Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЦУМ – първият социалистически мол отваря врати през 1957 г.

7 коментара
ЦУМ – първият социалистически мол отваря врати през 1957 г.

ЦУМ - емблемата на изобилието по време на социализма, мястото за срещи на младите софиянци, сградата, в която са монтирани първите ескалатори в България, днес, 15 април, отбелязва своя рожден ден, предаде БНР.

Първият социалистически мол, построен по съветски образец и дълги години най-големият на Балканите, и сега е търговски център. Но за поколенията отпреди 1989 г. той означава много повече от пазаруване. Сградата е проектирана от архитект Коста Николов през 1956 г. и е построена година по-късно в архитектурния център на София, т. нар. "Ларго".

Тогава Централният универсален магазин (ЦУМ) е представлявал символ на просперитет и е бил гордост за страната. Като най-модерната сграда на своето време, той е бил задължително място за посещение при всяко идване в София. Хората от цялата страна са идвали в ЦУМ за всяка важна покупка, понеже там са могли да намерят всичко. През далечната 1957 г. витрината на магазина е била украсена от не какво да е, а от лек автомобил "Рено-Дофин".

ЦУМ, ЦУМ, ЦУМ! Това не е възклицание от щастие, а изключително популярна в социалистическите години песен на Леа Иванова. Тя възпяваше една мечта, една легенда, една вълшебна история, каквото беше ЦУМ в онези години.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. lindentown
    #7
  2. Uncle Helmut
    #6

    Този някогашен символ на просперитет и гордост за страната, който и сега продължава да бъде търговски център, днес не се посещава от никого. Помещенията му са полупразни, в магазините се прозяват отегчени продавачки, клиенти рядко стъпват.
    Най-добрият начин да се използва смислено тази сграда, е в нея да се премести Националният исторически музей. Така хем ще бъде разположен в идеалния център на града с излаз към спирката на метрото, свързващо го с гарата и летището, хем ще има достатъчно просторно

  3. Свети Тервел
    #5

    Истинска история: В началото на 70-те баща ми решава да купи детско креватче за новородения ми брат. Понеже няма отива във вездесъщия ЦУМ. Там разбира се има, но....със записване, ред и когато ти се обадят по радиото. Купува все пак, но от Централния Софийски затвор...срещу бутилка рушвет за милиционерите. Та така за ЦУМ.

  4. Дядо ми Петър
    #4
  5. Знайко
    #3

    Дядка, не знам дали си достатъчно стар, за да го помниш, но първият Москвич беше Опел Олимпия. В София имаше и германски такива (отпреди Девети) и сравнението беше много просто. А Опел Кадет (заедно с Капитен, Адмирал и пр.) беше съвсем друга генерация.

  6. Дядо ми Петър
    #2

    Освен Рено, на една от витрините се кипреше и Москвич 402. (След Втората световна война Червената армия пренася цялата производствена линия на Опел от Бранденбург в Москва - така през 1947 г. се появява базираният на Опел Кадет модел Москвич 400 (наричан в СССР на Опел Фиатович).

  7. Колев2014
    #1

    Няма „лек автомобил "Рено-Долфин"“! :) Марката е Рено дофен (Renault dauphine)...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.