Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София тегли заем от 100 млн. лв. за градския транспорт

Цената на билета се вдига, маршрутните линии се намаляват на 17

14 коментара
София тегли заем от 100 млн. лв. за градския транспорт

Общинското дружество "Център за градска мобилност" (ЦГМ) ще изтегли заем до 100 млн. лева, за да погаси натрупаните дългове от 97 млн. лв. към превозвачите. Това реши Столичният общински съвет (СОС).

Според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов с тегленето на заема ще се платят не само задълженията към оператори, но ще се гарантира и устойчивото развитие на градския транспорт. "Заложена е гаранция за спиране на натрупване на бъдещи лоши задължения от ЦГМ към транспортните дружества", каза още Христов.

Заради метрото броят на маршрутните линии пък ще се свие от 49 на 17 през следващата година, съобщи председателят на транспортната комисия в СОС Радослав Тошев.

Има идея и за вдигане на цената на билета за градския транспорт, която не е променяна през последните пет години, каза преди дни столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Заемът

Изборът на банка или обединения от финансови институции, от която да се изтегли заема до 100 млн. лв. ще стане чрез обществена поръчка.

Плановете са заемът да бъде изтеглен за една година от подписването на договора с избрания изпълнител. Погасяването на кредита ще стане в срок от шест години на тримесечни вноски.

Лихвата върху заема ще се формира от сбора на основния лихвен процент на БНБ (0.002%) плюс предложената от кандидатите надбавка.

В търга могат да участват банки с дългосрочен рейтинг поне BB- на "Стандарт енд Пуърс", Ba3 – на "Мудис" и BB- на "Фитч" за последната година. Собственият им капитал трябва да бъде най-малко 160 млн. лв. към края на 2012 или 2013 г.

 

Бъдещият кредитор ще бъде избран по икономически най-изгодната оферта. Най-много точки носи годишният лихвен процент – 50. За срока за погасяване и гратисния период се дават общо 40 точки. За надбавка над лихвения процент при просрочие на главницата се дават 10 точки.

ЦГМ залага бъдещите вземания от дъщерните си дружества, както и сметките на дружеството.

За целта трите оператора – "Метрополитен", "Електротранспорт" и "Автотранспорт" - трябва да обезценят вземанията си от ЦГМ до размера на техните оперативни задължения към края на юни 2013 г.

С частните оператори - "Карат С", "Еридантранс" и "Юнион-Ивкони", които обслужват автобусни линии, предстои да се проведат преговори за намаляване на вземанията и цената на предоставяната услуга, каза Христов.

С "Карат С" общината безуспешно направи опит да уреди дълговете си и се стигна до съдебен спор за погасяването им.

Засега само билетчето поскъпва напролет

За да се осигурят средства за покриването на заема се планира през февруари да бъде внесен за разглеждане в СОС проект за промяна в тарифната политика на услугите, предоставяни от ЦГМ.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова вече заяви, че се обсъжда цената на билета да поскъпне, докато на картите няма да се пипа. Аргументите са, че цената на билета не е вдигана от пет години, а през това време са поскъпнали горива и труд, направени са и инвестиции в обновяването на парка.

Възможно е обаче да поскъпнат синята и зелената зона, както и глобата за неправилно паркирали автомобили.

Метрото изяде маршрутните линии

Планира се още през следващата година маршрутните линии в София да бъдат намалени от 49 на 17, съобщи председателят на постоянната комисия по транспорт към СОС Радослав Тошев.

Премахва се преминаването на маршрутки през центъра на столицата, като новите маршрути са съобразени с линиите на метрото.

До месец два ще бъде обявен конкурса за избор на превозвачи на новите маршрутни линии. Предимство ще се дава на кандидатите с нови возила, каза Тошев.

По думите му метрото е "изяло" доста от пътниците на маршрутките и затова остават само линиите, за които има търсене.

"Лека-полека този транспорт ще си отиде, особено с пускането на третия лъч на метрото. В повечето градове в Европа има малки автобусчета, но те са в целостта на обществения транспорт. Ние също бихме искали да го направим така, но тогава поне с 20-30 млн. лева би се повишила сметката на обществения транспорт. Сега общината не дава никакви пари за маршрутния транспорт", каза Тошев.

По думите му амбицията била превозвачите да сключват договор с "Центъра за градска мобилност", за да обменят информация във връзка с управление на трафика. Оказало се обаче, че от ЦГМ нямат техническа възможност да контролират такъв тип GPS, тъй като маршрутките спират, където си пожелаят.

Няма да има промяна в цената на билета на маршрутките и той остава 1.50, като някои от превозвачите предлагат и билети по 1 лв., каза Тошев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Живи мошенници ! Крадат та пушек се вдига. Този Център има приходи от милиони на месец,но .....не ги отчита нормално! Затова и Фандъкова не допуска ревизия там!!!!!!!!!

  2. Анонимен
    #13

    Пълен терор над циганите гратисчии.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #12
  4. Анонимен
    #11

    7, да, и цената на тока също трябва да се вдига. Или по-добре да съборим БЕХ отколкото ДПС и БСП?

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #10
  6. Анонимен
    #9

    Анонимен 7 вика: "Трябва да се вдигнат местните данъци и такси" Да де, ама раята ще почне да пие и яде и ще спре да работи!

  7. Анонимен
    #8

    7, не местните данъци и такси а всички живеещи в София да заплащат една и съща такса. Сега поне половината "софиянци" не плащат никакви данъци. Аз плащам данъци за апартамента си за който общината не полага никакви грижи но така е по-лесно да се събират данъци.

  8. Анонимен
    #7

    Софийският общински бюджет от едва 1.3 млрд. лева е напълно недостаъчен. Това е единствената причина за липсата на детски градини, за мърсотията, задръстваният и кучетата. Трябва да се вдигнат местните данъци и такси, както и цените на билета за градския транспорт!

  9. Анонимен
    #6

    Предлагам билетите за градски транспорт да станат 1 лв. и 18 ст. Така за да си купим билет ще трябва да дадем една монета от 1 лв., една от 10 ст., една от 5 ст., една от 2 ст. и една от 1 ст.

  10. Анонимен
    #5

    Чудесно №3. Но не виждам как те сами ще се откажат от тази сладка привилегия. Ами след като България произвежда леки автомобили защо държавните и правителствени не са такива та да се стимулира родното производство. Но май друго си е да се возиш служебно на най-новия модел Мерцедес.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.