Тол такси ще се плащат за 6050 км пътища

Планираните приходи от тях за следващата година са 750 млн. лв.

Тол такси ще се плащат за 6050 км пътища

Камионите над 3.5 тона ще плащат тол такси за ползването на 6050 км пътища от републиканската мрежа. Тарифите все още остава загадка, но предстои скоро да бъдат публикувани за обществено обсъждане.

Това стана ясно след третото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние.

С голяма доза вероятност може да се каже, че тарифите за тол такси не би трябвало да са високи. Причината е, че в проектобюджета за 2020 г. са заложени приходи от 450 млн. лв. от тол такси. Това е около три пъти по-малко от обещаваните от премиера Бойко Борисов средства, които трябва да отидат за изграждането на магистрали и скоростни пътища.

Другият вариант е нарочно да са заложени по-малко приходи в бюджета, за да бъде отчетено преизпълнение и след това парите да се харчат без санкция на парламента. Такава е ситуацията през тази година при заложени в бюджета постъпления от 200 млн. лв., към момента вече са събрани над 358 млн. лв.

В момента товарните камиони над 3.5 тона плаща електронна винетка. Тол таксата трябва да влезе в действие най-късно на 1 март 2020 г. Първоначално беше предвидено това да стане на 16 август, но АПИ не беше готова със системата за електронно събиране.

Без платени пътища от третокласната мрежа

Постигнат е компромис да не се плаща за трети клас пътища, както беше първоначалният вариант, каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

От предвидените 6050 км пътища, за които ще се плаща тол такса, 796 км са автомагистрали, 2322 км – първи клас и 2932 км – втори клас.

Така безплатни остават 14 000 км от републиканска пътна мрежа, както и 20 000 км общински пътища.

Втори тестови вариант на тарифите с бордови устройства

След дискусия в работната група към консултативния съвет ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и тарифите на тол таксите. В продължение на 30 дни всеки заинтересован ще може да отправи своите предложения по тарифите.

След обявяване на тарифите ще започне и вторият тестови етап на тол системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства.

Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти.

Олег Асенов посочи, че максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите.

"Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално", добави той.

"Механичното разглеждане на тарифите от точка А до точка Б, без мъдро реорганизиране на автопарка и логистичните сили, няма как да доведе до ефективност на транспортната услуга", коментира още Олег Асенов.

Очакваните приходи от тол такси и е-винетки са 750 млн. лв.

За следващата година очакваните приходи от тол такси е електронни винетки възлизат на 746.3 млн. лв. От тях 450 млн. лв. са постъпленията от тол такси е 296.3 млн. лв. от електронни винетки. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Приходите от тол таксите ще постъпват в централния бюджет, от където ще се преразпределят към бюджета на министерството.

Министър Аврамова информира народните представители за напредъка по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване.

Напълно е завършен първият етап от Електронната система - таксуване на база време (електронна винетка).

Приет е вторият етап от системата - таксуване на база изминато разстояние (тол такса). Тя е въведена в техническа експлоатация и е в тестови режим от 16 август.

Към момента е на финален етап процесът на определяне на тарифите и обхватът на пътната мрежа, за чието ползване ще се дължи тол такса.

Отворени са процедури за регистрация в регистъра на националните доставчици на услуги за електронно таксуване и сключване на договори с доставчици на услуги и процедури по вписване на доставчици на декларирани данни в публичния списък на АПИ. Изградени са общо 200 стационарни контролни точки.

Проверени са 1 198 547 пътни превозни средства. Съставени са 9067 акта и 78 061 нарушители са заплатили компенсаторна такса на място в мобилните контролни единици. Постъпилите суми от компенсаторни такси и глоби са над 6.2 млн. лв.

 

Още по темата
Още от Бизнес