Тунел под Шипка ще се строи след 2014 г. с европари

Строителството на тунела под Шипка може да започне през 2014 г. с пари от европейските фондове, вместо да се отдава на концесия, каквито планове имаше предишното правителството. Това заяви по време на парламентарния контрол в петък регионалният министър Росен Плевнелиев.

Тунелът, свързващ Южна със Северна България, ще бъде включен в Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) през програмния период 2014 – 2020 г. ЕК е дала принципното си съгласие да финансира проекта, заедно с т.нар. магистрала "Черно море", която свързва Бургас и Варна и ще влезе в програмата като Лот 6 на магистрала "Тракия".

В периода 2010 – 2011 г. пътната агенция ще актуализира идейния проект, през 2011 – 2012 г. ще бъде изработен техническият проект и така строителството на 3.2-километровия тунел ще може да започне още на 1 януари 2014 г., каза Плевнелиев.

Участъкът Габрово - Шипка е част от паневропейския коридор, но в момента той преминава през прохода "Шипка" с надморска височина от 1200 м, което е проблематично през зимата, посочи министърът.

Предварителните инвестиционни проучвания за тунела са от 1970 година и са актуализирани през 2001 година. Страната ни е поела ангажимент пред ЕС да изгради тази връзка, но процедурите са стартирани и са спирани през годините заради финансова невъзможност.

Миналата година се задвижи идеята за концесионирането на "Шипка" след като чешката фирма "Метростав" предложи да построи тунела за 4 години и да осигури заем от чешки търговски банки в размер на 200 млн. евро.

В последствие се оказа, че към концесията имат интерес и българските "Холдинг Пътища", "Геотехмин" и консорциумът "Трейс – Станилов". Услугите си предложиха и по една компания от САЩ, Франция, Хърватска, Германия и т.н.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?