След като сключи договори за около 100 хил. лв. за направа на акаунти в социалните мрежи Facebook и Twitter, Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) ще плати, за да ги рекламира в четири агросайта и в една информационна агенция. Кампанията, която ще продължи от началото на септември до края на годината, е част от поръчката спечелена от фирма “Кей Ем Ком” на 25-годишната бивша пиарка на Агенцията по храните Кристина Спасова за 47 500 лв. Поръчка за 46 800 лева за популяризиране в интернет публикации в онлайн форуми пък е сключена с фирмата "Ем Енд Марк".
На въпрос с какво точно е изпълнила "Ем Енд Марк" на 25-годишния Антони Стоев, от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) изпратиха на Mediapool отчета на фирмата.
В него е записано, че Програмата за развитие на селските райони се отразява в публичното пространство по-скоро неутрално или позитивно. До този извод е стигнала фирмата, след като е проучила 17 сайта.
Задължението на "Ем Енд Марк" е било да публикуват платени съобщения в сайтове, както и да пишат във форумите на онлайн медии.
За периода ноември – април “Ем Енд Марк” е успяла да привлече експерти по селската програма, които да пишат по форумите, става ясно от отчета.
От земеделското министерство обясниха пред Mediapool, че това са външни експерти, а не служители на програмата. От представения отчет не става ясно дали експертите вече са писали по форуми, в кои и какво.
Интернет форуми и сайтове, в които е следвало да се публикуват информации и да се пише във форумите им са: eurofunds.bg, Investor.bg, fermer.bg, agro.bg, dnevnik.bg, agronet.bg, segabg.com; farmer.bg, agrozona.bg, bgfermer.bg, selo.bg, dir.bg, vesti.bg, news.bg, dnes.bg, dariknews.bg, economymagazine.bg.
До момента са пускани публикации в eurofunds.bg, fermer.bg, agro.bg, dnevnik.bg, agronet.bg и farmer.bg, уточниха от земеделското министерство.
“В повечето сайтове преобладават чисто информационни материали за Програмата, като цяло отразяването на ПРСР 2007-2013 г. в публичното пространство е по-скоро неутрално или позитивно”, е посочено в отчета.
“От извършените до момента дейности според фирма “Ем Енд Марк” са избрани най-подходящите комуникационни канали за разпространяване на информацията относно ПРСР 2007-2013 г. до крайните бенефициенти. Достигнати са високи нива на информираност сред целевите групи и широката общественост. Информацията е поднесена на ясен, достъпен и разбираем език. Използвани са най-предпочитаните от целевите групи и с най-висока степен на покритие и ефективност форуми”, пише още в отчета “Ем Енд Марк”.
От земеделското министерство уточниха пред Mediapool, че задачата била по форумите да се пускат само публикации с информационен характер, например за изтичащи срокове по проекти, за започващи такива и пр.
В такъв случай може само да се гадае чие дело са постиги под статии в онлайн медии, чиято стилистика красноречиво показва, че няма как да са написани от непредубедени читатели.
Такъв е примерът с участник във форума на "Капитал", регистриран с никнейм "мила34" на 22 март, почти веднага след като МЗХ е възложило поръчката за популяризиране на селската програма в интернет.
Въпросният участник е публикувал следния коментар под статия:
"Наистина няма как да се отрече положителното развитие на сектора през последните години, което, разбира се, не е резултат само от закупуването на нова агротехника, а и от повишения интерес към този вид производство. Голяма част от бизнеса се насочи към обработването на площи и резултатите не закъсняват, наблюдава се съвсем стабилна тенденция на развитие и прогрес. Целият този напредък очевидно не остава незабелязан и в чужбина, защото всички посещения на министър Найденов през последните месеци носят реални инвестиции за българското земеделие и нещо също толкова важно- сигурни пазари за реализиране на продукцията."
След избухването на скандала с плащането на близо 50 хил. лв. за направа на акаунти на ПРСР в социалните мрежи (всички хора, дори и децата правят това сами и безплатно) и публикуваното интервю на бившата пиар -служителка на министър Мирослав Найденов Кристина Спасова, във форума се появяват коментари в нейна защита.
"Цялото интервю показва само това, че опасенията за корупция са напълно неоснователни. От край време има хора, които живеят в заблуда, че някой вечно тях прецаква и от тях краде. По принцип тези хора дори не са длъжни да дават толкова подробни обяснения, но им прави чест, че държат на прозрачността. Нормално е да се прави всичко възможно за популяризирането на програмата, защото от нея печелят точно обикновени хора, може би и затова министърът се е съгласил за кампанията."
"...Още при разглеждането на въпросната страница си личи, че е много добре подредена и е активна по такъв начин, че да е удобна и лесна за ползване. Колкото и нападки да има, няма как да не се отбележат тези безспорни факти. Важното е информацията да достига бързо и лесно до хората, които имат нужда от нея и да има една постоянна информираност."
Позитивната кампания във форумите съвсем не се ограничава с популяризиране на европейски програми и проекти, а на цялата политика на земеделския министър Мирослав Найденов. Той е пламенно защитен за решението да се продадат 150 хил. дка земя срещу компенсаторки.
