Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Софиянци най-недоволни от мръсотията и трафика

Повечето столичани си харесват града

9 коментара
Софиянци най-недоволни от мръсотията и трафика

Повечето софиянци харесват града, в който живеят, смятат, че той дава възможности за работа и за образование. Доволни са от достъпа до магазини и до култура. Столичани обаче посочват като най-големи проблеми шума, мръсния въздух и дупките по улиците и състоянието на сградите. Това показва социологическо проучване на "Алфа рисърч", публикувано на сайта на "Визия за София".

Обобщените резултати от проучването показват, че 91% от софиянците са доволни от това, че живеят в столицата въпреки проблемите и критичните точки, 57% смятат, че като цяло градът се развива към по-добро.

Живеещите в някои части на града като центъра, северните крайградски зони, източните и южните квартали като "Лозенец", "Дианабад", "Красно село", "Яворов", "Гео Милев", "Манастирски ливади", "Павлово" са по-доволни от живота си в София.

Доста по-умерени са хората от останалите части на града и особено в западните квартали като "Красна поляна", "Западен парк", "Фондови жилища", "Разсадника". Там напълно доволни от живота в София са едва 14% от анкетираните. Малко по-висок е процентът в кварталите "Овча купел", "Славия", "Факултета" - 20 на сто.

В изследването се посочва, че в редица отношения жителите на западните и северните квартали се чувстват по-необлагодетелствани. Една от причините е, че макар в София да има по-малко бедност в сравнение с останалите части от страната, неравенството между бедните и богатите е по-голямо. "Налице са наченки на процеси на сегрегиране на неравенството по градски зони", пише в анализа.

Преимущества

Проучването показва, че сред преимуществата на София хората определят културния живот, градския транспорт и търговската мрежа.

Удовлетвореността от публичния транспорт е особено висока сред респондентите от старите южни квартали, централната градска част и крайградските зони. Важно изключение е зоната на "Овча купел", "Славия" и "Факултета", където напълно доволни от публичния транспорт са едва 14%, а 26% са частично недоволни. С изключение на тях, повечето анкетирани посочват публичния транспорт като едно от несъмнените преимущества на града. "Нещо повече, градският транспорт е на първо място сред спонтанно изброяваните предимства на кварталите. Близо 2/3 от респондентите се придвижват основно с градски транспорт и го ползват всекидневно", пише в анализа.

Другото водещо предимство на София е културният живот. "Макар софиянци да не са масови потребители на култура и най-честите им напускания на квартала да са за посещения на търговски обекти и заведения за хранене, а най-разпространената културна практика да е посещението на кино, дистанционно те ценят възможностите за култура, които градът им предоставя", сочат изводите на "Визия за София".

В най-голяма степен доволни от културния живот са младите и хората в най-активна възраст. Най-активните културни публики също са с възрастов профил от 18 до 40 години.

Софиянци са силно удовлетворени от достъпа до магазини и търговски площи в града си и оценяват това като едно от предимствата му. Отчетливото изключение е отново зоната на "Овча купел", "Славия" и "Факултета", където рехавостта на търговска инфраструктура може да бъде един от признаците на сегрегация на зони от града.

В графата на преимуществата на столицата анкетираните открояват и образованието, но се чуват и гласове за понижаване на качеството на кварталните училища.

Повече недоволни от публичните пространства

Публичните пространства, зелените зони, качеството на питейната вода, природата, възможностите за работа и бизнес, заплащането като цяло удовлетворяват софиянци, но в по-малка степен от културата, образованието, транспорта и магазините. Одобрението за тези компоненти на качеството на живот е между 30 и 49%.

Най-високо е неудовлетворението от публичните пространства (пазари, площади, пешеходни зони) сред респондентите от северните райони – от "Люлин" и "Обеля", от "Дружба" и от новите южни квартали.

Жителите на "Младост" и "Мусагеница" пък са по-недоволни от останалите хора в града от зелените зони. Същото важи и за северните и западните квартали, както и новите комплекси в южната част на града.

Качеството на питейната вода е проблем на подвитошките квартали и крайградските зони.

Трафикът и мръсотията - най-големи дразнители

Като най-голям дразнител в живота си в града хората посочват най-вече трафика (46%), мръсния въздух (36%), презастрояването и чистотата.

Мръсният въздух се посочва като основен проблем на София от близо 3/4 от софиянци. "Обобщаването на резултатите, свързани с въздуха, обаче дава посока за анализи, че софиянци са чувствителни към проблема, но чувствителността им не е пряко свързана с тяхното участие и навици", пише в анализа.

