С още 10 процента поевтиняват имотите до юли

С още 10 процента поевтиняват имотите до юли

Първата половина на 2010 г. ще донесе раздвижване на пазара на жилища заради по-голям брой и по-добри оферти, по-лесния достъп до ипотечно финансиране, лекия спад на лихвените нива и по-ниските ценови равнища. Въпреки това цените ще се смъкнат с нови 10 процента до юли 2010 г., а за пълно възстановяване на пазара може да се говори след 10 до 18 месеца. Това са изводите в доклада на консултантската компания "Колиерс Интернешънъл" за пазара на жилища за първото полугодие на 2010 г., представен в сряда.

Тъй като голяма част от сделките с имоти се сключват със средства от външни за страната ни източници – чуждестранни купувачи, българи, които работят в чужбина и т.н., възможно е възстановяването на имотния пазар да изпревари с няколко месеца същинското икономическо съживяване на страната ни, посочва в свой доклад също от сряда агенцията за имоти "Бългериън пропъртис"

Корекции на офертите

Очаква ни още поне половин година на корекция в пазарните цени и малък обем от сделки. Ще продължи да протича процес на корекция на офертните цени, за да стигнат до нивата на реално сключваните сделки, като това е пазарен механизъм на саморегулация. Колкото по-бързо се установят пазарни нива на цените на имотите, толкова по-бързо ще започне да се увеличава обемът на реализираните покупко-продажби, коментира агенцията. Възстановяването на пазара ще дойде първо с увеличение на броя сделки, предимно качествени имоти в София и Варна, а едва след това ще се отрази в нарастване на цените на имотите. За поскъпване не можем да говорим в следващата година, а когато това стане, цените ще се увеличават плавно, съизмеримо с нарастването на БВП на страната, смятат от “Бългериън пропъртис“.

Накратко казано, през 2010 г. пазарът ще трябва да приключи процеса на саморегулация и установяване на пазарни цени, след което около средата на 2010 можем да наблюдаваме плавен ръст в реализираните покупко-продажби на имоти.

Не бива да се мисли, че имотният пазар в България се е сринал, казват от "Бългериън пропъртис". Напротив, той просто е в определена фаза на развитие, коригират се допуснатите грешки от бързия ръст през последните години, а тенденциите следват общата икономическа обстановка не само в България, но и в целия свят.

През втората половина на изминалата година цените на имотите във всички столични квартали се смъкнаха с поне 20%. Наемните нива паднаха средно с 25%, а квартали като "Иван Вазов" и "Изток" бяха дори по-засегнати, пише в доклада си "Колиерс". Според агенция "Бългериън пропъртис" средното поевтиняване на жилищата в цялата страна е 36%, а сделките са намалели с 40% спрямо броя им през 2008 г.

Клиентите на "Колиерс" търсят жилища на цени под 1000 евро на квадрат, като настояват за добър имот и включени довършителни работи в цената. Не сме сключвали сделка на цена под 900 евро, призна Татяна Емилова от "Колиерс". Тя не посочи на каква цена е най-скъпият жилищен имот, спазарен от компанията, но стойността му не надвишавала 1900 евро на квадрат. Според Емилова себестойността на едно жилище варира от 400 до 700-800 евро на квадрат в зависимост от локацията, вложените строителни материали и качеството на работата.

Средната цена на продадените през 2009 г. в София апартаменти е 74 500 евро, което е с около 23% по-ниска стойност от средната цена на продадените през 2008 г. апартаменти – 96 200 евро.

Най-динамично ще е при търговските площи

В момента в България има 230 хил. кв.м. търговски площи, организирани в центрове и молове. Само през тази година обаче към тях ще се добавят нови 167 хил. квадрата с откриването на "Карфур мол" на Цариградско шосе, "Сердика център" на бул. "Ситняково" и "Гранд мол" във Варна. Възможно е и завършването на варненските молове "Варна тауърс" и "Галерия Варна" през 2010 г., което допълнително ще увеличи обема на търговските площи. Това прави сегмента един от най-интересните през тази година.

Новите формати като центрове за продажби на дребно (ритейл паркове) и центрове за продажба на минали колекции (аутлети) ще продължат да оказват влияние върху структурата на сегмента. Веригите за продажби с намаление (дискаунт) ще продължат експанзията си на пазара. Нови модни марки ще навлязат на българския пазар, които ще повлияят върху развитието на пазара на търговски площи. През 2010 г. у нас навлизат марките "Зара", "Бершка", "Страдивариус", "Ню Йоркър", "Масимо Дути", "Пийк енд Клопенбърг", "Гап" и т.н.

През 2009 г. търговските центрове в София продължиха да се представят добре, отбелязвайки незначителен спад в оборотите (10-15%). В същото време голяма част от обектите извън столицата имат проблеми с привличането на клиенти и със задържането и намирането на наематели.

Търсенето продължи да бъде водено от големите международни компании. Това са не само модните марки, а също дрогериите, веригите за детски стоки и веригите за продажби с отстъпка (дискаунт вериги).

Гъвкавост при наемите

В края на миналата година констатациите са за известен спад на наемните нива по главните търговски улици, породен от готовността на собствениците да проявяват гъвкавост, за да задържат наемателите си. При търговските центрове извън София намалението за миналото полугодие бе средно с 25-30%. В столицата цените запазиха стабилно равнище, което се дължи на активността на крайните потребители. Наемодателите като цяло проявяват гъвкавост, за да задържат наемателите си. Предлаганите стимули включват стъпаловидни наеми, периоди, освободени от наем, поемане на довършителните работи за сметка на наемодателя, както и оптимизация на изискванията по гаранционните условия.

Споделяне
Още от Имоти