Според родители

Рейтингите на училищата ще задълбочат неравенствата между тях

Рейтингите на училищата ще задълбочат неравенствата между тях

Идеята на образователния министър Анелия Клисарова финансирането на училищата да е според постиженията на учениците не се приема еднозначно от родителите, според които деленето на училищата на “добри“ и “слаби“ ще доведе до задълбочаване на неравенствата между тях.

Образователното министерство иска да промени сегашната система на делегираните бюджети, при която училищата се финансират според броя ученици в тях, и да даде тежест на постиженията, като ще се взимат предвид оценките на децата от изпитите за външно оценяване. Така ще се приложи принцип на финансиране, подобен на този във висшето образование, където университетите получават допълнителни пари на база на рейтингите си.

Според асоциация “Родители“ пренасянето на този модел в средното образование обаче е неподходящо.

Рейтингът на училищата е нещо, което е изключително вредно и говори за пълно неразбиране за разликата между задължителното образование и висшето образование. Висшето образование не е задължително, хората, които се обучават са пълнолетни граждани и имат достъп до европейския пазар на услуги и затова рейтингът на университетите е нещо логично и е нормално те да се конкурират. Когато обаче говорим за средното образование, отговорност на държавата е не да ни съобщи и да насърчава разликата между училищата, а да гарантира равен достъп до еднакво по качество образование“, заяви пред Mediapool Ева Борисова от асоциация “Родители“.

Според нея трябва да има прозрачност и да е ясно какви са оценките в отделните училища, но също така да е ясно и какви са усилията за подобряване качеството на образованието там, където то е под критериите, одобрени от държавата.

“Не е допустимо държавата да предполага, че едни деца имат право на по-високо качество образование от други. Защото в момента, в който произведат рейтинг на училищата, това автоматично означава, че разликите ще стават все по-големи, най-добрите учители ще са в най-добрите училища и ще има обособени гета, в които децата ще седят някъде, просто за да са прибрани, а не за да учат“, посочи Борисова.

Според нея ще се увеличи в голяма степен и корупционният натиск върху системата, защото всички родители ще искат да записват децата си в шепа елитни училища.

“Държавата трябва да осигури равен достъп до образование, което от своя страна да компенсира естествените неравенства между децата. Защото е ясно, че едно дете родено в ромско семейство в село Х няма същите шансове и подкрепа от семейството, както едно дете от центъра на София. И тези неравенства трябва да бъдат компенсирани от системата. В същото време държавата стои отстрани, вдига ръце и казва: “Ние ще ви кажем кое е най-доброто училище. Това е абсурдна позиция“, посочи тя.

Според Борисова образователният министър Клисарова, която е бивш ректор на Медицинския университет във Варна, се опитва да прехвърли механично решения от висшето образование в средното. По думите ѝ обаче е редно да се консултира с гражданските организации, тъй като вече са правени оценки на въздействието на подобни идеи и какви щети могат да нанесат на системата.

Споделяне
Още по темата
Още от България