Такси "мръсен въздух" и "шум" за камиони и автобуси от 2021 г.

Тол такси за всички превозни средства в ЕС от 2027 г.

Такси "мръсен въздух" и "шум" за камиони и автобуси от 2021 г.

Камионите и автобусите, пътуващи на територията на Европейския съюз, ще трябва да плащат от 2021 г. и такси заради причинявания то тях шум и заради замърсяването на въздуха, а от 2026 г. това изискване ще важи и за леките коли и мотоциклетите. Това предвиждат одобрени в четвъртък от Европейския парламент правила.

Те ще изискват също така всички държави в ЕС да преминат към пътни такси въз основа на изминато разстояние. За камиони и автобуси над 2.4 тона това трябва да стане от 2023 г., за мотоциклети от 2026 г., а за леките коли – от 2027 г.

В България е заложено тол системата за автомобилите над 3.5 тона да влезе в сила от 16 август 2019 г., а от нова година леките коли да минат на електронни винетки. Към момента не се предвижда тол такси и за леките автомобили. 

Реформата на правилата за пътно таксуване цели да въведе принципа замърсителят плаща. По този начин ще се стимулира по-чистият транспорт и ще се гарантира справедливост, се казва в съобщението на Европарламента.
   
За да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни пътни такси на база на генерираните емисии въглероден диоксид (CO2).

За да се премахнат съществуващите изключения, позволени от действащите правила, гласуваните промени предвиждат ако държавите членки налагат пътни такси, от 2020 г. те да важат за всички тежкотоварни автомобили и по-големите микробуси, които все повече се използват за товарни превози. Настоящите правила позволяват на държавите от ЕС да прилагат изключения за тежкотоварните автомобили под 12 тона и автобусите, е посочено в съобщението на ЕП.

Новите правила ще позволят на страните да определят отстъпки от пътните такси. Например при често използване на инфраструктурата от леки коли в райони, които не са гъсто населени и в покрайнините на градовете.

За да се гарантира справедливо отношение към тези, които не ползват редовно магистралите, гласуваните от ЕП проектоправила предвиждат ограничение в цената на краткосрочните винетки за леки коли. Например еднодневните и за една седмица. В България няма еднодневна винетка за леки автомобили.

"Това предложение е повратна точка за европейската транспортна политика за по-добро справяне с емисиите на CO2 и замърсяването на въздуха от сектора на автомобилния транспорт", заяви докладчикът Кристин Рево д'Алон Бонфоа (С&Д, Франция).

Позицията за новите правила беше одобрена от Европейския парламент на първо четене с 398 гласа "за", 179 гласа "против" и 32 "въздържал се". За да започнат преговорите със Съвета на ЕС за окончателния текст, министрите на ЕС трябва да приемат своята позиция.

Още по темата
Още от Европа