Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тръгна концесията за новия терминал на порт Бургас

0 коментара
Тръгна концесията за новия терминал на порт Бургас

Правителството открива процедура за отдаване на концесия на новия Терминал 2 на пристанище Бургас, съобщи пресслужбата на Министерски съвет в сряда. Това е първата концесионна процедура, предвидена в стратегията на транспортното министерство. Според нея на частен оператор трябва да се отдадат шест летища или карго терминали, пет пристанища или отделни части от тях и четири жп гари.

Две са причините концесията на бургаското пристанище да е първата обявена от правителството на ГЕРБ. Първата е, че има заявен интерес към стопанисването му, а втората - че държавата има сериозен проблем да изплаща заема за построяването му, както и да му осигурява дейност.

Бургаското пристанище е в критично финансово състояние и една от причините е именно Терминал 2А, който бе построен със заем от Япония от 268 млн. лева. Съоръжението е за насипни товар и след фалита на "Кремиковци" ползва едва 20% от капацитета си. Единственото "спасение" за държавата е спешното привличане на частник.

В съобщението на правителството се посочва, че максималният срок на концесията ще бъде 35 години. Критерии при избора на оператор ще бъдат на първо място офертата за годишно плащане за погасяване на вноските по заема на "Пристанище Бургас" ЕАД към Японската банка за международно сътрудничество (с относителна тежест 55 на сто), оферта за фиксираната и за променливата част на годишните концесионни плащания (с относителна тежест по 5 на сто) и планираните инвестиции (с относителна тежест 30 на сто). Вложенията обаче не трябва да са в размер по-малък от 12.460 млн.евро за първите 7 години от срока на концесията. Кандидатите трябва да представят график за реализиране на инвестиционната програма, план за финансирането ѝ и оценка на ефекта ѝ върху потребителите, както и бизнес предложение (с относителна тежест 5 на сто).

Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев коментира пред Mediapool, че има сериозен интерес към пристанището от "интернационални инвеститори, основно от Близкия изток – арабските емирства, от Китай".

Освен за бургаското пристанище, правителството готви концесионните процедури за целите или части от пристанището за обществен транспорт Варна, пристанище Русе, пристанище Видин, както и за новите контейнерни терминали във Варна и Бургас след построяването им.

Най-голям шанс да се сдобият с частен оператор дунавските пристанища, тъй като интересът към тях традиционно е голям, но категорично заявени инвеститорски намерения към някое от съоръженията все още няма. Русенското ще е първото, за което ще се търси концесионер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.