Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спорният строеж на кръстовище в центъра на Пловдив беше замразен за втори път

1 коментар
Визуализация на евентуалното кръстовище на две нива при Водната палата в Пловдив. Илюстрация: Община Пловдив

Спорният проект за изграждане на кръстовище на две нива при Водната палата в Пловдив беше временно спрян за втори път в сряда с решение на общинския съвет в града. То дойде ден, след като кметът Здравко Димитров (ГЕРБ) обяви, че замразява строежа за месец, за да се разгледа и обсъди отново и ако има нужда, да се преработи. Още в сряда Димитров остави вратичка и за по-дълго спиране на работата, ако е необходимо.

Решението идва около три седмици след първата копка по разширяването на кръстовището на централните булеварди "Цар Борис III Обединител" и "Марица-юг", което според протестиращи няма да реши проблемите с автомобилния трафик, а напротив – ще докара още.

Извънредната сесия, на която беше взето решение за замразяване на проекта и изясняване на всички въпроси около него, беше свикана по предложение на съпартийците на кмета Димитров от ГЕРБ. Заседанието започна с протест на граждани.

Първоначално общинарите от ГЕРБ и четиримата съветници на "Демократична България", които подкрепиха извънредната сесия, поискаха пълното спиране на строежа. В последствие обаче от формацията "Съюз за Пловдив" предложиха само временното замразяване. Тази формация беше създадена от бившия областен управител Дани Каназирева, която в последствие премина в редиците на ГЕРБ и дори беше депутат от партията на Бойко Борисов.

Предложението на "Съюз за Пловдив" събра 44 гласа "за". В това число влязоха и съветниците от ГЕРБ, които така на практика бламираха собственото си предложение за пълно спиране на строежа. Общинарите от партията на Борисов в последствие гласуваха и за своя текст на решение, но той не събра нужните гласове и беше отхвърлен.

Заседанието на пловдивските общинари продължи над 5 часа, в които освен представителите на местния парламент бяха изслушани и граждани, и експерти. Повечето становища бяха против изграждането на кръстовището, което трябва да замени кръговото, с което в момента се регулира движението в района.

Според противниците на проекта той ще докара повече коли в центъра, ще е пречка за преминаването на пешеходците, няма да реши проблемите със задръстванията, може да окаже негативно въздействие на намиращата се в непосредствена близост река Марица и води до изсичането на десетки дървета. Сред аргументите против е също и опасението, че изграждането на тунела, част от кръстовището, ще е проблемно заради подпочвените води. Освен това съоръжението под земята ще е високо едва 3.5 метра, което правело невъзможно използването му от градски транспорт или пък минаването на пожарни. Има и опасения, че проектът на стойност около 9 млн. лева всъщност ще се оскъпи още.

Кметът: Задръстванията се връщат

Кметът на Пловдив Здравко Димитров реално не отговори на опасенията на граждани и общинари. Той взе думата след 5-часовия дебат и едва преди гласуването, за да каже, че иска най-доброто за пловдивчани и това е водещият мотив в действията му. „Пробивът е спрян с акт 10 (за временно спиране на строежа – б.а.). В най-кратки срокове движението ще бъде върнато в старата позиция и задръстванията също“, каза Димитров и добави, че откакто е започнало строителството на пробива и реално единият подстъп към кръговото кръстовище не функционира, задръствания нямало. Това според него е аргумент срещу сегашната организация на движението при Водната палата.

Той добави, че въпреки твърденията на някои общинари, че евентуалното прекратяване на договора за изграждане на пробива с "ИСА 2000" няма да доведе до неустойки от страна на общината, такива щяло да има. Димитров не посочи евентуалната сума.

Димитров се обърна и към съпартийците си, които за "първи път са толкова активни": "Много пъти съм бил прав, а вие не сте ме защитавали". В местната организация на ГЕРБ в града от години има противопоставяне между настоящия кмет и предшественика му Иван Тотев, който е и лидер на ГЕРБ-Пловдив.

Тука има, тука няма глоби

В следващите 45 дни общинските съветници и администрацията на кмета ще трябва да уточнят и спорния въпрос дали изграждането на пробива при Водната палата ще доведе до санкции от страна на регионалното министерство. Причината е, че части от бул. "Марица-юг" - включително велоалеи, тротоари, озеленяване, са правени по проект, финансиран с 20 млн. лева от оперативната програма "Региони в растеж". Сега част от построеното с европари трябва да се разруши, за да се направи новото кръстовище.

От ГЕРБ и "Демократична България" поискаха да разберат дали общината ще трябва да връща пари по този проект и колко ще са те. Според зам.-кмета по строителството Пламен Райчев санкцията щяла да е около 300 хил. лева. Това била сумата, платена от европрограмата за площите, които се "припокриват" по двата проекта. "Имаме уверения, включително от зам.-министрите, които отговарят за програмата, че ще платим само за припокриването", обясни Райчев.

Според цитирано от общинари писмо от управляващия орган на програмата обаче, щяла да бъде наложена и санкция от 5% от стойността на проекта или около 1 млн. лева. Общата сума, която общината можело да връща, пък вероятно щяла да стигне около 1.4 млн. лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мазен Кумунис
    #1

    Тия майнички дали въобще са напускали някога селото си? Дали са стъпвали в големи европейски градове - да видят какви магистрали има там в регулацията на градовете? ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.