Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трима нови товарни жп-превозвачи вземат лиценз до края на септември

2 коментара
Трима нови товарни жп-превозвачи вземат лиценз до края на септември

В ход са процедурите по издаването на лицензи на трима нови железопътни превозвачи – българските "Газтрейд" и "Унитранском" и австрийската "Рейл Карго", и най-вероятно лицензите ще бъдат факт в края на септември. Това съобщи във вторник Симеон Ананиев, изпълнителен директор на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта.

Софийската "Газтрейд" АД, специализирана в търговията и преноса на газ, и "Унитранском", дъщерна на бургаската фирма за производство на вагони "Трансвагон", трябва да получат лиценз, както и да се сертифицират, за да оперират на пазара за жп превози у нас. На австрийския превозвач му е нужен само сертификат за безопасност, тъй като компанията вече е лицензирана в Австрия. До месец документите на кандидатите ще отидат при министъра на транспорта, който трябва да одобри или отхвърли издаването на документа.

Сертифицирането на чужда компания означава нови транзитни товари и нови такси за НК "Железопътна инфраструктура", както и нови работни места за локомотивни машинисти и други специалисти, пояснява Ананиев.

На четвъртия кандидат да извършва жп-товарни превози – "Глобул Рейл Транс" ЕАД София, изцяло собственост на „Кремиковци"АД, е отказана процедура по лицензиране, защото не покрива изискванията за финансова стабилност.

Товарни превози в момента се извършват от държавния превозвач "Български държавни железници" ЕАД, както и от двете частни компании "Българска железопътна компания" (БЖК) и "Булмаркет ДМ".

Възможността частни компании да конкурират държавната БДЖ в областта на товарните превози беше допусната от началото на 2005 г. За да ползват мрежата на държавното предприятие, всички оператори плащат инфраструктурни такси, които се използват от НКЖИ, за да поддържа железния път. Сумите, които БДЖ начислява, са близо 150 млн. лв. годишно. Частната БЖК за миналата година е платила близо 9 млн. лв.

БЖК към момента държи около 10% от пазара на жп-товарни превози в страната, но според статистиката на БДЖ делът на конкурентите ѝ е по-скоро около 5%. От 440 000 тона за 2006 г., превозените от БЖК товари за 2007 г. са се увеличили на 1.35 млн. тона. Клиенти на частната железница са "Кумерио", "Лукойл", КЦМ, "Агрополихим", "Холсим".

Другият конкурент на БДЖ е русенската "Булмаркет ДМ". Фирмата, чийто основен бизнес е търговия на едро с газ пропан-бутан, е собственост на "Вектра консулт", притежавана от регистрирано в Кипър дружество, както и на Станко Добрев Станков. "Булмаркет" е собственик на многофункционален терминал за железопътен, воден и автомобилен транспорт в Русе, както и на складова база за пропан-бутан пак там.

Докато новите оператори вече регистрират печалба, държавната БДЖ губи пазарен дял. За 2006 г. компанията е превозила 21.2 млн. тона товари спрямо 20.3 млн. тона за 2005 г. Традиционно карго транспортът носи основните приходи, но превозът на пътници, който е губещ, "изяжда" печалбата от тях.

Превозът на пътници все още не е либерализиран. Това ще стане след 2012 г. според изискванията на ЕС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. наблюдател
    #3

    Да ни са честити новите превозвачи, и да ги полеем наистина през септември, защото доста се проточиха някои лицензи във времето.По добра новина не бях чувал от дълго време. Явно вече е време да има нови работодатели професионалисти в железопътната индустрия, защото БДЖ отдавна не е нищо повече от държавно подкрепящ губещ монопол.

  2. ММ
    #1

    ДА СЕ УНИЩОЖИ МАСТОДОНТА БДЖ, И ДА СЕ РАЗПРОДАДЕ НА ЧАСТИ, ЗА ДА СЕ СЪЗДАДЕ КОНКУРЕНТЕН СЕКТОР В МОНОПОЛИСТИЧНАТА НИ ИКОНОМИКА.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.