Скандалът с БСП-троловете и опорните точки достигна Брюксел

Илияна Йотова фактурира пред Европарламента пиар услуги за очерняне на Кристалина Георгиева

Сергей Станишев и Илияна Йотова. Сн. БГНЕС

Евродепутатът от левицата Илияна Йотова е фактурирала на Европейския парламент 4000 евро на българска пиар фирма, ангажирана с подобряване на имиджа ѝ в Мрежата, но и с кампания срещу българския еврокомисар Кристалина Георгиева. Фирмата, с която работи Йотова, е Leadway Media Solutions ("Лийдуей Медия Солюшънс") – същата, за която изтекоха документи, че пуска в интернет -пространството "тролове" да имитират обществена подкрепа за политиките на управляващите и да громят техните опоненти.

Скандалът вече стигна до Брюксел. Базираното в белгийската столица онлайн издание EurActiv излезе с пространна публикация по темата.

Изтекла кореспонденция свързва българския евродепутат от групата на социалистите и демократите Илияна Йотова с фирма за връзки с обществеността, която предлага на Йотова услуги за подобряване на имиджа ѝ в интернет, но също така и писането на коментари в кампания срещу българския еврокомисар Кристалина Георгиева, съобщи в петък EurActiv.

Йотова потвърждава пред изданието, че е наела пиар - фирмата, но отрича за водена кампания срещу Георгиева.

Текстът се базира на видео, публикувано за първи път на сайта Balkanleaks, което показва как хакер влиза в мейла на Йотова. Сайтът "Биволъ" пък публикува в четвъртък откъси от имейл, който представлява предложение, направено от Leadway Media Solutions към Йотова. Пакетът PR услуга се предлага от Анета Аврамова, служител в компанията.

Според изтеклата информация Аврамова е предложила на Йотова 50 коментара в интернет форуми на месец, 150 коментара във Facebook и 50 туита, както и 15 публикации в пресата на месец. Компанията предлага да се създаде и "тематична интернет група" за кампания под мотото "Къде изчезнаха парите за бежанците?".

Според изтеклата кореспонденция, от Leadway са докладвали на Йотова, че за определен период са били публикувани 123 коментара – от тях 53 са под статии в пресата, а 70 във Facebook. Коментари са публикувани в общо 28 медии, с препратки към всяка една от тях. В доклада има списък със "съобщенията", които т.нар. "интернет тролове"е трябвало да напишат.

Повечето коментари са изключително хвалебствени за Йотова. Някои от тях открито критикуват Кристалина Георгиева за нейната работа по бежанската криза. Само един интернет коментар поздравява Сергей Станишев, който е лидер на партията на Йотова – БСП, и председател на Партията на европейските социалисти (ПЕС), коментира изданието.

Случилото се предлага рядък поглед върху тъканите на българската политика и включва две емблематични личности, продължава EurActiv. Георгиева, бивш вицепрезидент на Световната банка, без партийна принадлежност, се смята за една от най-популярните личности в България. Йотова, виден деятел на БСП, е сочена за номер 2 в листата за изборите за Европейския парламент, след Станишев, допълва изданието.

Йотова наскоро публично нападна Георгиева за това, че "не прави достатъчно" при изпълнение на задълженията си и не осигурява адекватна помощ на София за справяне със сирийските бежанци, търсещи убежище в България. Като реакция евродепутати от групата на социалистите и демократите защитиха Георгиева от тези атаки, които определиха като политически мотивирани.

Публикуваните документи не съдържат данни, че плащанията от Йотова до Leadway Media Solutions са били направени. От EurActiv са попитали Европейския парламент дали са били представени фактури от Йотова, свързани с плащания към пиар-фирмата, но все още няма отговор.

Членовете на Европарламента получават така наречените "надбавки за парламентарни сътрудници" от 21 209 евро на месец. От тази сума те могат да използват 25% за доставчици на услуги. Но средствата на ЕС не трябва да се изразходват за провеждане на кампании, в съответствие с правилата на Европейския парламент.

Йотова признава пред EurActiv, че е представила фактура за 4000 евро пред счетоводството на Европарламента от въпросната компания, но тя е била за провеждането на проучване, което ще бъде публикувано следващата седмица и засяга ситуацията във Видин – най-бедният регион в България и ЕС, в Ямбол и Кюстендил.

Евродепутатът призна, че е сключила и частен договор с Leadway Media Solutions. Той е засягал подобряване на уебсайта ѝ. Йотова подчерта, че част от представената информация, за която се твърди, че е от мейла ѝ, не е от него.

В петък собственикът на Leadway Media Solutions Оля Маркес де Каденас отговори на телефонно обаждане от Mediapool, но щом разбра, че разговоря с журналист, веднага обясни, че е заета и помоли да бъде потърсена "някой друг път, след понеделник, вторник".

Оля Маркес де Каденас бе пиар на финансовия министър Милен Велчев по време на Тройната коалиция. В същия период медийни услуги за НДСВ извършваше и Моника Станишева, съпругата на лидера на БСП.

Преди дни сайтът "Биволъ" съобщи, че 700 трола обслужват "опорните точки" на БСП срещу техни политически опоненти, включително и представители на социалистическата партия, които не споделят възгледите на ръководството ѝ.

Мероприятието, целящо да имитира обществена подкрепа за тезите на управляващите, е организирано от отдела за медийна комуникация на БСП, оглавяван от Антон Кутев. Самият той отрича това и твърди, че БСП разчитала на доброволци за прокарване на тезите си в Мрежата. Според публикувани от "Биволъ" документи обаче е видно, че фирмата, наета за "тролското" нашествие, е Leadway Media Solutions – същата, с която работи и на която плаща Йотова. Формата чинно е отчитала пред депутата "изпълнените задачи".

Темите, които се целят, са актуалните за деня: Моникагейт, политическият проект АБВ, отношенията с ДПС, данъчната политика, “емунитета” на Сидеров.

Агенцията редовно се е отчитала на Антон Кутев за публикуваните коментари и нарастването на групи във Facebook, които тя специално е създала за манипулативния медиен проект на левицата.

Когато "Биволъ" изнесе първата порция "опорни точки", разпространени от Leadway, от фирмата категорично отрекоха, че имат договор с БСП. "БСП не ни е клиент. "Нямаме договор за медийно обслужване с тях и никога не сме имали", заяви тогава Оля Маркес де Карденас, която се е подписала в отчетните справки.

Напълно е възможно такъв договор наистина да няма, а разходите за "троловете" да се покриват от Европарламента чрез фактурите на Илияна Йотова.

Още по темата
Още от Европа

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?