Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Решението за жп стачката се отлага със седмица

Железницата не е плащала от 2006 г. дългове за 800 млн. лв.

10 коментара
Решението за жп стачката се отлага със седмица

Синдикатите и транспортното министерство се разбраха да преговарят до петък за предстоящите съкращения в “Българските държавни железници“ (БДЖ), с които профсъюзите не са съгласни и заплашиха със стачка. Това стана ясно след двучасова среща в понеделник на работническите организации, ръководството на железницата и министрите на транспорта и на финансите, която се проведе в Министерския съвет по покана на премиера Бойко Борисов.

БДЖ планира да съкрати минимум 1000 души като ги прехвърли в дружества за почистване, охрана и други дейности, но профсъюзите не са съгласни да се намалява персоналът извън пенсиониращите се служители и напускащите, заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров. До края на седмицата ще се преговаря по новия колективен трудов договор и ако не се постигне съгласие, влаковете ще бъдат спрени както това стана при последната предупредителна стачка през март тази година.

"Ние поставихме ясно въпроса за това как преструктурирането на компаниите ще се отрази на работниците. Не смятаме, че на този етап сме готови да поемем каквито и да било ангажименти за съкращения от днес или от утре. Ако има аргументи, които дават яснота в тази посока, ще ги коментираме след 4-5 дни. Не мислим, че вариантът за аутсорсване на почистването и охраната на БДЖ са представени по най-добрия начин. Оптимизацията на структурата като цяло за нас е отворен въпрос, по който няма съгласие", каза още Пламен Димитров.

"Независимо от това дали "Товарни превози" ще бъдат приватизирани, "Пътнически превози" никога няма да бъде печелившо дружество. Това трябва да е ясно на всички. Държавата винаги ще има ангажимент към "Пътнически превози", дали в размера на около 200 милиона лева, колкото ежегодно плаща в момента, по-малко или повече", каза той.

Синдикалистите смятат, че приватизацията на "Товарни превози" не може да бъде гледана като панацея за бъдещето на "Пътнически превози". Според тях "Товарни превози" могат да бъдат разглеждани като възможност за бъдеща оптимизация на разходите в цялата система.

След срещата финансовият министър Симеон Дянков заяви, че на този етап категорично отказва да отпусне държавен заем за БДЖ, както и да подпише със Световната банка (СБ) за държавно гарантиран заем, тъй като държавното дружество досега не е показало, че може да се справи с финансовите си проблеми и че предоставените им средства няма да потънат както досега без никакъв ефект. Дълговете на железницата са за 800 млн. лв. и по тях не се плащат вноските от 2006 г. с изключение на държавно гарантиран заем към СБ, който се погасява от финансовото министерство.

“Аз, като финансов министър, не мога да дам тези пари – те просто да потънат по същия начин, както са потъвали в предното десетилетие”, каза Дянков след срещата. Решението за заем е взето в началото на годината, когато прогнозите за ръст на икономиката през 2012 г. надхвърляха 4%. През втората половина на годината обаче прогнозата е намалена три пъти за тази, следващата и по-следващата, каза Дянков. “Съответно и възможностите на бюджета напред във времето са много по-малки от това, което ние предполагахме. Променя се външната обстановка, трябва да се промени и вътрешното мнение – да имаме допълнителни приходи в БДЖ, за да могат те да осигуряват поне лихвите по заемите, последният от които е взет през 2006 г.

Дянков обясни, че БДЖ има реалната възможност да привлече приходи от 30 млн. лв. от продажба на скрап през 2011 г.

Синдикатите заявиха, че са поискали да се разследва нарязването на 1200 вагона за скрап от железницата, което се установило при проверка, но се усъмниха, че ще има въобще резултат от нея.

Финансовият министър и профсъюзите се договориха през следващата година държавната субсидия за БДЖ да се запази в сегашния си размер от 200 млн. лв., а парите за капиталови разходи на железници от бюджета да се увеличат от 20 млн. лв. през 2011 г. на 50 млн. лв за догодина.

В петък преговорите продължават отново в Министерски съвет и отново в присъствието на премиера Бойко Борисов. Именно тогава се очаква синдикатите да се запознаят с конкретните параметри на задълженията на железопътните дружества.

"Трябва да актуализираме бизнес плана, с който разполага в момента ръководството на железницата. До петък трябва да предложим конкретните параметри на тази актуализация. В близките дни заедно със синдикатите ще коментираме тази актуализация", обясни транспортният министър Ивайло Московски.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    Синдикатите са отдавна купени. По точно синдикалните им лидери. От кого чакат работниците подкрепа- от Тренчев или този от КНСБ. При синдикатите е като преди 1989 г. и БКП- Или си им член или не можеш да бъдеш на други член освен на тях. При липсата на трудова солидарност в работниците те даже нямат воля да излязат от тези синдикати и да си създадат свой, който да не се официализира като Подкрепа. Даже КНСБ е повече синдикат отколкото тази безполезна дружинка на Подкрепа.

  2. Анонимен
    #9

    Пак ви казвам че,в България ефективни и с блокиране на движението за продължитуелен период от време стачки не може да има.Причината е една,няма създадени стачни фондове.Синдикатите в България са просто артистичен придатък към така наречените власти.А иначе БДЖ е фалирала от преди 10 години . До окончателното и обявяване във фалит и влизането на синдик остават не повече от 5-6 месеца.Така че,спасението за БДЖ дебне от всякъде.

  3. Анонимен
    #8

    Нека изпълнителния директор господин Недев се върне малко назад във времето и да погледне дали сегашната реформа вече не е правена.От 1999 година до сега в БДЖ само се експериментира.Как да работи една компания, която перменентно в реформа и под постоянно напрежение.

  4. Анонимен
    #7

    150 Човека са съкратени вчера а казват че няма съкращения това може да стане само в България да те гледат в очите и да те ЛЪЖАТ !!!!

  5. Анонимен
    #6

    Преди няколко години работих в ЖП инфраструктура. По цял ден си клатехме краката за мизерни заплати. Накрая напуснах защото не се издържа на безделие и мизерия. Вчера по радиото казаха че в Унгария два пъти по-малко хора превозват два пъти повече товари. Работата на синдикатите не е да защитава безделието и лошата организация а напредъка на държавата. Иначе всички падат в казана включително и синдикатите.Ако трябва държавата ще им плаща членския внос на съкратените за да не им намалеят приходите.

  6. Анонимен
    #5

    Блогът за Железници - мнения на жп клиенти, анализи, коментари. www.rail.blog.bg

  7. Анонимен
    #4

    От 800 млн. задължения : 90% - 700 млн. са от пътническите превози. А като продадеш товарните, които носят приходи, ще спечели - държавата /ама друг път/. Дянков си играе игрите, а юнаците реват "ура"

  8. Анонимен
    #3

    Да управляваш не значи да се пъчиш пред медиите, а да печелиш от превозите като спреш кражбите и далаверите, освен ако не си забъркан в тях или не си умен колкото е умна една тиква !

  9. Анонимен
    #2

    Железниците не крадат,министрите на транспорта крадат.

  10. Анонимен
    #1

    Не им давайте на железниците повече държавни субсидии, защото и тях ще пропилеят и откраднат. Това са наши пари, които вместо да отидат за пенсии и др. се крадат в железниците.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.