Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Шкода” намали на 4 години офертата си за АЕЦ “Белене”

21 коментара
“Шкода” намали на 4 години офертата си за АЕЦ “Белене”

В надпреварата за спечелването на конкурса за изграждане  на АЕЦ “Белене”, чиито резултати се отлагат от месец насам, единият от кандидатите – чешката компания “Шкода Алианс”, обяви в сряда, че съкращава в офертата си още срока за изграждане на първи и втори блок на централата. Това съобщи Мирослав Фиала, председател на борда на директорите на “Шкода Ядрено машиностроене”, лидер на консорциума, в който участват още “Шкода-Прага” и Институтът за ядрени изследвания, Ржеж.

Така на практика “Шкода” намалява с две години периода за дострояването на първи блок на бъдещата АЕЦ “Белене”, използвайки наличното оборудване, и за новия втори блок, като отново излиза напред в сроковете спрямо предложението на конкурента си – руската “Атомстройекспорт”.

В последната обявена оферта на руснаците срокът за първи блок бе 5 години и половина, за втората мощност – 6 години и половина.

Предложението на “Шкода” в последния вариант на офертата им, направено в средата на август, бе за 6 години за доизграждане на първи блок и 7 години и половина – за построяване на втората нова мощност.

Обявените в сряда срокове са 4 години за строеж и въвеждане в експлоатация на първи блок от момента на издаването на разрешителното за изграждане на атомна централа от Агенцията за ядрено регулиране и 5 години и половина – за втори блок.

От алианса не отговориха на въпроса защо се предприема това съкращаване на сроковете – дали е по искане на конкурсната комисия на НЕК, или по желание на консорциума в стремеж да подобри офертата си.

Фиала уклончиво отговори, че “всеки доставчик уважава сроковете от възложителя и след като е имало условие от НЕК за намаляване на периода за строеж, от “Шкода” са проучили внимателно проблема и след много анализи за съкращаване на срока е постигнат сегашният резултат”.

Ръководителят на офертата за АЕЦ “Белене” Роман Здебор каза, че това е оптималният и стандартен срок за строеж на блок при максимално използване на наличното оборудване, което е било доставено пак от “Шкода” преди двадесет години. От “Шкода Алианс” обаче не можаха да посочат други блокове в света, които са били изградени и пуснати за толкова кратък срок.

“Мисля, че в Китай има такива”, каза Йозеф Мишак, ръководител “Стратегии” в Института за ядрени изследвания, Ржеж. Той отбеляза обаче, че досега е имало застой в изграждането на ядрени мощности, а сега тенденцията е за ренесанс на атомната енергетика и ускоряване на процедурите по строежа на нови блокове.

От “Шкода Алианс” бяха категорични, че ще спазят предложените срокове и няма да има оскъпяване на проекта заради забавянето им.

По-дълъг строеж – повече пропуснати ползи

Всяка година удължаване на строежа на блоковете води до загуби от непроизведена електроенергия, посочи Мирослав Фиала. За година закъснение загубите на оператора са 14,6 на сто, за две години – 29,3 на сто, а за четири – 58,6 процента.

Това е намек и за възможните печалби на България от предсрочен пуск на централата, но и индиректна атака срещу “Атомстройекспорт”, които задържат значително пуска на китайската централа “Тянван”. Руснаците при представянето на последната си оферта обаче обещаха да не бавят българската централа.

По думите на Фиала новото оптимизиране на срока е възможно заради предлагания от “Шкода” съвместен проектен мениджмънт на изпълнителя и оператора на централата.

Все още не е ясно кой ще е инвеститорът и управителят на новата атомна централа. Засега това е НЕК, но се подготвя финансов модел за привличане и на чужди инвеститори в проекта.

За България са от изключително важно значение кратките срокове за изграждане на централата, коментира Мишак. Заради извеждането на мощности от България, Словакия и Литва, Европейският съюз ще изпитва недостиг на електроенергия именно след 2010 година, а в България в момента се произвежда най-евтиният ток, посочи той.

“Ако закъснеете с “Белене”, токът скача драстично”

При закъснение на въвеждането в експлоатация на АЕЦ”Белене” е възможно драстично повишаване на цената на електроенергията в страната, което дори да надхвърли 100 процента след този период, каза представителят на Института за ядрени изследвания, Ржеж.

Мишак посочи още, че “Шкода” може да започне да строи възможно най-бързо след евентуално подписване на договор, тъй като предлаганите от чехите технологии са познати на Агенцията за ядрено регулиране и може да се съкрати значително деветмесечният срок за издаването на лиценз за строеж на централата.

Помолен за коментар на неофициалните информации, че руската оферта е за 2,6 млрд. долара, Мирослав Фиала каза, че такава цена просто е нереална като се има предвид състоянието на площадката на АЕЦ “Белене”.

Йозеф Мишак даде като примери стойностите на няколко изграждащи се в момента централи, които са споменавани в информационното пространство. Строящите се от “Атомстройекспорт” два блока в “Тянван” струват вече над 5 млрд. евро. Във Финландия за един блок стойността е между 3-3,3 млрд. евро, във Франция пак за една мощност цената е 3,3-3,6 млрд. евро.

Занижени цени на офертите

Според запознати обаче и “Атомстройекспорт”, и “Шкода Алианс” са занижили доста цените си в стремежа да получат проекта. За руснаците той е особено важен като присъствие в страна член на Европейския съюз и затова са готови дори да са на загуба, но да получат референциите на изпълнител на европейски проект в ядрената енергетика. За “Шкода” също е от значение спечелването на АЕЦ “Белене” за тяхното корпоративно разширение. Фирмите в алианса досега са изградили чешките атомни централи “Дукавани” и “Темелин”, една централа в Словакия и сега консорциумът играе в българския конкурс и за строеж на мощности в Словения, където се смята, че чехите имат най-голям шанс да победят.