"Преди всичко българските производители реализират производството се в държавата ни, което от друга стана пак е подкрепа за икономиката ни. Както подчерта Найденов това са съвсем малки площи и са разпокъсани навсякъде, така или иначе те не представляват възможност за развитие на голям бизнес, ако вече няма такъв в близост."
"Продаването на търг на земеделските земи е полезно, както за бизнеса, така и за държавата. Освен това, ако се погледне по-глобално, това ще има и положителен ефект върху икономиката, защото не е редно при възможностите, с които разполагаме, все още да не се работи на пълни обороти."
От МЗХ казаха, че до момента на фирмата не е платено нищо за свършената работа.
“Ем Енд Марк” е регистрирана през февруари 2010 г. с капитал от 2 лв. Първоначално неин собственик е Емил Дойчинов, син на Цонка Дойчинова от агенция “Ди етд Ди”. Той продава фирмата на Антони Стоев през октомври 2010 г.
Реклама в агросайтове
Около 4000 бенефициенти по мярката “Млад фермер” и повечето земеделски производители черпят информация от големите специализирани интернет източници - agro.bg, fermer.bg, farmer.bg, bgfermer.bg, nivabg.com е установило проучване на фирма “Кей Ем Ком”. Това дава основание да се счита, че хората, които се интересуват от селската програма, “биха били активни и в социалните мрежи, а това би подпомогнало усвояването на средствата по нея”. Това е причината да се направи и рекламна кампания във всички големи специализирани интернет сайтове, която да продължи до края на изпълнението на договора, мотивира се Кристина Спасова.
За тези, които не следят специализирани сайтове, а информационните агенции е сключен договор с еconomymagazine.bg, посочва Спасова.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
21 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Браво,браво г-н Министър,а после излесте и обяснявайте,че парите били усвоени..да усвоени са,но не от родните земеделци,а от Вашите пиарки и "секспертки"
Спекулата с пустеещите български земи http://www.dw.de/dw/article/0,,16215603,00.html Чернозем на безценица http://www.dw.de/dw/article/0,,16183364,00.html
След Калинка, Кръстинка! Очевидно този червенобузест шопар, нарочен от селяндурина, захранен с филия с мас за министър, си пада по млади и недоучени фусти, но с неимоверно големи възможности при краденето на пари и провала на която и да е дейност по "усвояването" на "европейски" пари /да не би ние да не плащаме вноската си, че да са само европейски?/.
Много големи измамници, неграмотници без дипломи и с фалшиви такива е събрал миро мършата в това министерство! Много! но, явно той е най-големият измамник, некадърник и корумпиран далавераджия!
до 16 - в случая това не са бюджетни пари, а такива от Програмата за селските райони. Всички европейски програми имат задължителни средства за "мерки за публичност и информираност", тоест за реклама. Друг е въпросът за какво се изразходват и най-вече от кого...
Министерството е изпълнителен орган и е предназначен за изпълнение на законодателните решения на суверена, в лицето на парламента. Не е редно да се правят виртуални рекламни кампании, целящи едно-единствено нещо - това министерство да бъде забелязано, не с истинската работа, която върши,а с огромната шумотевица,която публично вдига,за да го забележат хората, че съществува.
Конкретно г-н Мирослав Найденов колкото успешно се справи с решаването на проблемите,предизвикани от бездомните кучета в столицата,толкова …
успешно ще се справи и с проблемите на българското земеделие - НИКАК. Но пък ще се харчат десетократно по-големи от наистина нужните суми от бюджетни пари, събирани лев по лев от данъците на хората, за да си прави той рекламата и да урежда свои приближени персони с лесни пари за получаване.
Е добре, аз само не мога разбера. Нали някъде пишеше, че тази ПРка Кристина Спасова преди е работила в Ди енд Ди, а сега се оказва, че и Цонка Дойчинова работи там или е и самата собственичка. Общото е Ди Енд Ди, нали така??????
Това не е безцелна инвестиция. В интернет отдавна се печелят много добри пари и се правят много пълноценни кампании. Прекалено много ги оплюха за това, което са направили, без да се разбере, че от него има реална полза. за да се получи една страница добра първо тя трябва да е изчерпателна, но в същото време лесна за ползване и на достъпен език. След това трябва да стигне до хората, които имат нужда от нея, а това без реклама няма как да стане.
До Борето - точно защото имам представа от банерна реклама. Ти да не смяташ, че банерите се слагат безплатно? Казвах, че от материала не става ясно в тези пари дали влиза и рекламирането в посочените сайтове. Банери с добра ротация в 5 сайта и за 3 месеца струват доста пари. В дир-а и инвестор примерно - при 50% ротация и с отстъпките е по 10 бона на месец. Не че защитавам Найденов, ама е добре журналистите като правят разследване, все пак да разберат за какво става дума. Защото едно е 50 бона за профил във фейсбук и писане по форуми, друго е банерна реклама в десетина сайта.
Бате Миро гепи ама яко!! Май не е сам обаче инак къде е непримиримостта на герберята с чистата корупция.