Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Туристическият бранш няма нужда от привилегии

15 коментара
Туристическият бранш няма нужда от привилегии
Миналата седмица в медийното пространство се появи информация, че областната управа в Бургас е внесла проект за това, как от догодина да могат да бъдат обособени така наречените частни плажове. Най-голям интерес от подобна мярка ще имат, разбира се, затворените комплекси и големите хотели, които и в момента се опитват всячески да ограничат достъпа на хора, които не са гости на хотела, до плажната ивица. Това противоречи както на конституцията – чл.18 (1), според който плажната ивица е изключително държавна собственост, така и на Закона за устройството на черноморското крайбрежие чл. 4 (1), според който гражданите имат право на свободен и безплатен достъп до морския бряг и островите.

Аргументът на бургаската управа за въвеждането на промените е напълно несъстоятелен – защита на интересите на инвеститорите. Имайки предвид непрестанните случаи на съмнителни сделки с имоти, заменките по морето, широко ширещата се корупция по всички нива и множеството нередности при изпълнението на концесионните задължения, не е трудно да си представим порочните практики, които биха възникнали, в случай, че подобна мярка бъде одобрена. Не е ясно по какъв механизъм ще бъдат отдавани плажовете за частно ползване, до каква степен той е прозрачен и най-важното, предразполага ли към корупция. Имайки предвид гореизброените факти, най-вероятно отговорът на последният въпрос да е положителен.

Трябва да се спомене и привилегията на туроператорите, които работят предимно с големите туристически комплекси, които единствени плащат три пъти по-нисък ДДС от всички останали икономически агенти. Очевидно туристическият бранш у нас има доста силно лоби, което се грижи за неговото благоденствие.

Това се потвърждава и от актуалната новина за предстоящата масивна рекламна кампания на България по няколко водещи европейски телевизионни канала. Според заместник-министъра на икономиката Иво Маринов се очаква броят на чуждестранните туристи да се повиши с 4-5% вследствие на кампанията. В тази насока само ще припомня провалилата се подобна кампания за реклама на българските курорти на стойност 6 млн. лева от 2009 г., на която тогава в Държавната агенция по туризъм също възлагаше големи надежди за увеличение на броя български туристи, но то така и не се реализира.

Докато българският туризъм се ползва с подкрепата на държавата, той няма стимул да стане по-конкурентноспособен, предлагайки по-качествен продукт, защото винаги може да разчита на помощ, било то под формата на данъчни облекчения, било то под формата на реклама, финансирана от бюджета. Чрез подобни жестове българските данъкоплатци реално субсидират туризма – те плащат за мярка, ползите от която са в интерес само на туристическия сектор.

Този път по-голямата част от стойността, 7.5 млн. лева, е финансирана по европейската програма "Регионално развитие", но това не значи, че в бъдеще подобни кампании няма да се финансират отново от националния бюджет. Независимо какъв е източникът на финансирането, неефективно изхарчените пари са пари, пръснати на вятъра, което ощетява данъкоплатците, и българските и европейските.

Набеденият за приоритетен сектор на туризма се ползва с привилегии, които не би следвало да съществуват и е крайно време държавата да преустанови това покровителство, защото само по този начин той ще има реални стимули да стане по-конкурентноспособен. И докато някои общини, най-вероятно също под натиска на лоби, яростно се борят за интересите на някои инвеститори, то остава въпросът дали някой в лицето на държавната власт има волята да защитава интересите на данъкоплатците.

* В седмичния бюлетин на ИПИ статията е под заглавие "Поглед върху морския туризъм"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Фамилен хотел
    #16

    Ако някой се ползва с правилегии това са голямите перачи на пари с огромни хотелски комплекси. Семейния бизнес или семейните хотели с по няколко стаи и не повече от 30 - 40 легла в зимните курорти при запълваемост от 10-15% плащат повече данъци отколкото препечелват. Къде са лобистите? Или къде е държавата да поощрява семейния бизнес поне до толкова, чеу да не изнемогват под данъчното бреме. Никой не го интересува този сегмент нито правителство нито журналисти. А това са много семейства които разчитат на няколкото месеца слънце през лятото и няколко сантиментра сняг през зимата.

  2. miro
    #15

    Конкурентността на туризма в България не е от привилегии дадени от държавата, а от работата на "малките" хора. Дори да се махне облекчението в ДДС-то и рекламата да стане нула (каквато тя в същност е), туризмът ще създава стотици хиляди работни места. Това обаче не се вижда. За съжаление и от ИПИ.

  3. Patrasanov
    #14

    moje spokoino da si plashta reklamata, a parite za regonalnoto razvitie da otidat za opraviane na patishtata v raionite s perspektiva za turizam

  4. Poligam
    #13

    7,5 млн. лева за три 30 сек.клипа за по 350 хил.лв за да бъдат излъчени 3000 пъти си е чиста далавера. А казват, че сега не се краде....

  5. Дядо
    #12

    Съседна Гърция има малко под един милион на брой плажове. Те как се отдават на концесия? Кой и как ги охранява? И само Гърция ли е? Ами как стои въпросът с плажовете по атолите на Френска Полинезия?Преди 30 - 40 години у нас все още имаше места, където можеш да се окъпиш в морето по всяко време, без след това да те пердаши някоя мутра, назначена за спасител! След това комунизмът затегна нещата и - и по тази линия започна да ограничава свободите ни.

  6. Дядо
    #11

    идиотите от Правителството да дадат парите за ПЪТИЩА!!!От това по-основно няма!!!

  7. Туроператор
    #10

    "Трябва да се спомене и привилегията на туроператорите, ...., които единствени плащат три пъти по-нисък ДДС от всички останали икономически агенти."Добре би било авторът да се информира, а не да плещи ГЛУПОСТИ!У нас намаленото ДДС е 7%, при основен % ДДС 20, във Франция - 5.5% при основен 19.6, а в някои страни от ЕС дори и 0%.Въпросното намалено ДДС ползват лицензираните туроператори, които преди това са си заплатили лиценз на стойност 5 000лв!

  8. Туроператор
    #9

    Моля Ви махнете тази статия на този идиот Любомир Миленков!Нека този псевдоексперт да не смесва мутрите-"инвеститори" с туроператори, хотелиери, които осигуряват работни места, и не плачат за помощи и т.н.!И да бъде така добър да провери в Гугъла как стои въпроса с ДДС в туризма, а не да му давате трибуна и да плещи глупости!

  9. МДАА
    #8

    80% от туризма е на малки и средни фирми.Тук обаче мутро-инвеститорите искат да заграбят 100% от бизнеса.като затворят плажовете за себе си КОЙ ЩЕ ДОЙДЕ В МАЛКИТЕ ХОТЕЛИ и КЪДЕ ТОЙ ЩЕ ХОДИ НА ПЛАЖ.Загробете и малкото останала привлекателност на Черно море.Не че ми пука аз отдавна ходя в Гърция .НА МАЛКИ СЕМЕЙНИ ВИЛИ, ВСИЧКИТЕ НА ПЛАЖА

  10. МДАА
    #7

    за най-бедния турист.А мутрите застроиха всичко с точно с такива бетонни замъци.И сега тук идва пияници и колежани. С по 500 евро в джобаГъз глава затрива

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.