Радек Бенчик,  председател на борда на директорите на “Шкода Прага”, каза, че цена от 2 евроцента за инсталиран киловат, каквато се коментира като оферирана за АЕЦ “Белене”, е под долната граница на рентабилността . Нашата цена е реална, конкурентноспособна и в най-ниската граница на възвръщаемостта на инвестициите, обяви Бенчик. Той каза, че по техни изчисления вложенията ще се възвърнат след 15-ата година от пуска на централата.

Спокойно ще влезем в цена от 4 евроцента на киловатчас, допълни Мишак. Той обясни още, че производствената цена на тока на атомната централа не зависи само от инвестиционните разходи за изграждането ѝ, но и от начина, по който тя се експлоатира и поддържа, както и от цената на ядреното гориво.

Според експерти цената на произведената електроенергия от атомни централи се вдига значително от екологичните разходи по преработката и транспортирането или съхранението на отработилото ядрено гориво.

Свежото ядрено гориво формира 20 на сто от стойността на тока от атомни централи, каза той. Дори и двойно да поскъпне, пак отражението върху цената ще е минимално за разлика от централите с други горивни компоненти, каза Мишак.

И в двете оферти за АЕЦ “Белене” се предвижда първото зареждане да е с гориво на руската “Твел”, която при офертата на “Атомстройекспорт” предлага и дългогодишен договор за времето на цялата експлоатация на централата. При предложението на “Шкода” има възможност за алтернативно гориво на американската “Уестингхауз”, която заедно с германската “Хохтиф” ще е подизпълнител при избор на чешката оферта.

От изявленията на “Шкода Алианс” стана ясно, че до края на годината може да се проточи изборът на изпълнител. Според тръжната процедура той вече трябваше да е ясен, а до януари 2007 г. да се подпише договорът.

Нашата оферта е с валидност и банкови гаранции до края на 2006 г., така че дотогава трябва да има решение на българската страна, каза Мирослав Фиала.

Миналата събота министърът на икономиката и енергетиката коментира неофициално, че е възможно до две седмици да стане ясен изпълнителят на проекта за АЕЦ “Белене”.

Това е точно преди изборите за президент и може би съзнателно се търси ефект. Според други източници обаче обявяването на победителя е планирано между двата тура – преди балотажа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. далавера
    #22

    Миша, Маша и мечока...

  2. С. Георгиев
    #21

    Информацията Ви за 4 години срок на строителство е вярна, но само за етапа строителството на централата и то на първи блок !!!По време на пресконференцията бе зададен допълнителн въпрос за времето необходимо да изпълнение на проекта за централата и даване на разрешение от страна на Българския регулаторен орган, които ще бъдат част от времето определено в договора за строителство на централата. Така, че вярната цифра е 5.5 години от подписването на договора. Моля да бадете по стрикти по отношение на такива цифри, защото иначе се получават сензации. Няма ядрен блок в света, който е построен и въведен в експлоатация за 4 години.

  3. Shtatelen
    #20

    Njama smisxl ot otlagane. Chinovnitsite po-bxrzo da objavjat izpxlnitelja i da se zapochva. Kolkoto po-skoro ja napravjat, tolkova po-bxrzo shte zapochnem da prodavame elektroenergija.

  4. B.G.
    #19

    Stanislave,Poslednoto ti tvardenie ne e korektno - ima njakolko AEZ izgradeni i vavedeni v eksploatacja (from the first concrete to the commercial operation date) za 4 godini - naprimenr AEZ Kashiwazaki-Kariwa (U6 i U7) v Japan to4no za 48 meseca. V minaloto ima blokove izgradeni i za po-kratki periodi ot vreme - spravka IAEA PRIS

  5. Yankee Doodle
    #18

    Не трябва да даваме АЕЦ-а на руската мафия! Шкода е по-добрия играч!

  6. Радко
    #17

    Няма нужда да спорите за сроковете - поради особеностите на българската бюрокрация, далавераджийството на българската ядрена мафия, слабостите в системите за безопасност на ВВЕР-1000 (стари и нови версии), липсата на пари и прочее първи блок може да бъде пуснат най-рано през 2012 г., ако строителството започне на 1.1.2007 г. Бутилка Jameson е заложена под това твърдение.

  7. Радко
    #16

    4 евроцента е непостижимо ниска цена за АЕЦ "Белене" като отчитаме инвестиционните разходи + разходите за погребване + отпадъците + операционните разходи! То даже за себестойност е непостижима, камо ли за цена :) Под това твърдение седи втора бутилка Jameson.

  8. Радко
    #15

    Yankee Doodle, пропуснал си факта, че Skoda JS, която е водещ собственик в консорциума е собственост на руснаците (ОМЗ и "Газпром"). Така, че е напълно неуместно да се радваш! Русия и Путин са зад двете оферти, колкото и разните фиали да се правят на ущипани. Sorry, dude :)

  9. Аз бе, аз
    #14

    А Медиапул са тъпаци, които трият съобщения!По-гнусни тъпаци от комунистическите!

  10. читател
    #13

    По-добре Шкода (не изцяло руска, гориво от Уестингхауз) отколкото Атомстройекспорт (изцяло руска, гориво от ТВЕЛ).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.