Създава се "преподавателски корпус" за нежелани училища

Сн. БГНЕС

Корпус от учители, които да преподават в отдалечени райони и в "трудни" училища с повече проблемни деца, има намерение да направи Министерството на образованието и науката. Причината е, че на фона на общия очакван недостиг на педагози, в тези райони и училища намирането на преподаватели е най-трудно. Идеята е тези учители да бъдат стимулирани с допълнително възнаграждение да работят на места, които са нежелани от повечето им колеги.

Това обясни министърът на образованието Красимир Вълчев по време на дискусия за осигуреността на системата с преподаватели. Той припомни, че след 10 - 15 години цялата система ще изпита остър недостиг от специалисти, тъй като голяма част от сега действащите учители ще достигнат пенсионна възраст. Според председателя на Синдиката на Българските учители Янка Такева след 8 години в училищата и детските градини няма да достигат 39 000 учители.

И сега учителите в малки училища в отдалечени райони, както и тези, които работят с деца от уязвими групи, получават по-високи заплати. Това става през формулата за държавно финансиране на училищата, която предвижда повече пари за обучението на един ученик в такива образователни институции. Увеличените средства са основно за увеличаване на възнагражденията на преподавателите.

Недостиг

От няколко години всяка година остават незаети места за педагози. Причината е, че влизащите в клас млади преподаватели са много по-малко от тези, които напускат образованието. Така в момента незаетите бройки са 500, а има и около 1800 учители, които нямат педагогическа правоспособност. Традиционно най-голям е проблемът с преподавателите по природни науки и математика.

Според Янка Такева още от следващата година в България ще има "изключително голям дефицит от учители по природо-математическите дисциплини". "Имаме недостиг на учители по математика, информатика, по чужди езици и начални учители", информира председателят на СБУ.

Курсове

Една от мерките за решаване на проблема е разработването на педагогически курсове за специалисти в дадените области, които обаче нямат педагогическа правоспособност.

Янка Такева обясни още, че започва проект на синдиката, програмата "Заедно в час" (създадена по инициатива и с финансиране от фондация "Америка за България") и образователното министерство, по който всяка година ще се обучават по 600 учители, както и ресурсни учители, които да получават педагогическа правоспособност за една година (по т. нар. бърза писта). В момента ресурсните учители са около 1460 и трябва да работят с 22 670 деца със специални образователни потребности от детската градина до 12-и клас, каза Такева. Тя обясни, че обученията на бъдещите учители ще са в Софийския университет, в Пловдивския и във Великотърновския университет. В тях мчогат да се включат специалисти с висше образование - инженери, икономисти и други, които за една година да усвоят методиката на преподаване по дисциплината, по която ще преподават.

Председателят на синдиката каза още, че в обучението могат да се включат и хора с педагогическа правоспособност, които обаче от години са извън образователната система. За тях обучението ще е по-кратко - 6 - 7 месеца.

Краткосрочна мярка е и това един преподавател да съчетава няколко дисциплини, особено ако те са с по-малък хорариум, стана ясно от думите на Вълчев. Така например учителите по история могат да преподават и религия, тези по химия да вземат часове по физика, а математиката да се съчетава с информатиката.

Карта на търсенето и предлагането

Според министъра на образованието проблемът с недостига на преподаватели има и регионални особености - на места е много по-остър. За това министерството ще се опита да направи карта на търсенето и предлагането в учителската професия. до края на годината трябва да е готова информационната система, в която да се отбелязва информация за педагозите, които не упражняват професията, както и за завършващите педагогически специалности.

Младите учителите ще отбелязват къде биха искали да преподават, а в същото време в системата ще бъде вкарана и информацията за предлагането в сектора, както и за действащите педагози в предпенсионна възраст. Така ще се очертаят местата, където проблемът с осигуряването на учители е най-остър.

А за решаването му от няколко години министерството се опитва да насърчава повече кандидат-студенти да записват педагогически специалности. Това става с отпускането на по-голям прием в тази сфера за сметка на намаляване на бройките в специалности като икономика или управление и администрация. Освен това се осигуряват и допълнителни стипендии за студентите. Според Вълчев ръст на обучаващите се в направление "Педагогика" все пак има, но той е лек. За да се увеличи интересът на младежите, от догодина се предвижда държавата да поема студентските такси на бъдещите педагози.

Такева каза, че по данни на синдиката тази година в клас са влезли 4000 учители до 27-годишна възраст. Тя уточни, че общо студентите по педагогическите специалности сега у нас са 20 000, но от тях завършват около 75%, а и не всички започват да преподават.

Още по темата
Още от България