Като аргумент се посочва, че хора от квартали, в които има домакинства, отопляващи се с твърдо гориво, смятат, че тяхната част от София е с чист въздух. За пример са посочени "Овча купел", "Славия", "Факултета" и крайградските зони, чиито жители са доволни от чистия въздух в квартала си, но обявяват мръсния въздух за проблем номер едно на София.

Мръсотията се посочва като проблем на града от 16% от запитаните и в същото време 71% от анкетираните не са доволни от това колко чиста е столицата. Изключение правят жителите на южната и на северната крайградска зона, на центъра, на доста проблемните във всички други отношения жители "Овча купел", "Славия" и "Факултета".

Високото ниво на шум е стандартен проблем на големите градове и в София неудовлетвореността по този показател възлиза на 59%, макар че тоталната неудовлетвореност не е прекомерно висока, показва проучването. Софиянци по-скоро са свикнали с шума – той не е в списъка със спонтанно посочвани проблеми нито на града като цяло, нито на кварталите.

Дупките по улиците обаче са на първо място сред спонтанно посочваните проблеми на кварталите. От състоянието на улиците и сградите в града не са доволни 56% от хората.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. olele
    #9
    Отговор на коментар #8

    яко съм ви фистингирал, а? само палци надолу... софийски селтаци :)

  2. olele
    #8

    като чета тия статийки живо се забавлявам. софЯнци запомнете до 40те г. на 20век София е едно кално село, комунистите го правят що годе град, но го пълнят с ватмани, металурзи и малко нАучни работници(справка Двойникът с Т. Колев) така че софЯнци сте си диви селтаци, справка селата около СофЯ. Тези дето са дошли в началото на демокрацията се дразнят от трафика, защото си спомнят, когато още нямаше толкова коли. Забавлявам се живо от софЯнския и пловдивския шовинизъм, в Пловдив всички са поне от Стария Град, ако не от Капана... а и двата града са егати дупките.

  3. edin.drug
    #7
    Отговор на коментар #5

    На възраст, която изключва непосредствен опит от първите десетилетия след съветската окупация. Аз говоря за прякото настояще. Това са обективни процеси - в целия свят.

  4. Николина
    #6

    С кмет като Фандъкова София придоби вид на мърляв град с долнопробен вид. Разбити улици и тротоари, невъзможност да се движиш пеша, ремонтирани улици като Витошка вече имат нужда от нов ремонт. Провинциални градчета в Италия и Испания имат много по-лъскав вид от нашата столица. Презастрояване, липса на паркинги са част от проблемите. Това, което се прави, не е свързано с нуждите на гражданите, няма мисъл за удобството на хората.

  5. Знайко
    #5
    Отговор на коментар #3

    Колега, не знам на каква възраст си, но, представяйки нашествието на селяните в столицата като "естествено явление", забравяш, че това беше целенасочен процес, диктуван от комунистите след Девети, когато много интелигентни софиянци бяха изселени, а "софийско жителство" получаваха масово "нискочели каскетлии".

  6. Becko
    #4

    Повечето столичани си харесват града най-вече като географска локация, социална и културна среда. Що се отнася до мръсотията, трафика/по-точно липсата на възможност за трафик/, безредието и разрухата, съсипващи столицата, те не са природно бедствие, а следствие от некадърността на отговорните институции. Само един пример - стотици служители от тези институции, шофирайки от "Петте кьошета" по бул. "Прага" покрай баня "Мадара" ВСЕКИ ДЕН правят левия завой по бул. "П. Славейков" в посока НДК, светофарът позволява безконфликтно този завой, но от много месеци на кръстовището стои знак разрешаващ движение само направо и надясно...

  7. edin.drug
    #3
    Отговор на коментар #1

    Проблемът не е в миграцията от провинцията - това се случва с всички мегаполиси. Проблемът е в културното (или по-точно некултурното) самочувствие на преселниците, които отказват да се урбанизират по европейски модел и донасят със себе си целия примитивизъм на местата от които идват. И не просто го донасят, ами се опитват да го наложат като "добър вкус". Това е нашият модел на "мултикултурализъм", срещу който никой не би надигнал глас, защото фашизоидните адепти (анти-ромски и анти-мигрантски настроени)

  8. В и К
    #2

    Изборите минаха и астросоциолозите си търсят хранилка и да кажат откъде изгрява слънцето. Пфу!

  9. Jordan*
    #1

    Какви "софиянци"? Заслушайте се в говора на хората в София и ще разберете, че почти 90 % от тях не са родени в столицата!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.