Строежът на магистралата Русе - Велико Търново може да започне през 2022 г.

Изпълнението на проекта закъснява и има риск за европарите

Строежът на магистралата Русе - Велико Търново може да започне през 2022 г.

Реалистичното е изграждането на магистралата Русе - Велико Търново да започне през 2022 г. и да завърши през 2027 г. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова в отговор на въпрос на депутата от БСП Крум Зарков.

От отговора ѝ не стана ясно защо се бавят обществените поръчки, което създава риск за изпълнението на проекта. Той ще се финансира с европейски средства по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2020 - 2027 г. За изграждането на отделните участъци ще са нужни поне 5 години.

В същото време повече от половин година се бави отварянето на ценовите предложения по обществената поръчка за строителството на 75 километра от магистралата за 1 млрд. лв.

В края на януари 2021 г. бяха отворени предложенията за изграждането на участъка Русе - Бяла (40.24 км) с прогнозна стойност над 536 млн. лв. без ДДС, и на обхода на Бяла (35.4 км) с прогнозна стойност над 446 млн. лв. без ДДС. Общо девет оферти бяха подадени по двете обособени позиции.

Регионалният министър каза, че все още се разглеждат и оценяват техническите предложения на кандидатите. Тя не се ангажира със срок кога това ще приключи и ще бъдат отворени ценовите им оферти.

Обществената поръчка за избор на надзорните фирми на обекта пък въобще не е стартирана, показва справка в регистъра за обществените поръчки. Тази процедура все още не е до краен етап, тъй като регионалното министерство има забележки по нея, каза Комитова, цитирана от БТА.

Към момента единственият избран изпълнител е по процедурата за одит по пътна безопасност. Той ще се изпълнява от "Виа План" ООД ЕООД за 11 500 лв. без ДДС. Решението е взето на 18 юни от уволнения от Комитова шеф на пътната агенция Апостол Минчев. Договор с избрания изпълнител обаче все още няма подписан, показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Регионалният министър не каза защо договорът не се подписва. Вместо това разви тезата, че се е бързало с този договор, защото изпълнителят ще е необходим чак когато започне строителството на обекта.

Строителството на магистралата Русе - Велико Търново е заложено да се финансира със средства от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2020 - 2027 г. Идеята беше, докато бъдат избрани изпълнителите и се получи одобрение от Европейската комисия, държавата да си свърши нейната работа с отчуждителните процедури и археологичските разкопки.

Към момента обаче нищо от това не е направено, стана ясно от отговора на арх. Комитова.

Тя посочи, че през 2019 г., по време на теренните проучвания, е установено наличие на 37 археологически обекта. Предстои възлагане на тяхното проучване, след отчуждаване на съответните имоти. Към днешна дата това не е направено, каза арх.Комитова.

От отговора ѝ стана ясно, че единственото, което е напълно готово е оценката по въздействието на околната среда (ОВОС). През 2016 г. е разработен доклад за ОВОС, доклад за оценка за съвместимост и също така подробен устройствен план. За тези документи са били похарчени още 200 000 лв, каза Комитова.

Следва обжалване на ОВОС, но съдът се произнася в полза на МРРБ и през 2019 г. продължава работата по проекта.

Строителството на магистралата Русе - Велико Търново е разделено на три участъка - Русе - Бяла (40 км) и обход на Бяла (35 км) и Бяла - Велико Търново (57 км).

От отговора на арх. Комитова не стана ясно дали планира да бъде обявена обществена поръчка и за строителството на последния участък от Бяла до Велико Търново.

Споделяне

Още от Бизнес

Подкрепяте ли партия на Кирил Петков и Асен Василев и ще гласувате ли за нея?