиона лева да отиде при концесионера, без да има какъвто и да е друг ангажимент, а в държавата да останат само три милиона лева. Развитието на пристанищата е работа на българската държава и то не може да бъде оставено само на частната инициатива, посочи транспортният министър.

Основният предмет на дейност на държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще бъде изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищата за обществен транспорт с национално значение, поддържане на съществуващите и изграждане на нови подходни канали, пристанищни акватории, морски и речни депа за изхвърляне на драгажна маса, вълноломи, защитни съоръжения и други обслужващи пристанищата за обществен транспорт с национално значение, прие парламентът.

Осъществяване на навигационното осигуряване на корабоплаването във вътрешните морски води, каналите и акваторията на пристанищата също са в предмета на дейност на предприятието.

Органи на управление на държавното предприятие ще бъдат министърът на транспорта, Управителен съвет и генерален директор, предвиждат промените. Според тях Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" ще изпълнява регулаторните и контролните функции на държавата в областта на пристанищата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Якоб фон Мюлер
    #9

    Петър Муфтафчиев може ли да ни обясни каква е разликата между пристанищата в списъка по приложение 1 - "с национално значение" и списъка по приложение 2 - "с регионално значение"?Дали не можем да заменим тези определения съответно с "държавни, публична държавна собственост" и "частни"? Щото, от функционална гледна точка, май, няма разлика, или, ако има, тя не е законово гарантирана.Ако е така, как другаря Муфтафчиев ще отговори на обвиненията, че не е никакъв другар ами по господин от най-големите

  2. XXX
    #7

    .

  3. ХХХ
    #5

    Журналистите внимателно да прочетат закона преди да пишат.Да прочетат и решението на КС.Плачат хора, които искат да вземат държавната крава и да доят млякото без да плащат. После ще пишете за "източване" и лошо стопанисване.Пригласят им потребители на пристанищни услуги, които имат сметка от ниски такси, за да вдигнат цените на собствените си услуги.Законът е лош, но е закон.Друг е въпросът , че е пълна глупост речните и морските пристанища да се третират по един и същ начин.Цитираните в материала

  4. STEFAN D-RD TCHOLAKOV-SVERIGE
    #4

    Голям нещастник съм. Извинете че псувам психопад и педал съм

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.